Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskap om hydrauliska och pneumatiska system, deras funktion, komponenter samt tillämpningar. Eleverna ska kunna beskriva dessa system och analysera deras för- och nackdelar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven kan beskriva och ge exempel på hydrauliska och pneumatiska system samt analysera deras funktion och tillämpningar i tekniska sammanhang.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav är att eleven ska kunna beskriva skillnader mellan hydrauliska och pneumatiska system och ge exempel på deras användning, samt kunna analysera funktion och tillämpningar i tekniska sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad använder hydrauliska system för att överföra kraft?
A) Gas
B) **Vätska**
C) Luft
D) Elektricitet
2. Vilken komponent är central för att skapa tryck i ett hydrauliskt system?
A) Ventil
B) **Pump**
C) Cylinder
D) Tryckbehållare
3. Vilken av följande är en nackdel med pneumatiska system?
A) Snabb respons
B) **Energi förlust**
C) Lätt att underhålla
D) Hög effektivitet
4. Vad används hydrauliska system ofta till?
A) Kylning
B) **Byggmaskiner**
C) Elektriska motorer
D) Termodynamik
5. Vad är en ventilens funktion i ett hydrauliskt system?
A) **Reglera flödet**
B) Lagra energi
C) Skapa tryck
D) Fånga gas
6. Vilken typ av energi används i pneumatiska system?
A) Vätska
B) **Gas**
C) Elektricitet
D) Ånga
7. Vilken av följande lagar är viktig i hydrauliska system?
A) Omsättningens lag
B) **Newton’s lagar**
C) Termodynamikens lagar
D) Ohms lag
8. Hur förlorar pneumatiska system energi?
A) Genom kompression
B) **Genom läckage**
C) Genom högt tryck
D) Genom pumpning
9. Vad är en vanlig användning för en hydraulisk cylinder?
A) **Lyfta tunga föremål**
B) Kylning av vätskor
C) Transport av gas
D) Kompression av luft
10. Vad är en tryckbehållares uppgift i ett hydrauliskt system?
A) **Lagra tryck**
B) Reglera flöde
C) Skapa vakuum
D) Minska ljud
11. Vilken komponent är ofta förknippad med pneumatisk kraft?
A) Ventil
B) **Kompressor**
C) Cylindrisk pump
D) Tryckbehållare
12. Vad kan vara en fördel med pneumatiska system jämfört med hydrauliska system?
A) Högre effektdensitet
B) **Lägre viktdensitet**
C) Mer kostnadseffektiva
D) Bästa tryckkapacitet
13. Vad gör en cylinder i ett hydrauliskt system?
A) **Konverterar vätsketryck till mekanisk rörelse**
B) Reglerar fastigheten
C) Mäter flödet
D) Lagrar vätska
14. Hur fungerar trycköverföringen i hydrauliska system?
A) Genom kompression
B) **Genom tryckökning i vätskan**
C) Genom temperaturökning
D) Genom elektrisk energi
15. I vilket av följande områden används hydrauliska system?
A) **Grävmaskiner**
B) Bilar
C) Datorer
D) Kylskåp
Resonerande frågor
1. Beskriv hur hydrauliska och pneumatiska system påverkar moderna industrier.
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av dessa system i produktionsprocesser.
2. Analysera fördelarna och nackdelarna med hydrauliska system jämfört med pneumatiska system.
Eleverna får möjlighet att visa djup förståelse för effektiviteten och applicerbarheten av de olika systemen.
3. Diskutera hur säkerheten kan förbättras vid användning av pneumatiska system.
Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande kring risker och potentiella förbättringar.
4. Vilken innovativ teknologi skulle kunna förbättra hydrauliska system i framtiden?
Eleverna kan visa på kreativa lösningar och framtidsvisioner för teknologisk utveckling.
5. Hur kan utbildning om hydrauliska och pneumatiska system förbättras i skolor?
Denna fråga möjliggör diskussion kring pedagogiska metoder och studentinvolvering.
6. Analysera effekten av energikällor på effektiviteten hos hydrauliska och pneumatiska system.
Ger eleverna en möjlighet att förena teknik och hållbarhet.
7. Diskutera roll och betydelse av underhåll i hydrauliska system.
Underlättar för elever att reflektera över långsiktiga konsekvenser av bra och dåligt underhåll.
8. Hur skulle ekonomiska faktorer påverka valet mellan hydrauliska och pneumatiska system?
Möjliggör en djupare analys av kostnadsbesparingar och investeringar.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger varje korrekt svar 1 poäng, vilket ger maximal poäng 15. Resonerande frågor ger varje korrekt svar 3 poäng, vilket ger maximal poäng 24.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).