Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Karin Smirnoff – Samtida litteratur och Identitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga när det gäller Karin Smirnoffs litterära verk och teman, särskilt kopplat till identitet och tillhörighet i en samtida kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kopplingen till läroplanens centrala innehåll handlar om att “analysera och diskutera centrala teman och motiv i lyrisk och prosalitteratur samt förstå verkens kulturella och samhälleliga betydelse”.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav är baserade på elevernas förmåga att “analysera och diskutera centrala teman och motiv i lyrisk och prosalitteratur”.
Prov
Faktafrågor
- Vilket verk av Karin Smirnoff handlar om kärlek och identitet?
A) Där kräftorna sjunger
B) Århundradets kärlekssaga
C) En kommande historia
D) Skam - Vad är ett centralt tema i Smirnoffs verk?
A) Krig
B) Identitet
C) Natur
D) Mystik - Vilket begrepp beskriver Smirnoffs fokus på kulturell tillhörighet?
A) Globalisering
B) Identitet
C) Historiebruk
D) Ekonomi - I vilket verk diskuterar Smirnoff sociala normer?
A) Där kräftorna sjunger
B) En annan berättelse
C) Kalla mig Ryan
D) Minnen - Vad präglas Smirnoffs skrivande av?
A) Fantasivärldar
B) Personligt uttryck
C) Historia
D) Vetenskap - Vilken känsla skapar Smirnoffs karaktärer hos läsaren?
A) Avsky
B) Relaterbarhet
C) Boredom
D) Rädsla - Vad handlar “Där kräftorna sjunger” mest om?
A) Kulturell tillhörighet
B) Personliga konflikter
C) Mytologi
D) Äventyr - Vilket tema är mest framträdande i Smirnoffs verk?
A) Sociala frågor
B) Förändring
C) Tid
D) Makt - Varifrån kommer Karin Smirnoff?
A) Stockholm
B) Umeå
C) Malmö
D) Göteborg - Vilken stil är typisk för Smirnoffs skrivande?
A) Komedi
B) Realism
C) Fantasi
D) Science fiction - Hur påverkar Smirnoffs verk dagens samhälle?
A) Inget syfte
B) Politisk agenda
C) Diskussion kring identitet
D) Ekonomisk påverkan - Vad är ett återkommande motiv i hennes arbete?
A) Resor
B) Relationer
C) Traditioner
D) Natur - Vilken känsla kan Smirnoffs berättelser väcka?
A) Glädje
B) Nostalgia
C) Rädsla
D) Apati - Hur relaterar Smirnoff till läsaren?
A) Framtidsvisioner
B) Identifikation av känslor
C) Mystiska element
D) Historiska referenser - I vilket verk utforskar Smirnoff teman kring tillhörighet?
A) Århundradets kärlekssaga
B) En okänd resa
C) Mörka hemligheter
D) Osynliga band
Resonerande frågor
- Hur påverkar Smirnoffs fokus på identitet läsarens upplevelse?
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur identitetsteman bidrar till en djupare förståelse av verken. - Vilken betydelse har Smirnoffs skrivande i relation till samtida sociala frågor?
Eleverna ges möjlighet att koppla litteratur till aktuella händelser och diskussioner i samhället. - Hur framhäver Smirnoff karaktärernas inre liv?
Frågan ger eleverna chans att analysera karaktärernas komplexitet och känna igen litterära tekniker. - Vad innebär det att läsa Smirnoffs verk i dagens samhälle?
Eleverna uppmanas att reflektera kring litteraturens relevans i deras egna liv och samhälle. - Vilken teknisk stil använder Smirnoff för att kommunicera sina teman?
Genom att diskutera stil och teknik kan elever visa sin förmåga att kritiskt analysera litteratur. - Hur bidrar Smirnoff till att bredda förståelsen av svenska identiteter?
Denna fråga bjuder in till diskussion om litteraturens roll i att spegla olika identiteter och perspektiv. - Kan Smirnoffs teman appliceras på andra kulturella kontexter?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka gällande litteraturens universella teman och deras applicerbarhet. - I vilken mån är Smirnoffs verk ett uttryck för hennes personliga erfarenheter?
Eleverna får möjlighet att sammanfoga biografi och litterär analys för att se djupare samband.
Bedömning
Provets bedömning baseras på en total poängsumma från både faktafrågorna och de resonerande frågorna.
- Minst 8 poäng krävs för betyget E.
- Minst 12 poäng krävs för betyget C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- Minst 18 poäng krävs för betyget A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).