Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och förmåga att analysera kvinnliga författares bidrag till litteraturen, samt att koppla detta till samtida frågor om kön och identitet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på kvinnliga författares betydelse i litteraturhistorien samt deras unika perspektiv och teman, med särskild uppmärksamhet på hur litteraturen kan spegla och påverka kvinnors liv och erfarenheter.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter med fokus på perspektiv relaterat till genus och kvinnors roller i samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken kvinnlig författare skrev “Mrs. Dalloway”?
A) Toni Morrison
B) **Virginia Woolf**
C) Selma Lagerlöf
D) Jane Austen

2. Vilken av följande teman är vanligt i kvinnliga författares verk?
A) Naturromantik
B) **Kön och identitet**
C) Krig och politik
D) Teknologisk utveckling

3. Vad handlar “Beloved” av Toni Morrison om?
A) En ung flickas uppväxt
B) **Slaveriets påverkan på familjer**
C) Feminism i dagens samhälle
D) En kärlekshistoria

4. Vilket av följande verk är skrivet av Selma Lagerlöf?
A) **Gösta Berlings saga**
B) Beloved
C) Mrs. Dalloway
D) The Bell Jar

5. Vad syftar termen “gender” på?
A) En synonym för sexuellt våld
B) **Socialt konstruerade roller och förväntningar för män och kvinnor**
C) Biologiska skillnader mellan könen
D) En filosofisk teori om identitet

6. Vilken betydelse har kvinnliga författares röster i litteraturen?
A) **De erbjuder unika perspektiv och erfarenheter som ofta marginaliseras**
B) De reproducerar manliga perspektiv
C) De saknar relevans i dagens samhälle
D) De är oftast inte kända

7. Vad är ett centralt tema i Virginia Woolfs skrifter?
A) **Självmedvetenhet och identitet**
B) Industrialism
C) Krig
D) Romantisk kärlek

8. Vilka frågor diskuteras ofta i kvinnliga författares verk?
A) Ekonomi och politik
B) **Kön och makt**
C) Miljö och klimat
D) Sport och fritidsaktiviteter

9. Hur kan litteratur påverka samhället?
A) Det har ingen påverkan
B) **Det kan utmana normer och förändra perspektiv**
C) Det är endast underhållning
D) Det skapar inga känslor

10. Vem skrev “The Awakening”?
A) **Kate Chopin**
B) Toni Morrison
C) Virginia Woolf
D) Selma Lagerlöf

11. Hur klassificeras majoriteten av kvinnliga författares verk?
A) **Som litteratur med fokus på kvinnors erfarenheter**
B) Som enbart skönlitteratur
C) Som sakprosa
D) Som historiebeskrivning

12. Vilken roll spelade feminismen i utvecklingen av litteraturen?
A) **Det har bidragit till att lyfta fram kvinnliga röster i litteraturen**
B) Det har försvagat litteraturen
C) Det är irrelevant för litteraturen
D) Det har diskvalificerat manliga författare

13. Vilken typ av berättelse används ofta av kvinnliga författare för att utforska identitet?
A) **Självbiografiska element**
B) Science fiction
C) Historiska romaner
D) Mystiska berättelser

14. Vilken aspekt av kvinnors liv utforskas ofta i litteraturen?
A) **Deras kamp för jämlikhet och identitet**
B) Deras kärleksliv
C) Deras yrkeskarriärer
D) Deras intressen

15. Vilken känsla av tillhörighet kan kvinnliga författare ge genom sina verk?
A) En känsla av isolering
B) **En känsla av gemenskap bland kvinnor**
C) En känsla av rivalitet
D) En känsla av oförståelse

Resonerande frågor

1. Hur tror du att kvinnliga författares perspektiv påverkar läsarens förståelse av historia?
Syfte: Denna fråga låter eleverna reflektera över litteraturens historiska kontext och dess inverkan på samhälle och kön.

2. På vilket sätt kan litteratur fungera som en spegel av samhället när det kommer till kvinnors liv?
Syfte: Här får eleverna möjlighet att diskutera litteraturens roll i att belysa aktuella frågor kring kvinnor.

3. Jämför hur olika kvinnliga författare behandlar temat identitet. Vilka likheter och skillnader finns?
Syfte: Denna fråga uppmuntrar djupgående analys och jämförelse mellan olika verk.

4. Vad kan nutida författare lära sig av kvinnliga författares behandling av kön och identitet?
Syfte: Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt om litteraturens utveckling och framtid.

5. Diskutera hur språk och stil används för att framhäva teman om kön i ett specifikt verk.
Syfte: Eleverna visar förmåga att analysera text och språkbruk.

6. Vad betyder “kvinnlig erfarenhet” i kontexten av litteratur? Hur kan detta relatera till dagens samhälle?
Syfte: Eleverna ges möjlighet att diskutera begreppet och dess relevans idag.

7. Hur kan litteratur bidra till förändring i hur kvinnor uppfattas i samhället?
Syfte: Frågan ger utrymme för kreativ och kritisk tanke kring litteraturens inverkan.

8. Reflektera över den påverkan som en specifik kvinnlig författare har haft på litteraturen och varför hennes röst är viktig.
Syfte: Eleverna får möjlighet att utforska enskilda författares bidrag och relevans.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger totalt 40 poäng (5 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).