Lektionsplanering: Kemi 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Stökiometri och substansmängd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar stökiometriska beräkningar, begreppet substansmängd,
samt hur dessa används för att utföra beräkningar kopplade till kemiska reaktioner. Eleverna
får lära sig hur man använder mol, molär massa och hur man balanserar kemiska reaktioner.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna utföra grundläggande stökiometriska beräkningar, inklusive att beräkna
substansmängd och molär massa, samt kunna använda dessa begrepp i samband med kemiska
reaktioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stökiometri (10 min)
- Vad är stökiometri och varför är det viktigt i kemi?
- Genomgång av begreppet substansmängd och mol.
- Diskutera molär massa och hur den beräknas.
Balansering av kemiska reaktioner (15 min)
- Vad innebär balansering av kemiska reaktioner?
- Steg-för-steg genomgång av hur man balanserar reaktionsformler.
- Exempel på att balansera en enkel kemisk reaktion (t.ex. reaktion mellan väte och syre för att bilda vatten).
Beräkningar med stökiometri (15 min)
- Hur man utför stökiometriska beräkningar: omvandling mellan mol och gram.
- Genomgång av exempel där man beräknar hur mycket av ett reaktant som behövs för att bilda ett visst antal produkter.
- Diskutera möjliga fel och osäkerheter i beräkningarna.
Praktisk övning och sammanfattning (10 min)
- Eleverna kommer arbeta med problemlösning i grupper, med fokus på att utföra beräkningar baserat på givna reaktioner.
- Sammanfatta lektionen och klargöra eventuella oklarheter.
Aktivitet
I denna aktivitet får eleverna arbeta i par för att lösa stökiometriska problem relaterade
till en specifik kemisk reaktion. De ska beräkna hur mycket av en viss reaktant som behövs
för att producera ett givet antal produkter, samt beräkna kvarvarande reaktant efter
reaktionen. Ett exempel kan vara att beräkna hur mycket kol som behövs för att reagera
med en viss mängd syre för att bilda koldioxid. De ska redovisa sina beräkningar och diskutera
resultaten med klassen.
Exit-ticket
- Vad är substansmängd och hur mäts den? (Svar: Substansmängd mäts i mol och representerar
antalet partiklar.) - Hur beräknar man molär massa? (Svar: Molär massan beräknas genom att addera atomvikterna
för atomerna i formeln för föreningen.) - Vad innebär en balanserad kemisk reaktion? (Svar: Att antalet atomer av varje grundämne är
lika på båda sidor om reaktionen.) - Varför är det viktigt att balansera kemiska reaktioner? (Svar: För att följa lagarna om
bevarande av massa och energi.) - Ge ett exempel på en enkel stökiometrisk beräkning. (Svar: Beräkna hur många gram av vatten
som bildas om 2 mol väte reagerar med syre.)
Hemuppgift
Eleverna ska välja en kemisk reaktion och genomföra en detaljerad stökiometrisk analys,
inklusive balansering av reaktionen och beräkning av molar massor och mängder. De ska
dokumentera sina resultat i en rapport.