Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Litteratur
Tema: Läsning och reflektion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att reflektera över och formulera sina tankar kring litteratur och dess betydelse för individen och samhället, samt att koppla detta till sina egna läsupplevelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på betydelsen av läsning och dess inverkan på tänkande, känslor och livserfarenhet. Eleverna får möjlighet att reflektera över sina egna läsvanor och hur litteratur berör och påverkar dem personligen.

Kunskapskrav

Eleven kan reflektera över och formulera sina tankar kring litteratur och dess betydelse för individen och samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar boken “1984” av George Orwell om?

  • A) Ett romantiskt förhållande
  • B) En framtida totalitär stat
  • C) Övervakning och kontroll
  • D) En historisk biografi

2. Vem skrev “Den gamle och havet”?

  • A) Mark Twain
  • B) Ernest Hemingway
  • C) F. Scott Fitzgerald
  • D) John Steinbeck

3. Vilket tema utforskas ofta i klassisk litteratur?

  • A) Kärlek
  • B) Teknik
  • C) Matlagning
  • D) Sport

4. Vad är en “karaktärs båge”?

  • A) En statistisk extra
  • B) Utvecklingen av en karaktär genom berättelsen
  • C) En typ av poesi
  • D) En litterär genre

5. Vilken av följande böcker handlar om rasdiskriminering i USA?

  • A) Stolthet och fördom
  • B) To Kill a Mockingbird
  • C) Moby Dick
  • D) En sommar med Göran

6. Vad innebär “subtext” i en text?

  • A) Textens huvudtema
  • B) Underliggande betydelse
  • C) Sammanfattning av text
  • D) Tematisk analys

7. Vilken typ av berättarperspektiv används i “Krig och fred”?

  • A) Första person
  • B) Tredje person
  • C) Andra person
  • D) Multifokal

8. Vad är en antagonist i en berättelse?

  • A) Motståndaren till huvudkaraktären
  • B) Hjälten
  • C) Berättarens vän
  • D) En sekundär karaktär

9. Vad symboliserar en vit duva ofta i litteratur?

  • A) Hat
  • B) Fred
  • C) Krig
  • D) Kärlek

10. Vem anses vara en av de främsta författarna inom existentialismen?

  • A) Fyodor Dostoevsky
  • B) Jean-Paul Sartre
  • C) Leo Tolstoy
  • D) Franz Kafka

11. Vilket av följande verk handlar om en ung pojkes äventyr?

  • A) Huckleberry Finns äventyr
  • B) En världsomsegling under havet
  • C) Förvandlingen
  • D) Den stora Gatsby

12. Vad kännetecknar modernistisk litteratur?

  • A) Enkel och rak berättarstil
  • B) Fragmentering och djup inre monolog
  • C) Traditionella handlingsmönster
  • D) Enbart komiska inslag

13. Vilken betydelse har titeln på en bok?

  • A) Inga betydelser, endast för att locka läsare
  • B) Kan ge ledtrådar till bokens innehåll eller teman
  • C) Kommer inte från författaren
  • D) Har endast estetisk funktion

14. Vilket av följande är ett exempel på en klassisk tragedi?

  • A) En midsommarnattsdröm
  • B) Hamlet
  • C) Den gudomliga komedin
  • D) Stolthet och fördom

15. Vad är syftet med litterär teori?

  • A) Att förstöra berättelsen
  • B) Att analysera och förstå litteraturens olika dimensioner
  • C) Att skapa nya böcker
  • D) Att skriva recensioner

Resonerande frågor

1. Diskutera hur läsning kan påverka ett samhälles värderingar och normer.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för litteraturens roll i samhället.

2. Reflektera över din egen läsupplevelse och dess inverkan på ditt liv.
Frågan syftar till att kartlägga personlig utveckling genom läsning.

3. Hur relaterar olika litterära teman, såsom kärlek, förlust och identitet, till dina egna erfarenheter?
Här kan eleven visa insikter och djup i sina reflektioner.

4. Analysera hur karaktärerna i en bok förändras genom berättelsen och vad som påverkar den förändringen.
Eleven får möjlighet att visa prov på analytisk förmåga.

5. Vilken roll anser du att litteratur spelar i att forma empati bland individer?
Denna fråga handlar om att koppla läsning till känslomässig intelligens.

6. Kan du göra jämförelser mellan olika litterära verk och deras teman?
Syftet är att uppmuntra till kritisk analys av teman och stil.

7. Hur kan du använda insikterna från litteraturen för att hantera verkliga livssituationer?
Frågan syftar till att skapa kopplingar till verkligheten.

8. Diskutera hur historisk och kulturell kontext kan påverka en berättelse.
Denna reflektionsfråga ger eleverna möjlighet att förstå dyra perspektiv.

Bedömning

Provet kan bedömas med maximalt 30 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).