Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Drottning Karin Månsdotter: En vanlig flicka som blev drottning
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap om Karin Månsdotters liv och betydelse i svensk historia, samt att analysera kvinnors roll i maktpositioner under 1600-talet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om hur kvinnor har påverkat svensk historia, med fokus på Karin Månsdotters liv och hur hon gick från att vara en vanlig medborgare till att bli drottning vid Carl IX:s hof.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
- Vem var Karin Månsdotter?
A) En drottning som föddes som kung.
B) En vanlig flicka som blev drottning.
C) En adelsdam.
D) En känd författare.
B - Hur blev Karin Månsdotter drottning?
A) Genom att ärva titeln.
B) Genom att gifta sig med Carl IX.
C) Genom att vinna en tävling.
D) Genom politiska intriger.
B - Vilket år blev Karin Månsdotter drottning?
A) 1600.
B) 1604.
C) 1610.
D) 1622.
B - Vad innebar det att vara drottning under 1600-talet?
A) Att styra landet.
B) Att stödja kungen och föda barn.
C) Att vara fri att göra vad man ville.
D) Att leda armén.
B - Vilka utmaningar stod Karin Månsdotter inför som drottning?
A) Ingen utbildning.
B) Ingen makt och ifrågasättande av adeln.
C) Att behöva resa mycket.
D) Att ha många fiender.
B - Vad var Karin Månsdotters bakgrund?
A) Hon var adelsdotter.
B) Hon var av enkel börd.
C) Hon var kungens dotter.
D) Hon var från Danmark.
B - Vilken roll hade Karin vid kungens hov?
A) Enbart ceremoniel.
B) Som politisk aktör.
C) Ingen roll.
D) En rådgivare.
B - Vad visar Karin Månsdotters liv oss om kvinnors möjligheter?
A) Att kvinnor alltid är underordnade.
B) Att kvinnor kan nå maktpositioner oavsett ursprung.
C) Att kvinnor inte ska delta i politik.
D) Att kvinnor är mindre viktiga än män.
B - Hur länge varade Karin Månsdotters tid som drottning?
A) 15 år.
B) 10 år.
C) 5 år.
D) 20 år.
A - Vilka förväntningar fanns på drottningen under den tiden?
A) Att vara en religiös ledare.
B) Att föda barn och skapa allianser.
C) Att leda armén.
D) Att styras av mannen.
B - Varför är Karin Månsdotters historia viktig idag?
A) Den visar att kvinnor kan påverka historien.
B) Den är bara en berättelse.
C) Den handlar om en man.
D) Den är irrelevant.
A - Vad var Karins viktigaste contribution som drottning?
A) Modernisering av landet.
B) Stabilitet i riket.
C) Att öka skattarna.
D) Att föra krig.
B - Vilka känslor kan kopplas till Karins liv?
A) Skratt och lättsamhet.
B) Rädsla och osäkerhet.
C) Glädje och framgång.
D) Apati och tristess.
B - Vad kan vi lära oss av Karins citat “Det finns ingen väg till lycka. Lycka är vägen”?
A) Det finns ingen lycka.
B) Att resa sig över svårigheter är viktigt.
C) Lycka är irrelevant.
D) Att man bara ska tänka positivt.
B - Vilken liknelse görs i Karins historia?
A) Att vara kung kräver styrka.
B) Att även de med enkel bakgrund kan nå storhet.
C) Att kvinnor alltid är underordnade.
D) Att historia är oviktig.
B
Resonerande frågor
- Hur kan vi förstå Karin Månsdotters roll i maktens spel under sin tid?
Syftet är att fördjupa förståelsen för hennes politiska betydelse. - Vilket inflytande hade Karin Månsdotter över andra kvinnor i hennes tid?
Frågan ger möjlighet att utforska hennes roll som förebild. - Hur har vår syn på kvinnor i maktpositioner förändrats sedan Karin Månsdotters tid?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över historiska förändringar. - På vilket sätt kan Karin Månsdotters liv inspirera dagens kvinnor?
Frågan uppmanar till reflektion över nutida betydelse. - Vad säger Karin Månsdotters historia om klass och makt i vårt samhälle idag?
Ger möjlighet att diskutera sociala frågor och klasskillnader. - Hur skulle Karin Månsdotter ha kunnat påverka sin tids feminism?
Frågan väcker tankar om feminismen då och nu. - Vilka paralleller kan dras mellan Karin Månsdotters liv och dagens politiska kvinnor?
Uppmanar till jämförelse mellan historiska och nutida figurer. - Hur speglas Karin Månsdotters liv i dagens litteratur och medier?
Frågan bjuder in till diskussion om representation.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng. För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).