Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Kinesiska tecken och skrivsätt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå och lära sig de grundläggande kinesiska tecknen, deras betydelse och hur man korrekt skriver dem. Eleverna kommer att introduceras till både förenklade och traditionella tecken samt grundläggande skrivregler.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa, skriva och förstå grundläggande kinesiska tecken samt använda dessa i enkel kommunikation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kinesiska tecken (10 min)
- Förklara vad kinesiska tecken är och deras betydelse i språket.
- Diskutera skillnaden mellan förenklade och traditionella tecken samt varför de finns.
- Ge exempel på hur många tecken används i vardaglig kommunikation.
Genomgång av grundläggande tecken (15 min)
- Lär ut några grundläggande tecken som “⼈” (rén – person), “⼭” (shān – berg), “⽔” (shuǐ – vatten).
- Visa hur de olika tecknen bildas och deras ursprungliga betydelse.
- använda bilder och flashcards för att hjälpa eleverna memorera tecknen.
Skrivövningar av tecken (15 min)
- Demonstrera hur man skriver grundläggande tecken steg för steg.
- Eleverna övar på att skriva tecknen med penslar eller tuschpennor, en i taget, för att lära sig skriva korrekt.
- Fokus på rätt ordning och riktning i skrivningen.
Kombinera tecken till ord (10 min)
- Visa hur man kombinerar kinesiska tecken för att skapa nya ord (t.ex. “⽔ + 冰” (shuǐ bīng – is)).
- Genomgång av några vanliga ord som är skapade av två tecken.
- Diskutera vikten av att förstå både teckenens betydelse och deras kombinationer.
Aktivitet
Som en kreativ del av lektionen kommer eleverna att skapa sina egna “teckentavlor”. De ska välja några tecken, rita dem och skriva meningar där de använder dem. Denna aktivitet integrerar skapande och inlärning av tecken och deras användning i en mening.
Exit-ticket
- Vilket tecken lärde du dig idag och vad betyder det? Svar: Exempelvis “⼭” (shān – berg).
- Vilken svårighet hade du med att skriva tecken? Svar: Reflektion kring att skriva och memorera.
- Hur är processen för att kombinera tecken för att skapa nya ord? Svar: Exempelvis att sätta ihop betydelserna.
- Varför är det viktigt att veta hur man skriver tecken? Svar: Reflektion på teckens betydelse för språket.
- Kände du att skrivövningarna var användbara? Svar: Reflektion kring inlärning och skrivövningarnas effektivitet.
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en mini-ordlista där de skriver ner minst 10 nya kinesiska tecken de har lärt sig, inklusive deras betydelse och några exempel på hur de kan användas i meningar. De ska även illustrera varje tecken för att förstärka minnet.
Citat
“Att lära sig ett språk är att lära sig en kultur.” – Johan Wolfgang von Goethe. Detta citat betonar vikten av att förstå språket på djupet, inklusive tecknen, för att verkligen.