Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Vardagliga fraser och hälsningsformer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda grundläggande vardagsfraser och hälsningsformer i kinesiska. Provets innehåll syftar till att säkerställa att eleverna kan delta i konversationer och använda rätt fraser i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet är inriktat på att lära ut grundläggande vardagsfraser och hälsningsformer i kinesiska. Eleverna kommer att få en djupare förståelse för hur man hälsar, presenterar sig och ställer enkla frågor på kinesiska.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal där de framför och argumenterar för egna åsikter, samt kan använda grundläggande hälsningsfraser och vardagsord på kinesiska.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder “你好” (Nǐ hǎo)?
A) Hej
B) Tack
C) Förlåt
D) Hejdå
Rätt svar: A - Vilken av följande fraser används för att fråga “Hur mår du?”?
A) 你叫什么名字? (Nǐ jiào shénme míngzì?)
B) 你好吗? (Nǐ hǎo ma?)
C) 谢谢 (Xièxiè)
D) 再见 (Zàijiàn)
Rätt svar: B - Vilken mening är korrekt för en formell hälsning?
A) 你好
B) 嘿
C) 您好 (Nín hǎo)
D) 你好吗
Rätt svar: C - Vad betyder frasen “你叫什么名字?” (Nǐ jiào shénme míngzì)?
A) Vad gör du?
B) Vad heter du?
C) Hur mår du?
D) Vart ska du?
Rätt svar: B - Vad är betydelsen av “谢谢” (Xièxiè)?
A) Hejdå
B) Tack
C) Vänligen
D) Hur mår du?
Rätt svar: B - Vilken fras används ofta vid avslutning av ett samtal?
A) 再见 (Zàijiàn)
B) 你好 (Nǐ hǎo)
C) 您好吗? (Nín hǎo ma?)
D) 你叫什么名字?(Nǐ jiào shénme míngzì?)
Rätt svar: A - Vilken av följande är en informell hälsning?
A) 您好 (Nín hǎo)
B) 嘿 (Hēi)
C) 祝您好运 (Zhù nín hǎo yùn)
D) 您早 (Nín zǎo)
Rätt svar: B - Hur översätter man “Vad gör du idag?” till kinesiska?
A) 今天你做什么? (Jīntiān nǐ zuò shénme?)
B) 你怎么样? (Nǐ zěnme yàng?)
C) 你要去哪? (Nǐ yào qù nǎr?)
D) 我叫… (Wǒ jiào…)
Rätt svar: A - Vilken fras kan användas för att göra en artig förfrågan?
A) 你可以…吗? (Nǐ kěyǐ… ma?)
B) 你好
C) 你叫什么名字?
D) 谢谢 (Xièxiè)
Rätt svar: A - Vad omfattar de vardagliga fraserna som eleverna ska lära sig?
A) För att prata om vädret
B) Att fråga efter vägen
C) Hälsningar och presentationer
D) Matematiska formler
Rätt svar: C - Vilken av följande är en korrekt kommentar om kinesiska hälsningsformer?
A) De är alltid informella.
B) De är kulturellt betydelsefulla.
C) De kan inte användas i affärssammanhang.
D) De är alltid korta.
Rätt svar: B - Vilken mening beskriver bäst skillnaden mellan formell och informell hälsning?
A) Ingen skillnad finns.
B) Informella hälsningar används endast med familj.
C) Formella hälsningar används i professionella sammanhang.
D) Bara barn använder informella hälsningar.
Rätt svar: C - Vilken är den korrekta översättningen av “Hur ska vi träffas?”?
A) 我们怎么见面?(Wǒmen zěnme jiànmiàn?)
B) 你好吗?
C) 你好!
D) 请问 (Qǐngwèn)
Rätt svar: A - Vad är syftet med hälsningsövningar?
A) Att lära sig långa texter
B) Att repetera matematik
C) Att öva språket och kommunikation
D) Att göra grupparbeten
Rätt svar: C - Vilken hälsningsfrase använder man för att visa respekt?
A) 嘿 (Hēi)
B) 您好 (Nín hǎo)
C) 你好 (Nǐ hǎo)
D) 再见 (Zàijiàn)
Rätt svar: B
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaderna mellan formella och informella hälsningar och ge exempel på var och när du skulle använda dem.
Syftet är att analysera elevernas förståelse av kontext och kommunikation. - Hur skulle du förklara vikten av att använda rätt hälsningsformer i olika kulturer?
Frågan fokuserar på kulturell medvetenhet och respekten för andra traditioner. - Reflektera över en gång när du använde ett nytt uttryck på kinesiska; hur påverkade det samtalet?
Denna fråga syftar till att få elever att tänka på den praktiska tillämpningen av språket. - Hur kan du tillämpa kunskaperna från lektionen i framtida situationer?
Här ges eleverna möjlighet att tänka framåt och applicera sina lärdomar. - Vad planerar du att göra för att förbättra dina kinesiska språkkunskaper framöver?
Insikten här handlar om elevens egen motivation och framtida studier. - Vilka fraser eller hälsningar tyckte du var mest svåra och varför?
Denna fråga erbjuder en chans till självanalys och reflektion över utmaningar i språkinlärning. - Hur kan du använda dina kunskaper i kinesiska i yrkeslivet i framtiden?
Frågan uppmanar till att tänka på språket i en professionell kontext. - Diskutera hur du tänker kring skillnaderna mellan olika språk när det gäller hälsningar.
Frågeställningen främjar en djupare förståelse för språkets mångfald och variation.
Bedömning
Provets bedömning baseras på poängsystemet där faktafrågorna ger max 15 poäng och de resonerande frågorna 8 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor. För betyget C krävs minst 12 poäng totalt, inklusive 3 poäng från resonerande frågor. För betygsnivå A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.