Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Marknadsföring
Tema: Reklamens metoder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika reklammetoder och strategier samt deras förståelse för reklamens påverkan på konsumentbeteende och varumärkesbyggande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det undersöker “olika reklammetoder och strategier, inklusive traditionell reklam, digital reklam och nyskapande kampanjer.”
Kunskapskrav
Provet fokuserar på följande kunskapskrav:
- Att kunna beskriva och jämföra olika reklammedel och analysera deras effektivitet i att nå målgruppen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en traditionell reklammetod?
A) Influencer-marknadsföring
B) Facebook-annonsering
C) TV-reklam
D) E-postmarknadsföring
C) TV-reklam
2. Vad är syftet med reklam?
A) Att förvirra konsumenterna
B) Att informera och övertyga
C) Att öka företagets kostnader
D) Att skapa otydlighet
B) Att informera och övertyga
3. Vilket av följande är en fördel med digital reklam?
A) Den når färre människor
B) Den är alltid dyrare
C) Den kan vara mer kostnadseffektiv
D) Den kräver alltid längre tid
C) Den kan vara mer kostnadseffektiv
4. Vad skiljer reklam från PR?
A) Reklam betalar för sin plats
B) PR är alltid negativ
C) Reklam kan inte påverka beslut
D) PR behöver alltid vara betald
A) Reklam betalar för sin plats
5. Vilken av följande är en kreativ reklamslogan?
A) “Köp nu!”
B) “Just Do It”
C) “Billigare än någonsin”
D) “Reklam är viktigt”
B) “Just Do It”
6. Vad innebär innehållsmarknadsföring?
A) Att bara sälja produkter
B) Att skapa och distribuera värdefullt innehåll
C) Att skriva längre texter
D) Att endast använda bilder
B) Att skapa och distribuera värdefullt innehåll
7. Vad är en skillnad mellan digital och traditionell reklam?
A) Digital reklam är billigare alltid
B) Traditionell reklam är mer effektiv
C) Digital reklam har snabbare responstid
D) Traditionell reklam används mer ofta
C) Digital reklam har snabbare responstid
8. Vad är en nackdel med TV-reklam?
A) Den kan nå stor publiken
B) Den är alltid billig
C) Den kräver mycket pengar och kreativitet
D) Den kan bara ses av en viss målgrupp
C) Den kräver mycket pengar och kreativitet
9. Vilket verktyg används ofta för att optimera webbplatser för sökmotorer?
A) Grafikverktyg
B) SEO
C) Musikverktyg
D) E-postverktyg
B) SEO
10. Vilken typ av reklam använder vanligtvis humor för att skapa engagemang?
A) Radioreklam
B) Souvenirer
C) Kreativ reklam
D) Betald annonsering
C) Kreativ reklam
11. Vad är en viktig komponent i nyskapande kampanjer?
A) Att följa traditioner
B) Att vara tråkig
C) Att fånga uppmärksamhet
D) Att använda tekniska termer
C) Att fånga uppmärksamhet
12. Vad innebär termen “målgrupp”?
A) En grupp konsumenter som inte gillar produkten
B) Den allmänna befolkningen
C) En specifik grupp av konsumenter
D) En grupp företag
C) En specifik grupp av konsumenter
13. Varför är känslor viktiga i reklam?
A) För att förvirra konsumenten
B) För att öka engagemang och minnesvärdhet
C) För att göra reklamen kortare
D) För att eliminera konkurrens
B) För att öka engagemang och minnesvärdhet
14. Vad kan en fallstudie bidra med i reklam?
A) Kostnad för reklam
B) Framgångsrika strategier och erfarenheter
C) Metoder för marknadsundersökningar
D) Negativa exempel
B) Framgångsrika strategier och erfarenheter
15. Vilket av följande är INTE en reklammedel?
A) TV-reklam
B) Tidningar
C) Sociala medier
D) Marknadsanalys
D) Marknadsanalys
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika typer av reklam kan påverka konsumentens beslut och ge exempel från verkliga kampanjer. (Syftet är att bedöma djup förståelse och applicering av kunskap.)
2. Analysera effekten av humor i reklam och hur det kan påverka mottagandet hos olika målgrupper. (Syftet är att uppvisa analysförmåga och kritiskt tänkande.)
3. Jämför fördelar och nackdelar med traditionell reklam och digital reklam med konkreta exempel. (Syftet är att visa på förmåga att jämföra och kontrastera reklammetoder.)
4. Reflektera över hur känslor kan användas för att förstärka reklambudskap. Ge exempel på kampanjer som lyckats väl. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera och dra slutsatser.)
5. Vad har du lärt dig om reklamens metoder som du tror kommer att påverka ditt framtida konsumentbeteende? (Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och insikt.)
6. Utvärdera en reklamkampanj du varit exponerad för och diskutera dess styrkor och svagheter. (Syftet är att få en djupare förståelse av kampanjens faktorer.)
7. Hur kan företag anpassa sina reklammedel för att bättre nå olika målgrupper? (Syftet är att avtäcka kritiskt tänkande kring målgruppsanpassning.)
8. Vilken roll spelar etik i reklam och hur kan det påverka konsumenters uppfattning om varumärken? (Syftet är att diskutera de moraliska aspekterna inom reklamens värld.)
Bedömning
Provet kan bedömas med poängsystemet:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger mellan 1-3 poäng beroende på djup och kvalitet på svaren.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).