Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Skrivande – Kreativt skrivande genom visuella konstarter

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Kreativt skrivande genom visuella konstarter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda visuell inspiration för att skapa en berättelse samt att reflektera över sin kreativa process och de känslor som förmedlas genom deras texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att koppla ihop bildkonst och skrivande. Eleverna kommer att utforska hur visuella verk kan inspirera till kreativitet och narrativ utveckling, samt att använda sina egna tolkningar av bilder för att skapa sina texter.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation och fungerande struktur. Eleven visar en förmåga att anpassa sin text till syfte och mottagare, samt tillämpa kreativt tänkande i sin skrivprocess.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av text skriver eleverna under provet?

  • A. En artikel
  • B. En berättelse
  • C. En dikt
  • D. En essä

2. Vad är huvudsyftet med att använda bilder i skrivandet?

  • A. Att illustrera texten
  • B. Att inspirera till kreativitet
  • C. Att förklara innehållet
  • D. Att förbättra språket

3. Hur lång ska berättelsen vara som skrivs under provet?

  • A. 200-300 ord
  • B. 400-500 ord
  • C. 600-800 ord
  • D. 1000 ord

4. Vilket känslomässigt element är viktigt att inkludera i berättelsen?

  • A. Humor
  • B. Känslor
  • C. Spänning
  • D. Surrealism

5. Vilken metod används för att analysera bilder i lektionen?

  • A. Skriftlig analys
  • B. Gruppdiskussion
  • C. Individuell reflektion
  • D. Presentationsmetod

6. Hur reflekterar eleverna över sina val av bilder?

  • A. Genom att skriva en kort reflektion
  • B. Genom att dela med sina klasskamrater
  • C. Genom att rita en bild
  • D. Genom att göra en presentation

7. Vilka teman ska inbegripas i berättelsen?

  • A. Enbart glädje
  • B. Karaktärer, konflikt och upplösning
  • C. Tid och rum
  • D. Natur och samhälle

8. Vad syftar “exit-ticket” till i lektionen?

  • A. Att utvärdera elevernas prestationer
  • B. Att reflektera över lärande
  • C. Att ge feedback från läraren
  • D. Att bedöma mål

9. Vad är målet med den avslutande diskussionen?

  • A. Att ge betyg
  • B. Att ge konstruktiv feedback
  • C. Att diskutera svårigheter
  • D. Att jämföra berättelser

10. Vilken reflektion ska göras om den valda bilden?

  • A. Hur den påverkar skrivprocessen
  • B. Hur den förändras över tid
  • C. Hur den kan tolkas av andra
  • D. Hur den representerar en kultur

11. Hur beskriver eleverna sina känslor i berättelsen?

  • A. Genom bildspråk
  • B. Genom logiska argument
  • C. Genom strukturerade listor
  • D. Genom statistik

12. Vad innehåller elevens hemuppgift?

  • A. En analys av en text
  • B. En längre berättelse baserat på en bild
  • C. En sammanfattning av en bok
  • D. En recension av en film

13. Vad uppmanas eleverna att inkludera i sin hemuppgift?

  • A. En kort berättelse
  • B. En reflektion om bilden
  • C. En översikt av teman
  • D. En presentation av andra konstverk

14. Vilket citat inledde lektionen?

  • A. “En bild är värd tusen ord”
  • B. “En bild sägs kunna säga mer än tusen ord.”
  • C. “Kreativitet föder innovation”
  • D. “Skriv för att förstå”

15. Hur lång ska hemuppgiften vara?

  • A. 400-500 ord
  • B. 600-800 ord
  • C. 200-300 ord
  • D. Valfritt antal ord

Resonerande frågor

1. Vilken bild valde du och varför?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över sina val och motivera dem.

2. Vad blev din berättelses huvudsakliga tema?
Syftet är att ge eleven möjlighet att tydliggöra den röda tråden i sin berättelse och koppla den till bilden.

3. Hur använde du din bild för att inspirera din text?
Syftet är att bedöma elevens insikt i sambandet mellan bild och text.

4. Vilka känslor ville du förmedla genom din berättelse?
Syftet är att ge elever en plattform för att diskutera de känslor som de valde att utforska i sin text.

5. Vad var den största utmaningen under skrivandet?
Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över och analysera sina writing processes.

6. Hur skulle du beskriva din skrivprocess?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att kritiskt granska sin egen skrivprocess.

7. Hur har diskussionerna med dina klasskamrater påverkat din berättelse?
Syftet är att se hur samarbete och feedback påverkar det kreativa arbetet.

8. I vilken utsträckning upplevde du att bilden inspirerade dig?
Syftet är att få eleven att utforska och diskutera inspirationskällan och hur den konkret påverkat deras skrivande.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng). Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklat svar (totalt 24 poäng).

För att nå E-nivå krävs totalt minst 8 poäng, för C-nivå minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A-nivå minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp