“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Erik XIV: Den tragiska kungen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Kungen Erik XIV, hans liv och regeringstid, samt hur dessa faktorer präglades av politiska intriger och mental hälsa.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om viktiga perioder och händelser i Sveriges historia, särskilt hur Erik XIV:s liv och regeringstid präglades av politiska intriger, mental hälsa och krig.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Erik XIV?
A) Kungen av Norge
B) Kungen av Danmark
C) Kungen av Sverige
D) Kungen av Finland
2. Vilket land hade Erik XIV konflikt med under sin regeringstid?
A) Norge
B) Danmark
C) Ryssland
D) Polen
3. Vad var det nordiska kriget?
A) En fredlig förhandling mellan länder
B) En konflikt mellan Sverige och Danmark
C) En allians mellan de nordiska länderna
D) Ett handelsavtal
4. Hur påverkades Erik XIV:s styre av hans psykiska ohälsa?
A) Han fattade radikala beslut
B) Han blev mer populär
C) Han förlorade intresset för politik
D) Inga förändringar skedde
5. Vad hände med Erik XIV efter hans avsättning?
A) Han flyttade till Danmark
B) Han blev fängslad
C) Han dog i strid
D) Han återvände till tronen
6. Vad symboliserar citatet av Erik XIV: ”Den som känner sin sjukdom strävar efter sin hälsa.”?
A) Hans storhetstid
B) Hans emotionella stabilitet
C) Hans insikt om sina brister
D) Hans maktfullkomlighet
7. Vad var Stockholms blodbad?
A) En lyckad militär strategi
B) En massaker på adeln i Stockholm
C) En fredsavtal
D) En festlighet i Stockholm
8. Vilket år blev Erik XIV avsatt?
A) 1569
B) 1580
C) 1568
D) 1592
9. Vilken ambition hade Erik XIV under sin regeringstid?
A) Att öka befolkningen
B) Att expandera Sveriges territorium
C) Att förbättra relationer med grannländer
D) Att bygga fler sjukhus
10. Vem efterträdde Erik XIV som kung av Sverige?
A) Karl IX
B) Johan III
C) Gustav Vasa
D) Olof Skötkonung
11. Vad kännetecknar en tragisk figur i historien?
A) En person utan makt
B) En person med stora ambitioner som faller på sina brister
C) En person som alltid lyckas
D) En person som inte påverkas av omständigheterna
12. Vilken relation hade Erik XIV till adeln?
A) Han ignorerade dem helt
B) Han samarbetade alltid med dem
C) Han hade konflikt med dem
D) Han var beroende av dem ekonomiskt
13. Vilken typ av beslut tog Erik XIV när hans mental hälsa försvagades?
A) Logiska och rationella beslut
B) Impulsiva och dramatiska beslut
C) Bekväma beslut
D) Beslut som gynnade alla
14. Vilken händelse hände under Erik XIV:s styre som förebådade krig?
A) En fredlig överenskommelse med Danmark
B) Ökande spänningar med dansk kunglighet
C) En allians med Norge
D) En kulturell utställning
15. Vad var Eriks XIV:s mest kända egenskap enligt historiska källor?
A) Hans komplexa personlighet och psykiska hälsa
B) Hans krigiska förmåga
C) Hans diplomatiska talanger
D) Hans ekonomiska politik
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur Erik XIV:s ambitioner påverkade hans beslut som kung. Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för faktorer bakom hans handlingar.
2. Diskutera på vilket sätt mental hälsa kan påverka ledarskap. Frågan öppnar för djupgående resonemang om psykologi och makt.
3. Hur kan Erik XIV:s liv ses som en spegelbild av samtidens sociala och politiska strukturer? Genom denna fråga får eleverna analysera historiska kontexter.
4. Vilka alternativ hade Erik XIV haft som kunde ha lett till en annan utgång av hans regeringstid? Denna frågeställning uppmuntrar kreativt tänkande och alternativhistorik.
5. Hur kan Erik XIV:s tragiska livsepisoder relateras till nutidens ledarskap? Detta kan stimulera till paralleller mellan historiska och moderna exempel.
6. Reflektera över den historiska betydelsen av Stockholms blodbad. Här ges eleverna en chans att diskutera moraliska och etiska dimensioner av historia.
7. Hur påverkar våra uppfattningar om Erik XIV dagens förståelse av mental hälsa? Frågan öppnar upp för reflektion kring nutida diskussioner om psykisk ohälsa.
8. Vilken roll spelade adeln i Erik XIV:s liv och styre? Genom att diskutera denna fråga kan eleverna närma sig maktdynamik i historien.
Bedömning
Provet bedöms med poäng där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`