Prov: Analysera retoriska texter
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Analysera retoriska texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och identifiera retoriska strategier, stilfigurer och argumentationsformer i olika typer av kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på verktyg och metoder för att analysera retoriska texter och tal. Eleverna ska lära sig att identifiera retoriska strategier, stilfigurer och argumentationsformer i olika typer av kommunikation.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och bedöma retoriska texter och framträdanden med avseende på deras argumentation och retoriska medel. Eleven ska även kunna redogöra för och förstå innehållet och underliggande budskap i texterna.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en del av de retoriska strategierna?
A) Narration
B) Ethos
C) Syntax
D) Alliteration - Vad innebär pathos i retorik?
A) Talarens trovärdighet
B) Känslomässig påverkan
C) Logisk argumentation
D) Användning av statistik - Vilket exempel är en stilfigur?
A) Digitale medier
B) Metafor
C) Argumentation
D) Ethos - Vilken typ av text är en debattartikel?
A) Argumenterande text
B) Berättande text
C) Beskrivande text
D) Instruerande text - Vad är syftet med ethos?
A) Skapa trovärdighet
B) Väck känslor
C) Presentera fakta
D) Underhålla - Vilken stilfigur innebär upprepning av ord i början av meningar?
A) Metafor
B) Anafor
C) Liknelse
D) Rim - Vad betyder det att analysera en text?
A) Att sammanfatta den
B) Att identifiera retoriska medel
C) Att kritisera den
D) Att ge en personlig åsikt - Vilken typ av retorisk text syftar oftast till att förändra åsikter?
A) Debattartikel
B) Novell
C) Bokrecension
D) Biografi - Vilken av följande är en känslosam retorisk strategi?
A) Logisk analys
B) Pathos
C) Pragmatik
D) Ethos - Vad är en stilfigur som jämför två olika saker med “som”?
A) Metafor
B) Anafor
C) Liknelse
D) Ironi - Vilket av följande handlar om talarens trovärdighet?
A) Pathos
B) Ethos
C) Logos
D) Syntax - Vilken av följande texter är mest sannolikt är subjektiv?
A) Vetenskaplig artikel
B) Debattartikel
C) Facktext
D) Manual - Vad kallas en argumentationsmetod som baseras på logiska resonemang?
A) Ethos
B) Logos
C) Pathos
D) Metafor - Vilken effekt har en metafor i en text?
A) Att förtydliga
B) Att skapa associationer
C) Att förenkla
D) Att informera
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle använda ethos i din egen skrivning.
Syftet är att ge insikt i hur eleverna kan tillämpa förtroendebyggande strategier. - Diskutera varför det är viktigt att förstå publikens behov i retorik.
Syftet är att utveckla elevernas förståelse för målgruppsanpassning. - Ge exempel på en situation där pathos kan vara effektiv i en argumentation.
Syftet är att uppmuntra reflektion över känslomässigt budskap. - Ange en stilfigur och förklara dess betydelse i en retorisk text.
Syftet är att visa förmåga att analysera språkbruk och stil. - Hur kan retorisk analys påverka din insikt i nyhetsartiklar?
Syftet är att främja kritiskt tänkande kring medier. - Vad är din reflektion kring hur retoriska strategier används i dagens kampanjer?
Syftet är att elevernas förmåga att koppla teorin till aktuella händelser. - Hur kan de retoriska verktygen förbättra dina framtida presentationer?
Syftet är att koppla retorik till praktiska användningsområden. - Ge exempel på hur en effektiv retorisk text kan påverka samhället.
Syftet är att få eleverna att se den breda betydelsen av retorik.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. För att uppnå E krävs minst 8 poäng totalt. För C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.