Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Karl X Gustav: Krigarkungen och hans tid
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskap om Karl X Gustavs liv, hans strategiska beslut och hur han bidrog till att forma Sveriges ställning under den tidiga moderna perioden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om Karl X Gustavs liv och regeringstid, särskilt hans strategiska militära beslut och hur han bidrog till att stärka Sveriges makt under den tidiga moderna perioden, inklusive hans roll i krigen mot Danmark och Polen.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Karl X Gustav?
A) En svensk poet
B) En kung känd för sina militära kampanjer
C) En berömd konstnär
D) En kung som regerade under stormaktstiden
2. I vilket krig deltog Karl X Gustav främst?
A) Trettioåriga kriget
B) Skånska kriget
C) Napoleonskrigen
D) Första världskriget
3. Vad var en av Karl X Gustavs strategiska militära beslut?
A) Att avskaffa monarkin
B) Invasionen av Danmark
C) Fredsförhandlingar med Polen
D) Etablering av allianser med Ryssland
4. Vilket år döde Karl X Gustav?
A) 1648
B) 1660
C) 1654
D) 1671
5. Vad anses vara ett av Karl X Gustavs viktigaste arv?
A) Formandet av det svenska språket
B) Sveriges position som stormakt
C) Utvecklingen av svensk konst
D) Förändringar inom utbildningssystemet
6. Vilken roll hade Karl X Gustav i det danska kriget?
A) Ledare för den svenska armén
B) Fredsmäklare
C) Spion för Danmark
D) Ingen speciell roll
7. Hur påverkade Karl X Gustavs död Sverige?
A) Ingen betydelse
B) Kungen blev populär efter sin död
C) Politisk omvälvning och osäkerhet
D) Sveriges makt växte
8. Vilken insats gjorde Karl X Gustav för att stärka den svenska armén?
A) Avskaffade soldaterna
B) Flyttade armén till Norge
C) Införde nya taktiska metoder
D) Skapade fredsavtal med andra länder
9. Vilket av följande påståenden är sant om Karl X Gustav?
A) Han undvikte krig
B) Han fokuserade på militär expansion
C) Han var en diplomat
D) Han övergav sin tron
10. Vad var en konsekvens av Karl X Gustavs utrikespolitik?
A) Minskad makt
B) Ökning av Sveriges territorium
C) Fred med alla grannländer
D) Ingen effekt
11. Vilket ämne fokuserade Karl X Gustav på under sin regeringstid?
A) Ekonomi
B) Konst
C) Militär strategi
D) Utbildning
12. Vad stod Karl X Gustav för som ledare?
A) Fredlighet
B) Aggressiv expansion
C) Utbildning för folket
D) Avsaknad av intresse för politik
13. Vilken av följande händelser inträffade under Karl X Gustavs tid som kung?
A) Den danska revolutionen
B) Skånska kriget
C) Tredje världskriget
D) Den amerikanska revolutionen
14. När blev Karl X Gustav kung av Sverige?
A) 1644
B) 1654
C) 1660
D) 1672
15. Vilken kvalitetsfaktor kopplade man ofta till Karl X Gustav?
A) Långsammare strategier
B) Snabba och beslutsamma operationer
C) Passivitet
D) Avsked av soldaterna
Resonerande frågor
1. Hur påverkade Karl X Gustavs strategier Sveriges framtida militärpolitik? Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över långsiktiga konsekvenser av beslut.
2. Vilka var de största utmaningarna som Karl X Gustav mötte under sin regeringstid och hur hanterade han dem? Eleverna uppmanas att analysera och diskutera komplexiteten i hans ledarskap.
3. Hur skiljde sig Karl X Gustavs ledarskapsstil från tidigare kungar? Denna fråga ger eleverna möjlighet att jämföra och kontrastera olika ledarskapsstilar.
4. Diskutera betydelsen av Karl X Gustavs död för fortsatt svensk expansion. Eleverna kan utforska hur ledarskap påverkar ett lands riktning.
5. Hur skulle Sverige ha sett ut idag om Karl X Gustav inte haft sin politiska och militära påverkan? Eleverna uppmanas att tänka kritiskt kring alternativa historiska scenarier.
6. Vilken roll spelade allianser i Karl X Gustavs krigföring? Denna fråga möjliggör djupgående analys av externa faktorer i militära konflikter.
7. Hur speglas Karl X Gustavs tid i svensk kultur och identitet idag? Eleverna kan fundera på hur historiska figurer påverkar nutiden.
8. Vad kan vi lära oss av Karl X Gustavs ledarskap angående modern militär strategi? Frågan bjuder in till diskussion om lärdomar som kan tillämpas idag.
Bedömning
Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger maximalt 12 poäng, där varje svar värderas upp till 3 poäng beroende på djup och insikt.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).