En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Litteratur – Klassiska verk och deras påverkan

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Klassiska verk och deras påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga gällande klassiska litterära verk, samt deras förmåga att diskutera dessa verks påverkan på efterföljande litteratur och samhälle.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion adresserar litteraturhistoriska perspektiv och studiet av olika litterära verk, särskilt klassiska verk samt deras påverkan på efterföljande litteratur och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter samt redogöra för hur dessa texter förhåller sig till sin tid.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med “klassiska verk” i litteraturen?
A) Böcker som är populära nu
B) Böcker som har vunnit priser
C) **Böcker som har haft betydelse för litteraturens utveckling**
D) Böcker som är skrivna av kända författare

2. Vilken författare skrev “Stolthet och fördom”?
A) **Jane Austen**
B) Charlotte Brontë
C) Charles Dickens
D) Virginia Woolf

3. Vilket tema är centralt i “Stolthet och fördom”?
A) Krig
B) **Kärlek**
C) Vetenskap
D) Äventyr

4. Vad kännetecknar den litterära epoken där “Stolthet och fördom” publicerades?
A) Romantisk stil
B) **Klassicism**
C) Modernism
D) Postmodernism

5. Hur har klassiska verk påverkat moderna romanförfattare?
A) Genom direkt plagiat
B) **Genom teman och stilöverlappningar**
C) Genom att banna dem
D) Genom avsaknad av likhet

6. Vilken av följande romaner är ett exempel på en modern roman som har inspirerats av klassiska verk?
A) **Kärleken och tiden**
B) Stål och flamma
C) Kärlek i krigstid
D) Skuggan av ett förflutet

7. Vad är en viktig aspekt av den historiska kontexten för klassiska verk?
A) **Att förstå författarens liv samt samhällets värderingar**
B) Att veta författarens bakgrund
C) Att kunna recensera verket
D) Att läsa verket i olika översättningar

8. Vad innebär att analysera en litterär text?
A) Att läsa den snabbt
B) **Att undersöka teman och karaktärer**
C) Att diskutera med vänner
D) Att skriva avhandlingen

9. Vilket verk handlar om sociala klasskillnader och relationer?
A) 1984
B) **Stolthet och fördom**
C) Moby Dick
D) Den fångade fågeln

10. Hur ofta publiceras moderna verk som inspirerats av klassiska?
A) Aldrig
B) Sällan
C) **Relativt ofta**
D) En gång var tredje år

11. Vilken litterär teknik är central i klassiska verk?
A) Kort och koncis språk
B) **Symbolism**
C) Minimalism
D) Stream of Consciousness

12. Vem har studerat effekterna av klassiska verk på samfunden?
A) **Litteraturhistoriker**
B) Biografer
C) Journalister
D) Romanförfattare

13. Vilken av följande karaktärer är central i “Stolthet och fördom”?
A) **Elizabeth Bennet**
B) Jane Eyre
C) Pip
D) Hester Prynne

14. Vad kännetecknar karakteriseringen i klassiska verk?
A) Ytlig del av karaktären
B) **Djup och komplexitet**
C) Enbart positiva drag
D) Enbart negativa drag

15. Hur kan man beskriva stil och språk i klassiska verk?
A) Rakt och enkelt
B) **Rikt och symboliskt**
C) Mörkt och depressivt
D) Slarvigt och otydligt

Resonerande frågor

1. Vad betyder det för dig att läsa ett klassiskt verk i dagens samhälle?
Syftet är att få eleverna att reflektera över den samtida relevansen av klassiska verk.

2. Hur påverkar tidens kulturella och historiska kontext vårt sätt att förstå klassiska verk?
Frågan syftar till att belysa vikten av kontext i litterär analys.

3. Vad gör en karaktär i ett klassiskt verk minnesvärd?
Eleverna kan visa sin förståelse av djup och komplexitet i karakterisering.

4. Jämför och kontrastera temat kärlek i “Stolthet och fördom” med ett modernt verk.
Detta ger elever möjlighet att koppla klassiska och samtida verk, vilket visar djup förståelse.

5. Hur har teman i klassiska verk formats genom olika epoker?
Här kan elever visa sina analytiska färdigheter genom att se olika perspektiv.

6. Hur kan vi se klassiska verk som en spegel av samhället under deras tid?
Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över litteraturens roll i att återspegla samhället.

7. Vilka perspektiv och röster får sällan plats i klassiska verk, och hur kan detta påverka vår läsning?
Genom denna question belyser vi vikten av mångfald i litteraturhistorien.

8. Hur skulle “Stolthet och fördom” se ut om det skrivits idag?
Denna fråga ger elever möjlighet att tänka kreativt och kritiskt kring klassiker.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 45 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng (3 poäng per fråga). För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).