En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Slöjd – Material och verktyg

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Material och verktyg

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll för årskurs 9 där det framgår: “Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker: Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.”

Kunskapskrav
  • “Eleven formger och framställer föremål på ett delvis genomarbetat sätt i olika material och med några olika hantverkstekniker.”
  • “I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt.”
  • “Eleven bidrar i kommunikationen om arbetsprocessen och resultatet utifrån aspekterna kvalitet, uttryck och miljöpåverkan.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket material används oftast för att göra snickarverktyg?
    • a) Plast
    • b) Trä
    • c) Glas
    • d) Gummi
  2. Vad är en typisk egenskap hos metall?
    • a) Brottfritt
    • b) Formbarhet
    • c) Elda
    • d) Smulig
  3. Vilket verktyg används mest för att skära i trä?
    • a) Kniv
    • b) Skruvmejsel
    • c) Såg
    • d) Hammare
  4. Vad innebär hållbar utveckling i slöjd?
    • a) Att använda billigaste materialet
    • b) Att tänka på materialens livscykel och miljöpåverkan
    • c) Att alltid välja plast
    • d) Att göra så många föremål som möjligt
  5. Vilket av följande verktyg används för att mäta längd i slöjd?
    • a) Timglas
    • b) Måttband
    • c) Linjal
    • d) Kompass
  6. Vad betyder “hantverksteknik”?
    • a) Teori om arbete
    • b) Metoder att framställa något för hand
    • c) Datorprogram
    • d) En typ av material
  7. Vilken av dessa är en säkerhetsprincip vid arbete med snickeri?
    • a) Att alltid använda hörlurar
    • b) Att använda skyddsglasögon
    • c) Att arbeta ensam
    • d) Att skynda sig
  8. Vilket material är mest förnybart?
    • a) Stål
    • b) Trä
    • c) Plast
    • d) Keramik
  9. Vad är huvuduppgiften för en hammare?
    • a) Skruva
    • b) Slå i spik
    • c) Mätning
    • d) Skärning
  10. Vilket av följande är en uråldrig slöjdtradition?
    • a) 3D-printing
    • b) Hantverk av keramik
    • c) Elektronik
    • d) Sy mönster
  11. Vad används en luftpump oftast till inom slöjd?
    • a) Måla
    • b) Blåsa upp material
    • c) Skruva
    • d) Klippa
  12. Vad innebär negativt utrymme inom design?
    • a) Att använda färg
    • b) Sommardekoration
    • c) Riktningar
    • d) Formens tomrum
  13. Vad är syftet med en arbetsbeskrivning i slöjd?
    • a) Spela musik
    • b) Att vägleda i processen av att skapa ett föremål
    • c) Att sälja föremålet
    • d) Att mäta tid
  14. Hur kan man bidra till resursbesparing i slöjd?
    • a) Slänga allt material
    • b) Återanvända och reparera
    • c) Använda mer plast
    • d) Köpa nya verktyg varje vecka
  15. Vilket av följande verktyg är bäst för att ansluta delar av ett föremål?
    • a) Klister
    • b) Lim
    • c) Programmering
    • d) Färg
Resonerande frågor
  1. Reflektera över hur valet av material kan påverka kvaliteten på ett slöjdföremål. (Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera och motivera sina val.)
  2. Beskriv en arbetsprocess som du genomfört i slöjd och diskutera dess effektivitet. (Här kan eleverna visa förståelse för reflexion och arbetsprocessens betydelse.)
  3. Diskutera hållbar utveckling och ge exempel på hur slöjd kan bidra till en mer hållbar framtid. (Syftet är att samtala om miljöpåverkan och hållbarhetsprinciper.)
  4. Vad anser du är den största utmaningen inom slöjd idag? Motivera din åsikt. (Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att resonera om samtida frågor inom slöjd.)
  5. Hur kan olika hantverkstekniker kombineras för att skapa nya föremål? (Här kan eleverna demonstrera kreativitet och förståelse för tekniker.)
  6. Förklara hur traditionella slöjdtekniker fortfarande är relevanta idag. (Syftet är att koppla tradition och nutid och hur de samverkar.)
  7. Reflektera över ditt eget skapande i slöjd. Hur har det utvecklats över tid? (Eleverna ska kunna analysera sin egen utveckling och lärande.)
  8. Vilken roll spelar design i skapandet av slöjdföremål och hur kan estetiska val påverka slutprodukten? (Denna fråga öppnar för diskussion kring estetik och funktion i design.)
Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).