Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fysik 1b1

Tema: Termodynamik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande principer inom termodynamik. Provets frågor ska belysa elevernas förmåga att förklara och tillämpa dessa principer i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Lagar och principer för termodynamik, inklusive begreppen värme, arbete, entropi och energikvalitet”.

Kunskapskrav

Provets jämförelse med kunskapskraven fokuserar på: “Redogöra för termodynamikens lagar och principer”, “Förklara skillnader mellan arbete och värme” samt “Ge exempel på tillämpningar av termodynamik”.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad säger den första huvudsatsen i termodynamik?
    • Energi kan skapas från ingenting.
    • Energi kan endast förloras.
    • Energi kan omvandlas men inte skapas eller förstöras.
    • Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas.
  2. Vad är entropi?
    • Entropi är ett mått på oordning i ett system.
    • Entropi är energi som överförs mellan kroppar.
    • Entropi är den totala energin i ett system.
    • Entropi är den mängd arbete som utförs.
  3. Vilket av följande är ett exempel på den andra huvudsatsen?
    • Värme kan överföras från kall till varm kropp.
    • En värmemaskin överför värme från en varm källa till en kall källa.
    • Ett isolerat system kan aldrig förändras.
    • Energi kan bara omvandlas genom arbete.
  4. Vad är skillnaden mellan arbete och värme?
    • Arbete är alltid negativt, medan värme är positivt.
    • Arbete är energiöverföring på grund av krafter; värme på grund av temperaturdifferens.
    • Arbete är lika med värme i alla system.
    • Båda är typer av energi.
  5. Vilka tillämpningar involverar termodynamik?
    • Kylskåp, motorer och värmepumpar.
    • Kylskåp, datorer och elverk.
    • Bara motorer och värmepumpar.
    • Endast värmekraftverk.
  6. Vad innebär energikvalitet?
    • Hur mycket energi ett system innehåller.
    • Hur användbar energin är i olika processer.
    • Energin i dess mest kompakta form.
    • Den totala energimängden i ett system.
  7. Vad är syftet med entropi i termodynamik?
    • Att öka energin i ett system.
    • Att mäta stabiliteten i ett system.
    • Att beskriva fördelningen av energi och oordning.
    • Att förutsäga väderförändringar.
  8. Hur kan man beräkna arbete i ett system?
    • Genom att multiplicera kraft med avstånd.
    • Genom att addera alla energikällor.
    • Genom att dividera energi med tid.
    • Genom att subtrahera entropin från energin.
  9. Vad kännetecknar ett slutet system?
    • Det kan inte utbyta värme med omgivningen.
    • Det kan bara utbyta energi, inte massa.
    • Det kan både utbyta värme och massa.
    • Det är alltid i jämvikt.
  10. Vad gör värmepumpen i ett system?
    • Tar bort värme för att kyla ner ett rum.
    • Överför värme från en kall källa till en varm källa.
    • Ökar all energi i ett system.
    • Evaluator av entropi i ett system.

Resonerande frågor

Resonerande frågor ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse.

  • Förklara hur den första huvudsatsen kan tillämpas i ett praktiskt exempel, såsom en ångmaskin. (Syften är att visa förmåga att koppla teorin till verkliga tillämpningar).
  • Diskutera hur den andra huvudsatsen påverkar effektiviteten hos värmekraftverk. (Syftet är att belysa förståelse av entropi och effektivitet).
  • Ge exempel på energikvalitet i olika energikällor och dess betydelse för energieffektivitet. (Syftet är att se tillämpning av begrepp i praktiska scenarier).
  • Analysera hur termodynamikens principer kan tillämpas för att förbättra klimatkontrollsystem. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa och föreslå förbättringar).
  • Beskriv skillnaderna i arbetet och värme i en cykel av en värmemaskin. (Syftet är att undersöka samband och skillnader mellan begrepp).
  • Resonera kring sambandet mellan entropi och livets processer. (Syftet är att belysa entropins roll i biologiska och kemiska processer).
  • Diskutera hur förståelsen av termodynamik kan leda till nya teknologier för energiutvinning. (Syftet är att främja kreativa tankar kring framtida teknologier).
  • Koppla termodynamikens lagar till globala energifrågor, såsom klimatförändringar. (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring energikonsumtion och dess påverkan).

Bedömning

Faktafrågor bedöms med 1 poäng vardera, totalt 10 poäng.

Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).