Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Affärsjuridik

Tema: Avtalsrätt

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av avtalsrättens centrala begrepp, rättsverkan av avtal och dess olika typer. Eleverna ska visa sin förmåga att identifiera, analysera och diskutera avtalets betydelse och villkor i affärslivet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att behandla centralt innehåll inom avtalsrätt, fokuserat på begrepp som avtal, rättsverkan av avtal, och de olika typer av avtal som kan ingås inom affärslivet. Eleverna kommer att lära sig om avtalets form, innehåll och konsekvenser av eventuella avtalsbrott.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dessa med viss säkerhet i relevanta sammanhang. Eleven redogör dessutom översiktligt för de rättsliga konsekvenserna av avtal och vilka rättigheter och skyldigheter som följer av dessa.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en avtal?

A) En laglig överenskommelse mellan parter

B) En rekommendation för affärsmetoder

C) En rättsligt bindande överenskommelse mellan parter

D) Ett skriftligt dokument utan betydelse

2. Vad krävs för att ett avtal ska vara giltigt?

A) Skriftlig form

B) Överenskommelse mellan parter, villighet och lagligt syfte

C) Muntlig överenskommelse

D) Två vittnen

3. Vilken av följande är inte en typ av avtal?

A) Avtal om hemlighetsfulla uppgifter

B) Hyresavtal

C) Köpeavtal

D) Tjänsteavtal

4. Vad innebär att ett avtal kan ogiltigförklaras?

A) Att det är en rekommendation

B) Att avtalet inte har rättslig verkan, exempelvis på grund av tvång

C) Att avtalet kan förlängas

D) Att parterna kan ändra villkoren när som helst

5. Vad kan hända om en part bryter mot ett avtal?

A) Inga konsekvenser

B) En ny förhandling om avtalet

C) En förändring av villkoren

D) Rättsliga påföljder, skadestånd eller avtalsreparationer

6. Vilken typ av avtal kräver normalt sett skriftlig form?

A) Muntliga avtal

B) Hyresavtal över viss tidslängd

C) Kaffeavtal

D) Informella gentlemannaavtal

7. Vad innebär allmänna avtalsvillkor?

A) Villkor som endast gäller ett specifikt avtal

B) Förutbestämda villkor som gäller för en typ av avtal

C) Villkor som inte går att ändra

D) Villkor som alltid måste skrivas ner

8. Vad är en avtalsbrott?

A) Underlåtenhet att följa avtalet

B) En diskussion om avtalet

C) En skrivelse för att förhandla om avtalet

D) En bekräftelse på avtalet

9. Vilket av följande är en vanlig rättslig påföljd vid avtalsbrott?

A) Fängelse

B) Skadestånd

C) Muntlig varning

D) Ingen åtgärd

10. I vilket sammanhang är skriftlighet viktig i avtal?

A) För att ge bevis och klargöra villkor

B) För att avtalet ska bli giltigt

C) För att dokumentera muntliga avtal

D) För att undvika missförstånd

11. Vilken typ av avtal kan en minderårig inte ingå?

A) Skuldebrev

B) Hemförsäkring

C) Anställningsavtal

D) Tjänsteavtal

12. I avtalsrätt, vad betyder begreppet “parternas vilja”?

A) Att parter ska ha en gemensam förståelse om avtalet

B) Att en part kan ensidigt ändra villkor

C) Att avtalet är giltigt utan samtycke

D) Att parterna kan göra vad de vill utan risk

13. Vad är ett köpeavtal?

A) Ett avtal för att hyra en vara

B) Ett avtal för att överlåta äganderätt till en vara

C) Ett avtal för att låna en vara

D) Ett avtal för att avtala om tjänster

14. Vilken funktion har ett vittnesmål vid avtal?

A) Att bekräfta att avtalet ingåtts

B) Att göra avtalet giltigt

C) Att ändra villkor i avtalet

D) Att förhindra avtalsbrott

15. Vad innebär förhandlingsfrågan i avtalslitteratur?

A) Att parterna diskuterar villkor och når en överenskommelse

B) Att en part dikterar villkor

C) Att avtalet blir ogiltigt

D) Att endast en part kan klaga

Resonerande frågor

1. Vilka är de viktigaste rättsliga aspekterna som måste beaktas vid avtalsskrivning? Syftet är att visa elevernas förmåga att identifiera och diskutera viktiga juridiska inslag i avtalsprocessen.

2. Hur påverkar olika avtalsvillkor parternas rättigheter och skyldigheter? Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring avtalsvillkorens betydelse i praktisk tillämpning.

3. Diskutera skillnaderna mellan muntliga och skriftliga avtal. Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring de olika formerna av avtal.

4. Hur hanteras avtalsbrott i praktiken? Här får eleverna möjlighet att reflektera över rättsliga konsekvenser och lösningar vid avtalsbrott.

5. Vilken roll spelar förhandling i avtalsprocessen? Syftet är att få eleverna att tänka på den interaktiva aspekten av avtalsrätt.

6. Beskriv hur en förhandling kan påverka avtalsvillkor. Frågan syftar till att illustrera vikten av kommunikation och enighet under förhandlingar.

7. Vilka etiska överväganden bör parterna beakta vid avtalsskrivning? Eleverna får här möjlighet att reflektera över moraliska aspekter i avtalsrätt.

8. Hur kan avtalsrättens principer tillämpas i andra områden än affärslivet? Denna fråga uppmuntrar eleverna att se kopplingar mellan avtalsrätt och andra rättsområden.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje korrekt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng var, vilket ger totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt (minst 1 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).