Lektionsplanering i Kinesiska 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Vardagliga fraser och hälsningsformer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet är inriktat på att lära ut grundläggande vardagsfraser och hälsningsformer i kinesiska. Eleverna kommer att få en djupare förståelse för hur man hälsar, presenterar sig och ställer enkla frågor på kinesiska.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal där de framför och argumenterar för egna åsikter, samt kan använda grundläggande hälsningsfraser och vardagsord på kinesiska.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hälsningsformer (10 min)
- Översikt av olika hälsningsfraser på kinesiska.
- Betydelsen av att använda korrekt hälsningsform i olika sammanhang.
- Be eleverna att dela med sig av sina egna erfarenheter av hälsningar från olika kulturer.
Genomgång av vanliga fraser (15 min)
- Presentera och öva på fraser som “你好” (Nǐ hǎo – Hej), “您好吗?” (Nín hǎo ma? – Hur mår Ni?).
- Betona skillnaden mellan formella och informella hälsningar.
- Rollspel där eleverna övar i par.
Frågor och svar i vardagen (15 min)
- Introducera frågor som “你叫什么名字?” (Nǐ jiào shénme míngzì? – Vad heter du?).
- Praktiska övningar där eleverna får ställa frågor och svara på varandras.
- Dikussion kring hur frågor kan förändras beroende på lyssnaren (ex. formellt vs informellt).
Hälsningsövningar i grupp (10 min)
- Eleverna delas in i grupper för att genomföra en scen där de använder lärda fraser.
- Varje grupp presenterar sin scen för klassen och får feedback.
- Reflektion kring vilka fraser som kändes naturliga att använda.
Aktivitet
Som en interaktiv lektion kommer eleverna att delta i “Hälsningstavlan”, där de ska gå runt i klassrummet och hälsa på varandra med de fraser som de har lärt sig. Varje gång de hälsar ska de också svara på en fråga, som “Vad gör du idag?” (今天你做什么?- Jīntiān nǐ zuò shénme?), vilket hjälper dem att träna på både att hälsa och att ställa frågor.
Exit-ticket
- Vilka två hälsningsfraser lärde du dig idag? Svar: Exempelvis “你好” och “您好吗?”
- Hur använder du formella och informella hälsningar? Svar: Använder formella hälsningar i officiella sammanhang och informella med vänner.
- Ge ett exempel på en fråga du har lärt dig idag. Svar: “你叫什么名字?”
- Varför tror du att hälsningar är viktiga? Svar: De visar respekt och skapar en positiv atmosfär.
- Hur kändes det att öva hälsningar med andra? Svar: Reflektion om att det kändes utmanande/enkelt, samt vad som lärdes.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dialog där de använder minst fem olika hälsningsfraser och frågor som de har lärt sig under lektionen. Dialogen kan handla om ett möte eller en introduktion mellan två personer. Dialogerna ska sedan framföras för klassen vid nästa lektion.
*Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.*
Citat
“Språk är den största gåvan som mänskligheten har.” – Nelson Mandela. Detta citat påminner oss om språkets betydelse för kommunikation och kulturell förståelse, vilket är centralt i denna lektion i Kinesiska 1.