Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Drottning Kristina av Sverige: Drottning och kulturpersonlighet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring Drottning Kristina av Sverige, hennes bidrag till kultur, politik och religion samt hennes påverkan som en unik kulturpersonlighet under 1600-talet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om hur drottning Kristina bidrog till kultur, politik och religion i Sverige under 1600-talet. Fokus ligger på hennes unika position som regent och hennes betydelse som en kulturpersonlighet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Kristina av Sverige?
A) En kung
B) En filosof
C) En drottning Rätt svar
D) En konstnär
2. Vilket år abdikerade Kristina som drottning?
A) 1644
B) 1654 Rätt svar
C) 1660
D) 1625
3. Vilken religion konverterade Kristina till efter sin abdikering?
A) Protestantismen
B) Judendom
C) Katolicismen Rätt svar
D) Ortodoxa kyrkan
4. Vad var en av Kristinas bidrag till kulturen i Sverige?
A) Att skapa en armé
B) Att stödja konst och filosofi Rätt svar
C) Att leda krig
D) Att bygga stadsmurar
5. Hur gammal var Kristina när hon blev drottning?
A) 10 år Rätt svar
B) 15 år
C) 20 år
D) 25 år
6. Vad gjorde Kristina annorlunda i förhållande till traditionella drottningar?
A) Hon abdikerade Rätt svar
B) Hon gifte sig tidigt
C) Hon ledde militära kampanjer
D) Hon var aldrig regent
7. Vilka intellektuella samlades vid Kristinas hov?
A) Bönder
B) Krigare
C) Filosofer och konstnärer Rätt svar
D) Präster
8. Hur bidrog Kristina till den diplomatiska situationen i Europa?
A) Genom att starta krig
B) Genom att ingå i äktenskapliga allianser
C) Genom att navigera diplomatiska relationer Rätt svar
D) Genom att föreläsa
9. Vilken typ av styre hade Kristina?
A) Monarki Rätt svar
B) Republik
C) Diktatur
D) Oligarki
10. Vad var en av de utmaningar Kristina mötte som regent?
A) Motstånd från andra kungar
B) Att bevara fred
C) Motstånd på grund av hennes kön Rätt svar
D) Att samla skatter
11. Vad innebar Kristinas utbildning för hennes styre?
A) Att hon var okunnig
B) Att hon kunde föra välgrundade beslut Rätt svar
C) Att hon var ointresserad av politik
D) Att hon var beroende av andra
12. Vilken påverkan hade Kristinas abdikering på hennes arv?
A) Ingen påverkan
B) Det skapade förvirring om tronen
C) Det stärkte hennes bild som kulturpersonlighet Rätt svar
D) Det gjorde hennes regentskap oviktigt
13. Vad i Kristinas liv var en symbol för hennes önskan om frihet?
A) Hennes staty
B) Hennes abdikering Rätt svar
C) Hennes äktenskap
D) Hennes krigstrategier
14. Vilken kulturpersonlighet stöttade Kristina under sitt styre?
A) Ingen
B) René Descartes Rätt svar
C) Shakespeare
D) Michelangelo
15. Vad lärde Kristinas liv om att utmana normer?
A) Att det är farligt
B) Att det är lyckat Rätt svar
C) Att det är meningslöst
D) Att ingen bryr sig
Resonerande frågor
1. Analysera Kristina av Sveriges grundläggande beslut om att abdikera. Vad kan ha påverkat detta beslut och vilka konsekvenser fick det? Syftet är att se hur väl eleven förstår komplexiteten i hennes val.
2. Diskutera hur Kristinas unika position som kvinna påverkade hennes styre och beslutsfattande. Denna fråga syftar till att få eleverna att reflektera över könsroller och maktdynamik.
3. Reflektera över Kristinas roll som en kulturpersonlighet. Hur har hennes intellektuella intressen bidragit till Sveriges kultur? Denna fråga testar elevens förmåga att koppla hennes liv till kulturens utveckling.
4. Jämför Kristinas bidrag till den svenska kulturen med en annan regent under samma period. Denna fråga uppmanar till djupgående analys och komparativ tänkande.
5. Vad kan nutida samhällen lära av Kristinas liv och beslut? Syftet är att få eleverna att koppla historiska händelser till dagens samhälle och normer.
6. Hur förändrades bilden av Kristina efter hennes abdikering? Diskutera hur samhälleliga värderingar kan förändras över tid, och därigenom undersöka kritiskt tänkande.
7. På vilket sätt har Kristinas liv och gärningar inspirerat framtida generationer av kvinnor inom politik och kultur? Frågan låter eleverna undersöka inflytande och arv.
8. Vilka faktorer anser du var avgörande för Kristinas politiska framgång? Dela med dig av dina reflektioner kring ledarskap och strategi. Syftet är att se hur elevens förmåga att analysera och kritiskt bedöma ledarskap.
Bedömning
Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).