Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Svenska 2 – Elisabeth Östnäs – Barn- och ungdomslitteratur

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 2

Tema: Elisabeth Östnäs – Barn- och ungdomslitteratur

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse för Elisabeth Östnäs bidrag till barn- och ungdomslitteraturen genom att analysera hennes teman, stil och narrativ. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera centrala verk av Östnäs samt tillämpa sina insikter i både faktafrågor och resonerande frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets fokus ligger på att analysera centrala verk av Elisabeth Östnäs, inklusive “Maja och de tre vildarna” och “Världens ände”, samt att diskutera teman och stilgrepp.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på att eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman, samt förstå relationen mellan litteraturen och dess kulturella och samhälleliga kontext.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande verk är skrivet av Elisabeth Östnäs?
    A) “Röda rummet”
    B) “Trollkungen”
    C) “Maja och de tre vildarna”
    D) “Sagan om ringen”
    C)
  2. Vad handlar “Världens ände” främst om?
    A) En resa till fjärran länder
    B) Vänskap och mod
    C) Familjerelationer
    D) Samhälleliga normer
    B)
  3. Vilken av följande teman är INTE central i Östnäs verk?
    A) Identitet
    B) Kärlek
    C) Mod
    D) Vänskap
    B)
  4. Vad karaktäriserar Östnäs narrativ?
    A) Komplexa handlingar
    B) Humor och insikter
    C) Historiska referenser
    D) Sci-fi inslag
    B)
  5. Vilka känslor utforskar Östnäs mest i sina böcker?
    A) Glädje och sorg
    B) Rädsla och oro
    C) Identitet och tillhörighet
    D) Förlust och kärlek
    C)
  6. I vilket sammanhang kan Östnäs verk förstås?
    A) Enbart litterärt
    B) Som en del av ungdomskultur
    C) Som politisk litteratur
    D) I internationell kontext
    B)
  7. Vilken litterär stil använder ofta Östnäs?
    A) Stream of consciousness
    B) Minimalism
    C) Lyrisk prosa
    D) Direkt och tillgänglig
    D)
  8. Hur relaterar Östnäs teman till aktuella frågor i samhället?
    A) Genom ironiska skildringar
    B) Genom evig berättelseform
    C) Genom relevanta karaktärer
    D) Genom historiska referenser
    C)
  9. Vilket av dessa teman ligger närmast Östnäs verk?
    A) Existentialism
    B) Ungdomsproblem
    C) Klassisk mytologi
    D) Romantik
    B)
  10. Varför är barns känslor centrala för Östnäs berättelser?
    A) För att engagera vuxna läsare
    B) För att reflektera samhällsnormer
    C) För att skapa igenkänning hos unga
    D) För att bygga spänning
    C)
  11. Vilket av följande är ett kännetecken för barn- och ungdomslitteratur enligt Östnäs?
    A) Komplexa narrativ
    B) Humor och psykologisk insikt
    C) Filosoferande teman
    D) Avancerad språkstruktur
    B)
  12. Vilken aspekt av personlig identitet diskuteras mest i Östnäs verk?
    A) Ekonomi
    B) Kulturell tillhörighet
    C) Morales frågor
    D) Sociala relationer
    B)
  13. Hur kan Östnäs mest effektivt beskrivas?
    A) En samhällskritiker
    B) En berättare för barn och unga
    C) En romantisk poet
    D) En historisk författare
    B)
  14. Vad gör Östnäs karaktärer relaterbara?
    A) Deras perfekta liv
    B) Deras orealistiska problem
    C) Deras autentiska känslor
    D) Deras komiska egenskaper
    C)
  15. Vilken känsla förmedlar Östnäs ofta genom sina berättelser?
    A) Hopplöshet
    B) Humor
    C) Apathi
    D) Rädsla
    B)

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur identitet skildras i Östnäs verk och varför det är viktigt.
    Syftet är att eleverna ska kunna koppla sina insikter om identitet till bredare kulturella och samhälleliga kontexter.
  2. Analysera hur teman som vänskap och mod definieras och utvecklas genom karaktärerna.
    Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur dessa teman relaterar till deras egna liv och erfarenheter.
  3. Reflektera över Östnäs stil och språkbruk, och hur dessa påverkar läsarens upplevelse.
    Frågan får eleverna att tänka på stilistiska val och deras funktion i texter för unga.
  4. Hur kan man relatera Östnäs’ verk till aktuella samhällsfrågor?
    Eleverna får möjlighet att visa förståelse för sambandet mellan litteratur och samhälle.
  5. Diskutera skillnader i hur olika författare hanterar teman av identitet och vänskap.
    Ger eleverna chans att jämföra och kontrastera texter och författarskap.
  6. Vilka känslor väcker Östnäs verk och hur kan dessa kopplas till ungdomars verklighet?
    Eleven uppmanas att reflektera över känslomässiga aspekter av litteraturen i relation till deras eget liv.
  7. Hur kan Östnäs inkorporera humor i sina berättelser för att diskutera allvarliga ämnen?
    Syftet är att få elever att tänka på litterära tekniker och deras effekter på budskapet.
  8. Reflektera över betydelsen av att läsa och diskutera barn- och ungdomslitteratur.
    Eleverna får möjlighet att se värdet av litteraturstudier i ett bredare perspektiv.

Bedömning

Provets bedömning baseras på poäng från både faktafrågor och resonerande frågor. För att uppnå betyg E krävs minst totalt åtta poäng, vilket inkluderar minst tre poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, med minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp