Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Valdemar, den svenska regenten

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Valdemar, hans liv och betydelse för Sverige, samt ge eleverna möjlighet att reflektera över historiska händelser och ledarskap.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om viktiga historiska personer och deras inverkan på Sveriges historia. I årskurs 3 ska fokus ligga på regenter och deras betydelse.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna känna igen Valdemar och kortfattat berätta om hans liv och betydelse för Sverige.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Valdemar?
A. En kung av Danmark
B. En svensk regent under 1200-talet
C. En berömd krigare från Medeltiden
D. En svensk regent under 1200-talet

2. Vilket århundrade regerade Valdemar?
A. 1100-talet
B. 1200-talet
C. 1300-talet
D. 1400-talet

3. Vilken viktig händelse inträffade under Valdemars regeringstid?
A. Deltog i krig och konflikter om makten i Sverige
B. Införde fred i landet
C. Byggde många slott
D. Upptäckte nya länder

4. Vilken typ av allianser formade Valdemar?
A. Handelsallianser
B. Militärallianser
C. Politiska allianser
D. Kulturella allianser

5. Varför är Valdemar en betydelsefull figur i svensk historia?
A. För att han var den första kungen av Sverige
B. För att han formade Sveriges politik
C. För att han var en stor konstnär
D. För att han åkte på expeditioner

6. Vilken var en av Valdemars främsta utmaningar?
A. Att skapa fred i Norge
B. Att hantera konflikter om makten i Sverige
C. Att erövra nya länder
D. Att bygga sjukhus

7. Vad lärde eleverna sig om Valdemar och hans tid?
A. Olika perspektiv på historia genom källor
B. Endast kronologisk information

C. Att historia inte är viktigt
D. Att studera enbart kungar

8. Vilken typ av källor bör man använda för att förstå Valdemar bättre?
A. Endast böcker
B. Endast bilder
C. Olika typer av källor
D. Endast filmer

9. I vilket syfte skapade eleverna “Valdemar-tidslinjen”?
A. För att leka
B. För att visuellt förstå Valdemars liv och betydelse
C. För att diskutera med varandra
D. För att ta en paus

10. Vad handlar Valdemars arv om?
A. Hans liv som konstnär
B. Hans påverkan på Sveriges tillväxt och regering
C. Hans familj
D. Hans resor

11. Vilken är en viktig aspekt av att studera historia?
A. Att förstå bortglömda personer
B. Att lära sig av det förflutna
C. Att bara fokusera på krig
D. Att skapa myter

12. Vilket perspektiv hade Valdemar när det gäller ledarskap?
A. Att vara enbart hård
B. Att skapa allianser och förstå folket
C. Att ignorera sin befolkning
D. Att bara tänka på sig själv

13. Vad skulle en diskussion om Valdemar kunna leda till?
A. Djupare insikter om ledarskap och historia
B. Enbart fakta

C. Ingen diskussion

D. Bara onödig tid

14. Vilken roll spelade Valdemar i den svenska politiken?
A. Ingen betydelse
B. Formade och påverkade den
C. Bara i krig
D. Bara i fred

15. Vad kan vi lära oss av Valdemars historia idag?
A. Att ignorera det förflutna
B. Att förstå vikten av ledarskap och historia
C. Att allt var bättre förr
D. Att aldrig ta ansvar

Resonerande frågor

1. Hur påverkade Valdemars beslut Sveriges utveckling under hans regeringstid?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera konsekvenserna av Valdemars handlingar.

2. Vad kan vi lära oss av Valdemars ledarskap som kan tillämpas på dagens ledarskap?
Eleverna kan reflektera över relevanta teman om ledarskap och dess betydelse.

3. Hur skulle Sveriges historia kunna se ut idag om Valdemar inte hade regerat?
Eleverna kan tänka kreativt och resonera kring alternativa historiska scenarier.

4. Vilka egenskaper tycker du är viktiga för en regent, baserat på Valdemars exempel?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över ledarskapskvaliteter.

5. Hur skiljer sig Valdemars tid från vår egen tid, och vad kan vi lära av dessa skillnader?
Eleverna får möjlighet att jämföra historiska kontexter och dra slutsatser.

6. På vilket sätt kan man förstå Valdemars liv genom olika källor?
Detta uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring källor och tolkningar.

7. Hur kan diskussioner om Valdemar bidra till att förstå Sveriges nutid?
Denna fråga uppmanar eleverna att koppla dåtid och nutid.

8. Vilka frågor kvarstår om Valdemar som vi fortfarande inte har svar på?
Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sin nyfikenhet och tankar om historia.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng var. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).