En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Kinesiska 1 – Kinesiska siffror och tid



Prov Kinesiska 1

Prov Kinesiska 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Kinesiska siffror och tid

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att lära sig kinesiska siffror och hur man uttrycker tid på kinesiska. Eleverna kommer att få en förståelse för både grundläggande och avancerade siffror samt träna på att ställa frågor och ge svar om tid.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och förstå kinesiska siffror och tidsuttryck för att kunna delta i samtal och besvara frågor om tid och mätningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den kinesiska siffran för fyra?
A) 一 (yī)
B) 二 (èr)
C) 三 (sān)
D) **四 (sì)**

2. Hur uttrycker man “klockan fem” på kinesiska?
A) 一点 (yī diǎn)
B) **五点 (wǔ diǎn)**
C) 六点 (liù diǎn)
D) 四点 (sì diǎn)

3. Vad betyder “现在⼏点?” på svenska?
A) Vad är datumet?
B) **Vad är klockan?**
C) Hur mycket kostar det?
D) Vilken dag är det?

4. Vilken av följande är korrekt för “klockan åtta”?
A) 七点 (qī diǎn)
B) 九点 (jiǔ diǎn)
C) **八点 (bā diǎn)**
D) 六点 (liù diǎn)

5. Vad är den kinesiska siffran för sju?
A) 六 (liù)
B) **七 (qī)**
C) 八 (bā)
D) 九 (jiǔ)

6. Vilken fras använder man för att fråga om klockan?
A) **现在⼏点?(xiànzài jǐ diǎn?)**
B) 今天几月?(jīntiān jǐ yuè?)
C) 什么时间?(shénme shíjiān?)
D) 你几点?(nǐ jǐ diǎn?)

7. Så här uttrycker man “klockan tio” på kinesiska:
A) 一点 (yī diǎn)
B) 四点 (sì diǎn)
C) **十点 (shí diǎn)**
D) 九点 (jiǔ diǎn)

8. Vad är den kinesiska siffran för tre?
A) **三 (sān)**
B) 二 (èr)
C) 四 (sì)
D) 五 (wǔ)

9. Hur många timmar är det i en dag?
A) 10
B) **24**
C) 12
D) 36

10. Vad kallas frasen för “det är klockan ett”?
A) 一点 (yī diǎn)
B) 二点 (èr diǎn)
C) **一点 (yī diǎn)**
D) 三点 (sān diǎn)

11. Vilken betydelse har frasen “今天”?
A) Imorgon
B) **Idag**
C) Igår
D) Nu

12. Vad betyder “几点” på svenska?
A) Vilken vecka?
B) **Vilken tid?**
C) Vilken dag?
D) Vilken månad?

13. Vilken fras används för att ställa frågor om veckan?
A) 你星期几?(nǐ xīngqī jǐ?)
B) **今天星期几?(jīntiān xīngqī jǐ?)**
C) 天天是几号?(tiāntiān shì jǐ hào?)
D) 你几岁?(nǐ jǐ suì?)

14. Vad frågar man om man vill veta vad klockan är?
A) 你今天几号?
B) 你上下班时间?
C) **现在几点?**
D) 你几点起床?

15. Hur frågar man “Vad är dagens datum?” på kinesiska?
A) 今天是什么时候?
B) **今天几号?**
C) 现在是几号?
D) 明天几号?

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda kinesiska siffror i en inköpssituation. Syftet är att bedöma din förmåga att tillämpa siffror i praktiska sammanhang.

2. Reflektera över vikten av att kunna uttrycka tid på kinesiska i sociala sammanhang. Här bedöms din förmåga att se språkets funktion i interaktion.

3. Diskutera hur förståelse för kinesiska siffror kan främja bättre kommunikation i klassen. Syftet är att bedöma din analytiska förmåga kring språkets påverkan.

4. Ge exempel på situationer där tidsuttryck är avgörande för att undvika missförstånd. Detta ger möjlighet att visa på djupare förståelse för tidsbegrepp.

5. Hur kan kulturella skillnader i uppfattning av tid påverka kommunikationen? Bedömningen utvärderar din förmåga att koppla språkinlärning till kultur.

6. Reflektera över hur dina egna rutiner kan påverkas av att lära sig ett nytt språk, särskilt tidsuttryck. Detta visar på din personliga koppling till språket.

7. Förklara varför det är viktigt att kunna fråga om tid i en ny språkmiljö. Här bedöms din förmåga att se relevansen av språktillämpning.

8. Vad har du lärt dig om kinesisk kultur genom att studera tid? Elevernas förståelse av kulturens koppling till språk är avgörande här.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (max 15 poäng)
Resonerande frågor: 3 poäng för varje komplett och insiktsfullt svar (max 24 poäng)

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).