“`html
Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Latin – språk och kultur 1
Tema: Romersk historia: Politisk och social struktur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om den politiska och sociala strukturen i det antika Rom, samt deras förmåga att analysera betydelsen av dessa strukturer i relation till latinskt språk och kultur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven ska kunna analysera den romerska republiken och kejsardömet, samt förstå hierarkier och deras roll i samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och analysera den romerska politiska och sociala strukturen. Eleven kan koppla händelser och strukturer till latinskt språk och kultur.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallades den romerska folkförsamlingen?
- A. Concilium plebis
- B. **Comitia**
- C. Aedilis
- D. Senatus
2. Vilken klass tillhörde de aristokratiska medborgarna i Rom?
- A. Plebejer
- B. **Patricier**
- C. Proletärer
- D. Slavar
3. Vem hade den högsta makten i det romerska kejsardömet?
- A. Senatens president
- B. **Kejsaren**
- C. Folkförsamlingen
- D. Konsulerna
4. Vad var en av senatens viktigaste funktioner?
- A. Utrikespolitik
- B. **Rådgivning**
- C. Rättsavgörande
- D. Offentlig ekonomi
5. Vilken term beskriver romerska medborgares rätt att delta i statsangelägenheter?
- A. **Civitas**
- B. Imperium
- C. Lex
- D. Forum
6. Vad kännetecknade plebejerna i romerska samhället?
- A. **Vanliga medborgare**
- B. Arbetande klasser
- C. Rika jordägare
- D. Officiella representanter
7. Vad innebar termen “diktator” i Rom?
- A. En medborgare
- B. En permanent ledare
- C. **En tillfällig ledare med extraordinära befogenheter**
- D. En folkvald representant
8. Vad var en “tribun”?
- A. En soldat
- B. **En skyddare för plebejerna**
- C. En senator
- D. En ledare för patricierna
9. Vilken funktion hade en “aedilis”?
- A. **Övervakade offentliga projekt**
- B. Kallade till senaten
- C. Ledde militären
- D. Representerade plebejerna
10. Vad ledde övergången från republik till kejsardöme till?
- A. Ökad medborgartillgång
- B. **Starkare centralmakt**
- C. Fler valbara positioner
- D. Minskat medborgarinflytande
11. Vilken roll hade familjeband i romersk kultur?
- A. Inget betydelse
- B. **Stark påverkan på social status**
- C. Endast i stadslivet
- D. Enbart för ekonomiska skäl
12. Vad betyder begreppet “imperium”?
- A. Befallning
- B. Medborgarskap
- C. **Makt eller herravälde**
- D. Rättighet
13. Vad var konsulernas huvudsakliga ansvar?
- A. Legal rättsskipning
- B. **Att leda den romerska armén och förvaltningen**
- C. Att samla in skatter
- D. Att utfärda lagar
14. Vilken var den romerska guvernören ett exempel på?
- A. Medborgarens rätt
- B. **Provinsstyre**
- C. Militär tjänst
- D. Konsulär auktoritet
15. Vad var ett vanligt sätt för patricier att visa sin status?
- A. Att äga mark
- B. **Genom att ha politiska ämbeten**
- C. Genom handel
- D. Att bygga tempel
Resonerande frågor
1. Diskutera hur den romerska republikens politiska strukturer kan liknas vid moderna politiska system. Detta ger eleverna möjlighet att analysera och jämföra olika styrformer och deras konsekvenser.
2. Reflektera över hur sociala hierarkier i Rom påverkade individers liv och rättigheter. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för komplexiteten i sociala strukturer.
3. Hur påverkar romersk historia dagens samhälle och dess politiska system? Här får eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till nutida fenomen.
4. Analysera betydelsen av familj och släktband i den romerska kulturen. Genom detta kan eleverna utforska vikten av sociala relationer i olika kulturer.
5. Vilka lärdomar kan vi dra från romersk historia för dagens samhälle? Eleverna ges här möjlighet att reflektera över relevanta frågor och teorier.
6. Hur kan kunskapen om den romerska republiken tillämpas för att förstå nutida demokratiska system? En analys av detta ämne erbjuder en djupare insikt i politisk teori.
7. Resonera kring de utmaningar som romerska ledare stod inför under övergången till kejsardömets tid. Frågan ger eleverna möjligheten att kritiskt granska historiska perspektiv.
8. På vilket sätt kan språkliga och kulturella aspekter av det antika Rom stilla bidra till vår förståelse av moderna språk och kulturer? Detta ger en bredare perspektiv på språkens utveckling och kulturens betydelse.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`