Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Kinesiska tecken och skrivsätt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om grundläggande kinesiska tecken, deras betydelse samt korrekt skrivande. Provets utformning syftar till att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina kunskaper i både enskilda och kombinerade tecken.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå och lära sig de grundläggande kinesiska tecknen, deras betydelse och hur man korrekt skriver dem. Eleverna kommer att introduceras till både förenklade och traditionella tecken samt grundläggande skrivregler.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa, skriva och förstå grundläggande kinesiska tecken samt använda dessa i enkel kommunikation.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder tecknet “⼈”?
A. Berg
B. Vatten
C. Person
D. Ingen av ovanstående
2. Vilket av följande tecken betyder “vatten”?
A. ⽔
B. ⼈
C. ⼭
D. 冰
3. Vilket tecken är en del av ordet “shuǐ bīng”?
A. ⼈
B. ⽔
C. 山
D. 冰
4. Vad är skillnaden mellan förenklade och traditionella tecken?
A. Förenklade tecken är svårare att skriva
B. Förenklade tecken är en modern version av traditionella tecken
C. Det finns ingen skillnad
D. Traditionella tecken används inte i daglig kommunikation
5. Hur många tecken används i vardaglig kommunikation i kinesiska?
A. 100
B. 500
C. Över 2 000
D. 10 000
6. Vilket av följande tecken betyder “berg”?
A. ⼈
B. ⼭
C. 冰
D. ⽔
7. Vad definierar ett kinesiskt tecken?
A. En bokstav
B. Ett symboliskt skriftspråk
C. En konsonant
D. En vokal
8. Vad är syftet med skrivövningar i kinesiska?
A. Att lära sig skriva och memorera tecken korrekt
B. Att fokusera på muntlig kommunikation
C. Att läsa gamla texter
D. Inga av ovanstående
9. Vad är ett typiskt sätt att kombinera tecken?
A. Sätta ihop dem slumpmässigt
B. Att kombinera deras betydelser för att skapa nya ord
C. Att använda dem i olika språk
D. Att förkorta dem
10. Vilket tecken används för att beskriva “is”?
A. ⼭
B. 水
C. 冰
D. ⼈
11. Vilken teknik används för att skriva kinesiska tecken?
A. Pennor
B. Datorer
C. Penslar och tuschpennor
D. Blyertspennor
12. Vad är en vanlig metod för elever att memorera tecken?
A. Genom att läsa dem
B. Genom att använda bilder och flashcards
C. Genom att bara skriva dem
D. Genom att tala om dem
13. Vad betyder det kinesiska tecknet “山”?
A. Vatten
B. Is
C. Person
D. Berg
14. Vilket av följande tecken är traditionellt?
A. 天
B. 你
C. 是
D. 这
15. Vad betyder det kinesiska uttrycket “学汉字”?
A. Lära sig att skriva
B. Lära sig att läsa
C. Lära sig kinesisk kultur
D. Lära sig kinesiska tecken
Resonerande frågor
1. Beskriv betydelsen av att förstå skillnaden mellan förenklade och traditionella tecken.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över kulturella och språkliga aspekter av kinesiska.
2. Hur kan skrivövningar förbättra kommunikationen i kinesiska?
Eleverna ges möjlighet att diskutera skriverfarenheter och språkets struktur.
3. Diskutera vikten av att kombinera tecken för att bygga nya ord.
Denna fråga uppmuntrar till ett djupare tänkande kring språkets uppbyggnad och mening.
4. Berätta om en utmaning du stött på vid skrivning av kinesiska tecken och hur du övervann den.
Genom denna fråga kan eleverna reflektera över sina lärandestrategier och framsteg.
5. På vilket sätt kan kultur och historia påverka skrivningen av kinesiska tecken?
Elevernas svar kan visa deras insikt i språket som en kulturell representation.
6. Varför är det viktigt att illustrera tecken i en mini-ordlista?
Genom att svara kan eleverna reflektera över tekniker för effektivt lärande.
7. Reflektera över ditt lärande i denna lektion och hur du kan tillämpa det i framtiden.
Denna fråga uppmuntrar till självbedömning och framtida tillämpning av kunskaper.
8. Diskutera hur du kan använda kinesiska tecken i din vardag.
Syftet är att koppla teori till praktik och vardaglig användning av språket.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 1 poäng. För Betyg E krävs minst 8 poäng, för Betyg C minst 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från de resonerande frågorna), och för Betyg A krävs totalt 18 poäng (med minst 5 poäng från de resonerande frågorna).