Lektionsplanering: Drottning Margareta
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Drottning Margareta, Kalmarunionens grundare
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om betydelsefulla personer och händelser i Sveriges historia. I årskurs 3 ska fokus ligga på drottning Margareta och hennes betydelse för Sveriges och Nordens historia genom skapandet av Kalmarunionen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna känna igen drottning Margareta och kortfattat berätta om hennes liv, gärningar och betydelse för unionen mellan de nordiska länderna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till drottning Margareta (10 min)
- Presentera drottning Margareta som en betydelsefull historisk figur och diskutera när och varför hon blev drottning.
- Ställ frågor till eleverna om vad de vet om kvinnor i maktpositioner.
- Förklara varför Margareta är en viktig person i den svenska och nordiska historien.
Margaretas gärningar och Kalmarunionen (10 min)
- Berätta om hur och varför Kalmarunionen bildades under hennes ledning.
- Diskutera de utmaningar och konflikter som uppstod under den tiden.
- Analysera vilken betydelse unionen hade för Sverige och grannländerna.
Historiska källor och berättelser om drottning Margareta (10 min)
- Introducera några källor som handlar om drottning Margareta och Kalmarunionen.
- Visa bilder och kartor som lyfter fram denna tid i historien.
- Diskutera hur dessa källor hjälper oss förstå den historiska kontexten.
Diskussion om arv och påverkan (10 min)
- Diskutera vilket arv drottning Margareta har lämnat efter sig och hur hennes handlingar har påverkat Norden idag.
- Be eleverna reflektera över vad de skulle vilja fråga Margareta om hennes liv som drottning.
- Sammanfatta lektionen genom att lyfta fram det viktigaste om drottning Margareta.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en “Kalmarunionens utställning” i klassrummet. Varje grupp ska utforska olika aspekter av Kalmarunionen, t.ex. dess skapande, utmaningar eller betydelse, och göra affischer som beskriver dessa. Affisherna ska innehålla text och bilder som illustrerar deras tema.
Exit-ticket
- Vem var drottning Margareta och när levde hon?
Drottning Margareta var en kunglig ledare som levde på 1300-talet och 1400-talet. - Vad var Kalmarunionen?
En union mellan Sverige, Danmark och Norge som förenade länderna under en gemensam drottning. - Nämn en utmaning som Margareta stod inför.
Konflikter och rivaliteter mellan de nordiska länderna.