Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Fysik 1b1
Tema: Termodynamik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande principer inom termodynamik. Provets frågor ska belysa elevernas förmåga att förklara och tillämpa dessa principer i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Lagar och principer för termodynamik, inklusive begreppen värme, arbete, entropi och energikvalitet”.
Kunskapskrav
Provets jämförelse med kunskapskraven fokuserar på: “Redogöra för termodynamikens lagar och principer”, “Förklara skillnader mellan arbete och värme” samt “Ge exempel på tillämpningar av termodynamik”.
Prov
Faktafrågor
- Vad säger den första huvudsatsen i termodynamik?
- Energi kan skapas från ingenting.
- Energi kan endast förloras.
- Energi kan omvandlas men inte skapas eller förstöras.
- Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas.
- Vad är entropi?
- Entropi är ett mått på oordning i ett system.
- Entropi är energi som överförs mellan kroppar.
- Entropi är den totala energin i ett system.
- Entropi är den mängd arbete som utförs.
- Vilket av följande är ett exempel på den andra huvudsatsen?
- Värme kan överföras från kall till varm kropp.
- En värmemaskin överför värme från en varm källa till en kall källa.
- Ett isolerat system kan aldrig förändras.
- Energi kan bara omvandlas genom arbete.
- Vad är skillnaden mellan arbete och värme?
- Arbete är alltid negativt, medan värme är positivt.
- Arbete är energiöverföring på grund av krafter; värme på grund av temperaturdifferens.
- Arbete är lika med värme i alla system.
- Båda är typer av energi.
- Vilka tillämpningar involverar termodynamik?
- Kylskåp, motorer och värmepumpar.
- Kylskåp, datorer och elverk.
- Bara motorer och värmepumpar.
- Endast värmekraftverk.
- Vad innebär energikvalitet?
- Hur mycket energi ett system innehåller.
- Hur användbar energin är i olika processer.
- Energin i dess mest kompakta form.
- Den totala energimängden i ett system.
- Vad är syftet med entropi i termodynamik?
- Att öka energin i ett system.
- Att mäta stabiliteten i ett system.
- Att beskriva fördelningen av energi och oordning.
- Att förutsäga väderförändringar.
- Hur kan man beräkna arbete i ett system?
- Genom att multiplicera kraft med avstånd.
- Genom att addera alla energikällor.
- Genom att dividera energi med tid.
- Genom att subtrahera entropin från energin.
- Vad kännetecknar ett slutet system?
- Det kan inte utbyta värme med omgivningen.
- Det kan bara utbyta energi, inte massa.
- Det kan både utbyta värme och massa.
- Det är alltid i jämvikt.
- Vad gör värmepumpen i ett system?
- Tar bort värme för att kyla ner ett rum.
- Överför värme från en kall källa till en varm källa.
- Ökar all energi i ett system.
- Evaluator av entropi i ett system.
Resonerande frågor
Resonerande frågor ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse.
- Förklara hur den första huvudsatsen kan tillämpas i ett praktiskt exempel, såsom en ångmaskin. (Syften är att visa förmåga att koppla teorin till verkliga tillämpningar).
- Diskutera hur den andra huvudsatsen påverkar effektiviteten hos värmekraftverk. (Syftet är att belysa förståelse av entropi och effektivitet).
- Ge exempel på energikvalitet i olika energikällor och dess betydelse för energieffektivitet. (Syftet är att se tillämpning av begrepp i praktiska scenarier).
- Analysera hur termodynamikens principer kan tillämpas för att förbättra klimatkontrollsystem. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa och föreslå förbättringar).
- Beskriv skillnaderna i arbetet och värme i en cykel av en värmemaskin. (Syftet är att undersöka samband och skillnader mellan begrepp).
- Resonera kring sambandet mellan entropi och livets processer. (Syftet är att belysa entropins roll i biologiska och kemiska processer).
- Diskutera hur förståelsen av termodynamik kan leda till nya teknologier för energiutvinning. (Syftet är att främja kreativa tankar kring framtida teknologier).
- Koppla termodynamikens lagar till globala energifrågor, såsom klimatförändringar. (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring energikonsumtion och dess påverkan).
Bedömning
Faktafrågor bedöms med 1 poäng vardera, totalt 10 poäng.
Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).