Prov. Gy. Kemi 1 – Materiens uppbyggnad och klassificering

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kemi 1

Tema: Materiens uppbyggnad och klassificering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av atomens och molekylens uppbyggnad, samt deras förmåga att klassificera ämnen utifrån kemiska egenskaper.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar atomens och molekylens uppbyggnad, grundämnena, samt skillnader mellan atomer och molekyler och hur ämnen kan klassificeras beroende på deras kemiska egenskaper.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och förklara atomers uppbyggnad och de vanligaste grundämnena, samt göra enklare klassificeringar av olika ämnen utifrån deras egenskaper och uppbyggnad.

Prov

Faktafrågor

  • Vilket av följande är en del av en atom?
    • A) Fotoner
    • B) Neutroner
    • C) Protoner
    • D) Molekyler
  • Vad anger atomnummer?
    • A) Antalet neutroner i kärnan
    • B) Antalet protoner i kärnan
    • C) Antalet elektroner i orbitaler
    • D) Atommassan
  • Vilken typ av bindning sker mellan joner?
    • A) Kovalent bindning
    • B) Jonisk bindning
    • C) Metallbindning
    • D) Hydrobonda
  • Vilket av följande är ett exempel på ett grundämne?
    • A) Koldioxid
    • B) Guld
    • C) Vatten
    • D) Socker
  • Vad beskriver det periodiska systemet?
    • A) En lista över kemiska reaktioner
    • B) En tabell som organiserar grundämnen efter atomnummer
    • C) En klassificering av molekyler
    • D) En översikt över atomernas massor
  • Vad skiljer en atom från en molekyl?
    • A) En atom är en enhet av ett grundämne medan en molekyl är två eller fler atomer
    • B) En atom kan bestå av flera atomer
    • C) En molekyl har alltid ett atomnummer
    • D) En atom kan inte existera ensam
  • Vilken typ av ämne är helium?
    • A) Metall
    • B) Icke-metall
    • C) Ädelgas
    • D) Halvmetall
  • Vad är skillnaden mellan en jonisk och en kovalent bindning?
    • A) Joniska bindningar är svagare än kovalenta
    • B) Joniska bindningar involverar delning av elektroner
    • C) Kovalenta bindningar skapas mellan atomer med olika laddningar
    • D) Kovalenta bindningar bildas genom delning av elektroner
  • Vilket av följande är inte en del av atomens uppbyggnad?
    • A) Protoner
    • B) Neutroner
    • C) Molekyler
    • D) Elektroner
  • Vad är en molekyl?
    • A) En sammansättning av två eller fler atomer
    • B) En enhet av ett grundämne
    • C) En atom med extra elektroner
    • D) Ett grundämne i fast form
  • Vilka av följande är icke-metaller?
    • A) Koppar och järn
    • B) Syre och kväve
    • C) Silver och guld
    • D) Aluminium och zink
  • Vad är en kovalent bindning?
    • A) En bindning mellan atomer med elektrisk laddning
    • B) En bindning mellan metallatomer
    • C) En bindning där atomer delar elektroner
    • D) En bindning mellan joner
  • Vad är en isotop?
    • A) En atom med olika antal protoner
    • B) En atom med olika antal neutroner
    • C) En atom med olika antal elektroner
    • D) En molekyl med olika bindningar
  • Vilket grundämne har atomnummer 6?
    • A) Kol
    • B) Syre
    • C) Väte
    • D) Kväve
  • Vad är elektronegativitet?
    • A) En atoms förmåga att attrahera elektroner
    • B) En atoms förmåga att avge protoner
    • C) En atoms massnummer
    • D) En sorts atom

Resonerande frågor

  • Diskutera skillnaderna mellan kovalenta och joniska bindningar.
    Syftet är att elevens förmåga att dra slutsatser om bindningar och molekyler ska bedömas.
  • Förklara varför det periodiska systemet är organiserat på det sätt som det är.
    Detta uppmanar eleverna att använda sitt analytiska tänkande kring elementens egenskaper.
  • Hur påverkar atomens struktur ett ämnes kemiska egenskaper?
    Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över sambanden inom kemi.
  • Ge exempel på hur man kan använda kunskapen om grundämnen i praktiska tillämpningar.
    Här kan eleverna visa sin förståelse för kemi i vardagen och dess betydelse.
  • Vilka utmaningar kan uppstå i klassificering av ämnen baserat på deras kemiska egenskaper?
    Elevens förmåga att kritiskt tänka kring klassificering och dess begränsningar bedöms.
  • Vad innebär kemiska reaktioner och hur relaterar de till atomer och molekyler?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att koppla teoretiska begrepp med praktiska aspekter av kemi.
  • Hur skulle du beskriva skillnaden mellan en blandning och en kemisk förening?
    Denna fråga syftar till att eleverna ska förklara och ge exempel på atomära och molekylära strukturer.
  • På vilket sätt bidrar förståelsen av atomens delar till ny framsteg inom kemi och teknik?
    Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka på kemi som en dynamisk och utvecklande vetenskap.

Bedömning

Provets poängfördelning är som följer: varje faktafråga ger 1 poäng, och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp