Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Material och verktyg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll för årskurs 9 där det framgår: “Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker: Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.”
Kunskapskrav
- “Eleven formger och framställer föremål på ett delvis genomarbetat sätt i olika material och med några olika hantverkstekniker.”
- “I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt.”
- “Eleven bidrar i kommunikationen om arbetsprocessen och resultatet utifrån aspekterna kvalitet, uttryck och miljöpåverkan.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket material används oftast för att göra snickarverktyg?
- a) Plast
- b) Trä
- c) Glas
- d) Gummi
- Vad är en typisk egenskap hos metall?
- a) Brottfritt
- b) Formbarhet
- c) Elda
- d) Smulig
- Vilket verktyg används mest för att skära i trä?
- a) Kniv
- b) Skruvmejsel
- c) Såg
- d) Hammare
- Vad innebär hållbar utveckling i slöjd?
- a) Att använda billigaste materialet
- b) Att tänka på materialens livscykel och miljöpåverkan
- c) Att alltid välja plast
- d) Att göra så många föremål som möjligt
- Vilket av följande verktyg används för att mäta längd i slöjd?
- a) Timglas
- b) Måttband
- c) Linjal
- d) Kompass
- Vad betyder “hantverksteknik”?
- a) Teori om arbete
- b) Metoder att framställa något för hand
- c) Datorprogram
- d) En typ av material
- Vilken av dessa är en säkerhetsprincip vid arbete med snickeri?
- a) Att alltid använda hörlurar
- b) Att använda skyddsglasögon
- c) Att arbeta ensam
- d) Att skynda sig
- Vilket material är mest förnybart?
- a) Stål
- b) Trä
- c) Plast
- d) Keramik
- Vad är huvuduppgiften för en hammare?
- a) Skruva
- b) Slå i spik
- c) Mätning
- d) Skärning
- Vilket av följande är en uråldrig slöjdtradition?
- a) 3D-printing
- b) Hantverk av keramik
- c) Elektronik
- d) Sy mönster
- Vad används en luftpump oftast till inom slöjd?
- a) Måla
- b) Blåsa upp material
- c) Skruva
- d) Klippa
- Vad innebär negativt utrymme inom design?
- a) Att använda färg
- b) Sommardekoration
- c) Riktningar
- d) Formens tomrum
- Vad är syftet med en arbetsbeskrivning i slöjd?
- a) Spela musik
- b) Att vägleda i processen av att skapa ett föremål
- c) Att sälja föremålet
- d) Att mäta tid
- Hur kan man bidra till resursbesparing i slöjd?
- a) Slänga allt material
- b) Återanvända och reparera
- c) Använda mer plast
- d) Köpa nya verktyg varje vecka
- Vilket av följande verktyg är bäst för att ansluta delar av ett föremål?
- a) Klister
- b) Lim
- c) Programmering
- d) Färg
Resonerande frågor
- Reflektera över hur valet av material kan påverka kvaliteten på ett slöjdföremål. (Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera och motivera sina val.)
- Beskriv en arbetsprocess som du genomfört i slöjd och diskutera dess effektivitet. (Här kan eleverna visa förståelse för reflexion och arbetsprocessens betydelse.)
- Diskutera hållbar utveckling och ge exempel på hur slöjd kan bidra till en mer hållbar framtid. (Syftet är att samtala om miljöpåverkan och hållbarhetsprinciper.)
- Vad anser du är den största utmaningen inom slöjd idag? Motivera din åsikt. (Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att resonera om samtida frågor inom slöjd.)
- Hur kan olika hantverkstekniker kombineras för att skapa nya föremål? (Här kan eleverna demonstrera kreativitet och förståelse för tekniker.)
- Förklara hur traditionella slöjdtekniker fortfarande är relevanta idag. (Syftet är att koppla tradition och nutid och hur de samverkar.)
- Reflektera över ditt eget skapande i slöjd. Hur har det utvecklats över tid? (Eleverna ska kunna analysera sin egen utveckling och lärande.)
- Vilken roll spelar design i skapandet av slöjdföremål och hur kan estetiska val påverka slutprodukten? (Denna fråga öppnar för diskussion kring estetik och funktion i design.)
Bedömning
Provet kan bedömas på följande sätt:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För betyg:
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).