Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Rätten och samhället – Politisk påverkan och delaktighet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Rätten och samhället
Tema: Politisk påverkan och delaktighet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för medborgarens roll i det demokratiska samhället samt deras förmåga att analysera och reflektera kring politisk påverkan och delaktighet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen ska ge en förståelse för medborgarens roll i det demokratiska samhället, inklusive hur medborgare kan påverka politiska beslut. Lektionen fokuserar på former av samhällsengagemang och de rättigheter och skyldigheter som kommer med medborgarskapet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för vikten av politisk delaktighet och beskriva olika sätt medborgare kan påverka beslut inom samhället. Eleven kan också ge exempel på situationer där engagemang har lett till förändringar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär politisk delaktighet?

A) Att medborgare är passiva
B) Att medborgare endast röstar vid val
C) Att medborgare aktivt deltar i den politiska processen och påverkar beslut
D) Att medborgare alltid följer majoriteten

2. Vilken av följande är en form av politisk påverkan?

A) Att diskutera i sociala medier
B) Att titta på nyheter
C) Rösta
D) Att låta andra bestämma

3. Varför är det viktigt att delta i val?

A) För att kunna klaga på samhället
B) För att påverka beslut som berör samhället samt representera sina åsikter
C) För att följa lagen
D) För att få en belöning

4. Vilka rättigheter har medborgare i Sverige?

A) Yttrandefrihet, rösträtt, mötesfrihet
B) Rätt till bidrag
C) Rätt att resa fritt
D) Rätt till arbetsfrihet

5. Vad kan hända om medborgare avstår från att delta i den politiska processen?

A) Samhället blir bättre
B) Deras åsikter och intressen kan hamna bort i beslutsfattandet
C) De blir belönade
D) De får mer tid att vila

6. Vad är en av de skyldigheter som följer med medborgarskapet?

A) Att vara tyst i politiska frågor
B) Att följa lagar
C) Att alltid rösta
D) Att betala avgifter

7. Vilken av följande grupper har mest politisk påverkan?

A) Stora företag
B) Enskilda medborgare
C) Ideella föreningar
D) Politiker

8. Vad är en debattartikel?

A) En artikel som informerar
B) En text där man argumenterar för eller emot en åsikt
C) En recension av en bok
D) En nyhetstext

9. Vilka nivåer av politisk påverkan finns det?

A) Endast lokal nivå
B) Lokal, nationell och global nivå
C) Bara national nivå
D) Bara global nivå

10. Vilken metod är INTE en form av politisk delaktighet?

A) Rösta
B) Delta i demonstration
C) Skriva en insändare
D) Sitta passivt i ett rum

11. Vad innebär aktiv medborgarskapsengagemang?

A) Att följa samhället utan att påverka
B) Att aktivt delta i politiska processer och uttrycka sina åsikter
C) Att ignorera politiska frågor
D) Att alltid hålla med

12. Vilken rätt har medborgare i Sverige vid en demonstration?

A) Rätt att vara tyst
B) Rätt att uttrycka sina åsikter fritt
C) Rätt att stanna hemma
D) Rätt att teckna avtal

13. Vad är en politisk kampanj?

A) Ett spel
B) En strategisk insats för att påverka opinionen i en politisk fråga
C) En bok om politik
D) En serie filmer

14. Varför är yttrandefrihet viktigt i en demokrati?

A) För att förhindra all kritik
B) För att medborgare ska kunna uttrycka sina åsikter utan rädsla
C) För att undvika konflikter
D) För att stödja propaganda

15. Vad kan vara en konsekvens av politisk apati?

A) Ökat engagemang
B) Längre debatter
C) Att beslut fattas utan medborgarnas intresse
D) Att fler väljare deltar i val

Resonerande frågor

1. Reflektera över varför det är viktigt med politisk delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Denna fråga syftar till att uppmuntra elever att tänka på medborgarens ansvar och rättigheter.

2. Ge exempel på hur olika former av samhällsengagemang kan påverka politiska beslut. Här kan eleverna visa insikt i praktiska exempel och deras konsekvenser.

3. Analysera konsekvenserna av att en stor del av befolkningen avstår från att delta i valet. Eleverna har möjlighet att resonera kring de samhälleliga effekterna av lågt valdeltagande.

4. Diskutera hur medier påverkar politisk delaktighet och engagemang. Denna fråga uppmuntrar elever att reflektera över informationens roll i det politiska engagemanget.

5. Hur kan sociala rörelser leda till politisk förändring? Denna fråga ger möjlighet att koppla teorier om påverkan till verkliga händelser.

6. Resonera om skillnaderna mellan lokal och global politisk påverkan. Här uppmanas elever att komplexifiera sin förståelse av politisk delaktighet.

7. Hur kan ungdomar öka sitt politiska engagemang? Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kreativt och konkret kring deras egen delaktighet.

8. Reflektera över egna erfarenheter kring politiska frågor och hur de har påverkat din syn på samhällsengagemang. Elever får möjlighet att koppla personliga erfarenheter till teori.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng: 15 poäng för faktafrågorna (1 poäng per fråga) och 15 poäng för de resonerande frågorna (1,5 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×