En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Historia – Gustav III, kulturens kung

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Historia

Tema: Gustav III, kulturens kung

Syfte

Syftet med detta prov är att eleverna ska visa sin förståelse för Gustav III:s liv och hans betydelse för den kulturella utvecklingen i Sverige under 1700-talet. Provets frågor syftar till att bedöma elevernas kunskaper om Gustav III:s gärningar och kulturella reformer samt deras förmåga att analysera och reflektera över hans arv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om betydelsefulla personer och händelser i Sveriges historia. I årskurs 3 ska fokus ligga på Gustav III och hans reformationer inom kultur och samhälle under 1700-talet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna känna igen Gustav III och kortfattat berätta om hans liv, kulturella gärningar och betydelse för Sverige.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Gustav III?

A) En kung av Sverige

B) En författare

C) En konstnär

D) En militärledare

Rätt svar: A

2. När blev Gustav III kung?

A) 1766

B) 1771

C) 1792

D) 1750

Rätt svar: B

3. Vad kallade man Gustav III på grund av hans kulturella insatser?

A) Kulturens kung

B) Den stora kungen

C) Naturens beskyddare

D) Teaterkung

Rätt svar: A

4. Vilket av följande stödde Gustav III under sin tid som kung?

A) Idrott

B) Musik och teater

C) Vetenskap

D) Krigföring

Rätt svar: B

5. Vad grundade Gustav III som bidrog till svensk litteratur?

A) Svenska akademien

B) Sveriges riksdag

C) Kungliga Operan

D) Statens museer

Rätt svar: A

6. En speciell typ av musik som utvecklades under Gustav III:s tid är:

A) Jazz

B) Opera

C) Rock

D) Folkmusik

Rätt svar: B

7. Vilket år dog Gustav III?

A) 1792

B) 1801

C) 1789

D) 1776

Rätt svar: A

8. Vad var en av Gustav III:s viktigaste kulturella prestationer?

A) Grundandet av universitet

B) Utvecklingen av operor

C) Förbättring av jordbruket

D) Byggandet av slott

Rätt svar: B

9. Hur påverkar Gustav III:s kulturpolitik Sverige idag?

A) Den har ingen inverkan

B) Fortsätter att inspirera kulturella nytänkare

C) Har lett till större krig

D) Inspirerar unga att studera historia

Rätt svar: B

10. Vilken typ av konst främjade Gustav III?

A) Skulptur och målning

B) Dans

C) Digital konst

D) Graffiti

Rätt svar: A

11. Vad var syftet med Svenska akademien enligt Gustav III?

A) Försvara kungen

B) Främja och belöna litteratur

C) Utbilda soldater

D) Bevara naturen

Rätt svar: B

12. Vilken typ av utbildning var viktig under Gustav III:s tid?

A) Teknisk utbildning

B) Kulturell utbildning

C) Medicinsk utbildning

D) Militär utbildning

Rätt svar: B

13. Hur såg Gustav III på teater?

A) Som slöseri med tid

B) Som en viktig del av kulturen

C) Som en farlig aktivitet

D) Som ett verktyg för propaganda

Rätt svar: B

14. Vad var en utav de mest kända operorna vittnade om Gustav III:s stöd?

A) Carmen

B) Häxan och Lejonet

C) Trollflöjten

D) Elvira

Rätt svar: C

15. Hur minns vi Gustav III idag?

A) Som en tyrann

B) Som en fredlig kung

C) Som en kulturkung

D) Som en militärfågel

Rätt svar: C

Resonerande frågor

1. Beskriv kortfattat hur Gustav III:s reformer påverkar nutida kultur.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att demonstrera förmågan att dra paralleller mellan dåtid och nutid.

2. Reflektera över varför kultur kan ha en avgörande betydelse för ett samhälle.

Frågan ges för att eleverna ska diskutera kulturens roll som identitetsskapare och samhällsbärande kraft.

3. Hur kan Gustav III:s insatser inom teater och litteratur ses som viktiga? Ge exempel.

Detta tillåter eleverna att konkretisera sina tankar och ge exempel på kulturella prestationer.

4. Diskutera vilket arv Gustav III har efterlämnat och hur det kan påverka framtida generationer.

Eleverna får utforska idéer om hur kultur kan påverka struktur och traditioner över tid.

5. Analysera relationen mellan makt och kultur i Gustav III:s tid. Hur påverkar detta vår förståelse av dagens samhälle?

Frågan sätter fokus på kritiskt tänkande kring kulturens och politikens interaktion.

6. Hur skulle vår förståelse av Sverige som kulturland såg ut utan Gustav III:s insatser?

Det här hjälper eleverna att tänka i hypoteser och scenarier utifrån historiska fakta.

7. På vilket sätt kan Gustav III:s stöd till konstnärer och författare ses som en investering i Sveriges framtid?

Detta uppmanar eleverna att reflektera på längre sikt och se utbildningens värde.

8. Utvärdera betydelsen av Svenska akademien och dess funktionalitet under Gustav III:s tid.

Den här frågan öppnar upp för en djupare analysera av institutionens påverkan och dess fortsättning.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (totalt 15 poäng).

Resonerande frågor: 3 poäng per rätt svar (totalt 24 poäng).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.