Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 1 – August Strindberg och naturalismen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 1

Tema: August Strindberg – Naturalismen och individens kamp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att studera naturismen inom litteraturen med specifikt fokus på August Strindbergs verk och hur hans skrivande speglar individens kamp i en förändrad värld. Eleverna kommer också att diskutera hur kvinnor porträtteras i hans litteratur och i vilken mån han bidrar till diskussionen om könsroller i samhälle.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera verk och litterära strömningar. Dessutom ska de kunna återge centrala teman och motiv i skönlitterära texter och deras betydelse för samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Strindberg och naturalismen (10 min)

  • Presentation av August Strindbergs liv och verksamt författarskap.
  • Genomgång av vad naturalism innebär inom litteraturen.
  • Diskutera Strindbergs påverkan på svensk litteratur och kultur.

Könsroller i Strindbergs verk (15 min)

  • Genomgång av olika kvinnoporträtt i Strindbergs texter.
  • Diskussion om hur dessa kvinnoporträtt speglar den tidens syn på kvinnor.
  • Analys av scener ur “Fröken Julie” som exempel.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

  • Eleverna delas in i grupper där de får en specifik text av Strindberg att diskutera.
  • Varje grupp presenterar sina tankar kring textens tema och kvinnoporträtt.
  • Diskussion om gemensamma insikter och olika perspektiv.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfattning av lektionen och vad eleverna lärt sig.
  • Reflektion över Strindbergs reaktion på sin tids samhälle och hur det kan kopplas till dagens frågor.
  • Förbereda eleverna för den aktivitet som kommer att följas.

Aktivitet

I denna lektion kommer eleverna att skapa en modern scen som fångar essensen av ett naturalistiskt tema, inspirerad av Strindbergs verk. Eleverna delas in i grupper om fyra till fem personer. Varje grupp ska välja en karaktär från “Fröken Julie” och skapa en dialog som utspelar sig i dagens samhälle, där de utforskar frågor kring kön, makt och klass. Grupperna ska sedan framföra sina dialoger för klassen. Denna aktivitet syftar till att göra Strindbergs teman aktuella och öka förståelsen för hans arbete.

Exit-ticket

  • Vad är naturalism och hur skiljer det sig från realismen?
    • Svar: Naturalismen betonar en vetenskaplig syn på människan och samhället, och visar hur miljö och arv påverkar individen.
  • Vilka centrala teman finns i “Fröken Julie”?
    • Svar: Klasskillnader, könsroller, och kampen mellan människa och natur.
  • Hur porträtteras kvinnor i Strindbergs verk?
    • Svar: Kvinnor kan porträtteras som styrda av sina instinkter och utmaning mot samhälleliga normer.
  • Vilka medel använder Strindberg för att framhäva sina teman?
    • Svar: Strindberg använder symboler, starka karaktärsdrag och intensiva dialoger.
  • På vilket sätt är “Fröken Julie” relevant idag?
    • Svar: Den belyser fortsatt aktuella frågor kring makt, kön och klass i samhället.

Hemuppgift

Skriv en analys av ett valfritt litterärt verk av August Strindberg, med fokus på kvinnoporträtt och hur dessa speglar det svenska samhället under hans tid. Analysen ska vara minst 800 ord och innehålla referenser till specifika scener och karaktärer.

Citat

”Att skriva bra är att tänka klart.” – August Strindberg (1849-1912)

Detta citat av Strindberg uttrycker vikten av klarhet och eftertänksamhet i skapande process, vilket speglar hans egen strävan efter att fånga mänsklig erfarenhet genom litteratur och gör det relevant för lektionen om naturalism och hans verk.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Hjalmar Söderberg – Modernismen och Kärleken.

Den föreslagna lektionen syftar till att utforska Söderbergs syn på kärlek, livets meningslöshet och existentiella frågor, och hur dessa framställs i hans litterära verk.


Modern Tillbaka-knapp