En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Karl XIV Johan

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Karl XIV Johan: Från fransman till svensk kung

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Karl XIV Johans betydelse för Sverige, inklusive hans bakgrund, regeringstid och reformer. Eleverna ska kunna visa sin förståelse för hur hans liv och beslut påverkat den svenska historien och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Sverigeshistoria under 1800-talet, med fokus på viktiga händelser och personer som har påverkat utvecklingen.”

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för viktiga händelser i Sveriges historia och analysera Karl XIV Johans betydelse för den svenska politiken och samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vad hette Karl XIV Johans franska namn?
A) Charles de Gaulle
B) Jean-Baptiste Bernadotte
C) Jean-Baptiste Bernadotte
D) Louis XVI

2. Vilket år blev Karl XIV Johan kung av Sverige?
A) 1810
B) 1809
C) 1825
D) 1818

3. Vilken typ av politik präglade Karl XIV Johans regeringstid?
A) Aggressiv utrikespolitik
B) Neutral utrikespolitik
C) Expansionistisk politik
D) Kolonial politik

4. Vilka reformer genomförde Karl XIV Johan inom utbildning?
A) Införde läroplikt för alla barn
B) Avskaffade universitet i Sverige
C) Enbart gymnasieskolor
D) Utvecklade och moderniserade skolsystemet

5. Vad var en av Karl XIV Johans största utmaningar som kung?
A) Att förena Sverige med Danmark
B) Att stabilisera landet efter krig
C) Att expandera Sveriges territorium
D) Att genomföra en revolution

6. Vilken relation hade Karl XIV Johan till Napoleon Bonaparte?
A) De var bröder
B) De var rivaler
C) Han var Napoleon Bonapartes general
D) De var vänner

7. Hur anses Karl XIV Johan ha påverkat Sveriges industri?
A) Genom att stänga industrier
B) Genom att främja industrialiseringen
C) Genom att häva alla regler för industri
D) Genom att ignorera industriutvecklingen

8. Vilken strategi använde Karl XIV Johan för att hantera krig och konflikter?
A) Att attackera fiender
B) Att sträva efter fred och stabilitet
C) Att alliera sig med Frankrike
D) Att förhandla under krig

9. Vad var Karl XIV Johans bidrag till svensk förvaltning?
A) Avskaffade den svenska förvaltningen
B) Moderniserade den svenska förvaltningen
C) Införde ett feodalt system
D) Minskat antalet offentliga tjänster

10. Vilket av följande citat är korrekt kopplat till Karl XIV Johan?
A) “Jag ska härska med järnhand.”
B) “Krig är en nödvändighet.”
C) “Vi har ett land att bygga, och vi bygger det tillsammans.”
D) “Peace is my strategy.”

11. Vad var en av de viktigaste begivenheterna under Karl XIV Johans regeringstid?
A) Förlusten mot Ryssland
B) Stabilisering av landet efter krig
C) Invasion av Norge
D) Deklarationen av krig mot Danmark

12. Vilket av följande faktorer bidrog till Karl XIV Johans val som kung?
A) Hans dynastiska arv
B) Hans militärstrategiska förmåga
C) Hans popularitet bland folket
D) Hans bakgrund som aristokrat

13. Vilken ideal förespråkade Karl XIV Johan för Sveriges framtid?
A) Militarism
B) Neutralitet
C) Expansion
D) Kolonisering

14. Vilka var de politiska svårigheterna under Hans styre?
A) Inga allvarliga problem
B) Diktaturens etablering
C) Extrema sociala oroligheter
D) Att återuppbygga landet efter Napoleonskrigen

15. Hur beskriver historiker vanligtvis Karl XIV Johan?
A) Som en diplomatisk kung
B) Som en militaristisk kung
C) Som en okunnig kung
D) Som en tyrann

Resonerande frågor

1. Analysera hur Karl XIV Johans franska bakgrund påverkade hans ledarskapsmetoder. Detta ger möjlighet att uppvisa förståelse för kulturella influenser.

2. Diskutera betydelsen av Karl XIV Johans neutralitet i utrikespolitiken. Frågan uppmuntrar till djupare reflektion kring politiska strategier.

3. Hur påverkar Karl XIV Johans reformer dagens svenska samhälle? Eleverna kan visa sitt kunnande genom att koppla historiska händelser till nutiden.

4. Vilken roll spelade Karl XIV Johan i att forma Sveriges identitet under 1800-talet? Frågan främjar en djupgående diskussion om nationell identitet.

5. Hur kan vi se spår av Karl XIV Johans politik i nuvarande svensk politik? Detta ger en möjlighet för kritiskt tänkande kring samtida frågor.

6. Vilka ledarskapslektioner kan vi lära oss av Karl XIV Johan? Elever uppmanas att koppla historieundersökning med ledarskapsprinciper.

7. Reflektera över de långsiktiga effekterna av Karl XIV Johans politik. Frågan möjliggör djupare analyser kring historia och dess konsekvenser.

8. Hur kan Karl XIV Johans diplomatiska strategi ses i dagens globaliserade värld? Frågan uppmuntrar till att relatera historiska händelser med moderna situationer.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).

För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).