En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Litteratur – Litteratur och identitet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Litteratur och identitet

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera och tolka litteratur med avseende på identitet och mångfald, samt deras förmåga att reflektera över hur dessa teman framträder i skönlitterära verk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Dennna lektion fokuserar på hur litteratur speglar och formar identitet, mångfald och kulturella perspektiv, samt hur olika författare använder sina verk för att uttrycka sina identiteter.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter med avseende på teman och perspektiv i relation till identitet och mångfald.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken författare skrev “Ängeln vid havets gräns”?
A) Jhumpa Lahiri
B) John Ajvide Lindqvist
C) Liza Marklund
D) Fredrik Backman
Rätt svar: B

2. I vilket verk diskuteras teman som identitet och kultur?
A) “Harry Potter”
B) “The Namesake”
C) “Stolthet och fördom”
D) “Brave New World”
Rätt svar: B

3. Vilken litterär teknik kan användas för att uttrycka identitet?
A) Metafor
B) Rymmda skiljetecken
C) Strof
D) Alliteration
Rätt svar: A

4. Vad syftar begreppet mångfald till inom litteraturen?
A) Antal böcker
B) Mångfald av språk
C) Olika kulturella perspektiv
D) Typ av böcker
Rätt svar: C

5. Vilken av följande författare utforskar identitet i sina verk?
A) Knut Hamsun
B) Selma Lagerlöf
C) Jhumpa Lahiri
D) Hjalmar Söderberg
Rätt svar: C

6. Vad är centralt i modern litteratur i relation till identitet?
A) Handling
B) Karaktärer
C) Teman och perspektiv
D) Språk
Rätt svar: C

7. Vilken typ av resultat kan litteratur ge i förhållande till identitet?
A) Siffror
B) Berättelser
C) Index
D) Sammanställningar
Rätt svar: B

8. Hur kan litteratur fungera som en spegel av samhället?
A) Genom att bara vara underhållande
B) Genom att reflektera aktuella trender
C) Genom att analysera meningslöshet
D) Genom att avbilda verkligheten och dess komplexitet
Rätt svar: D

9. Vilken aspekt av identitet är inte central i litteratur?
A) Familjebakgrund
B) Personlig historia
C) Fysisk utseende
D) Ekonomisk status
Rätt svar: C

10. Vad innebär det att analysera en text?
A) Att bara läsa den
B) Att utforska dess teman och betydelser
C) Att sammanfatta handlingen
D) Att kritisera verket
Rätt svar: B

11. Vilket av följande kan vara en källa till kulturell identitet?
A) Musik
B) Mat
C) Litteratur
D) Alla ovanstående
Rätt svar: D

12. Hur kan identitet påverkas av samhället?
A) Genom sociala normer
B) Genom väderförhållanden
C) Genom geografiska platser
D) Genom ekonomiska förhållanden
Rätt svar: A

13. Ängeln vid havets gräns handlar om vilket centralt tema?
A) Krig
B) Hemlighet
C) Identitet
D) Resa
Rätt svar: C

14. Vilken av följande frågor kan leda till en diskussion om identitet?
A) Vad är din favoritfärg?
B) Vad tycker du om väder?
C) Hur har din bakgrund format den du är idag?
D) Vad ska du äta till middag?
Rätt svar: C

15. Vad menas med “kulturell bakgrund”?
A) En persons nuvarande situation
B) En persons familjehistoria och traditioner
C) En persons yrkesval
D) En persons fysiska attribut
Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Hur reflekterar din egen identitet över de teman som diskuterades i klass?
Syftet är att låta eleverna knyta sina livserfarenheter till litteraturens teman för att visa djup förståelse.

2. På vilket sätt kan litteratur förändra vår uppfattning om identitet?
Den här frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och utforska litteraturens påverkan på samhället och individen.

3. Vilka litterära tekniker anser du är mest effektiva för att uttrycka identitet?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för litterära metoder och deras tillämpning.

4. Diskutera hur olika kulturer avbildas i de texter ni studerat.
Här får eleverna möjlighet att analysera och jämföra representationer av kultur i litteratur.

5. Vilken roll spelar språket i att forma identitet i litteratur?
Denna fråga grundar sig i språkets betydelse och hur det påverkar identitet och kulturell förståelse.

6. Kan du ge exempel på hur ett verk du läst gör identitet synlig?
Eleverna ges möjlighet att relatera litteratur direkt till sina egna analyser och insikter.

7. Hur kan dagens samhälle påverka litterära uttryck av identitet?
Genom att lägga fokus på nutidens påverkan hjälper denna fråga eleverna att tänka i samtida termer.

8. På vilket sätt kan litteratur fungera som ett verktyg för förändring i relation till identitet?
Den sista frågan uppmanar till ett personligt och kritiskt resonemang kring litteraturens potential att skapa mening och förändring.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng:

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera (totalt 15 poäng). Resonerande frågor ger 3 poäng vardera (totalt 15 poäng).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).