En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Bild – Kreativ skapande med färg

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Kreativ skapande med färg

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll avser att täcka centrala delar i bildämnet som handlar om att använda olika material och tekniker för att skapa bilder. Eleverna kommer att arbeta med färg, form och material för att uttrycka egna idéer och känslor i sina skapelser.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra enkla bildarbeten med olika tekniker och material, samt ge exempel på vad de uttrycker med sina bilder. Eleven kan också reflektera över sina egna bilder och berättar om sitt skapande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till färgteori (10 min)

– Presentera grundläggande färger och deras betydelse.
– Förklara hur färger kan blandas för att skapa nya färger.
– Visa exempel på färgscheman och diskutera deras känslomässiga påverkan.

Demonstration av måleriteknik (15 min)

– Visa hur man använder akrylfärger effektivt, stegen i att applicera färgen och skapa olika strukturer.
– Förklara hur man kan arbeta med penslar och svampar för att skapa olika effekter.
– Ge exempel på hur man kan använda skugga och ljus i målningarna.

Genomgång av skapandeprocessen (15 min)

– Diskutera vikten av skissande och planering innan målning.
– Visa exempel på snabbt skisserande för att få ner idéer.
– Förklara hur man kan använda olika verktyg och material för att förbättra sin bild.

Reflektion av egen produktion (5 min)

– Förklara att vi kommer att reflektera över våra skapelser i slutet av lektionen.
– Fråga eleverna hur de tror att andra uppfattar deras konstverk.
– Berätta att de kommer att få beskriva sina tankar kring sina skapelser.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen målning där de får använda de färger och tekniker som visades under lektionen. De kommer att arbeta i par för att ge konstruktiv kritik och hjälpa varandra genom processen. Detta arbete syftar till att stärka elevernas förmåga att uttrycka sig kreativt och utveckla sin förståelse för färg och form.

Beräknad tidsåtgång: 35 minuter

Exit-ticket

– Vilka tre grundfärger finns det?
Svar: Röd, blå, gul.
– Hur kan du blanda färg för att få grön?
Svar: Blanda blå och gul.
– Nämn ett verktyg du kan använda när du målar.
Svar: Pensel.
– Vad är viktigt att tänka på när man skapar en bild?
Svar: Att planera och ha en idé.
– Hur kan du säga något om ditt konstverk?
Svar: Genom att förklara mina val av färger och former.

Hemläxa

Eleverna ska skapa en enkel skiss hemma av en bild de skulle vilja måla under nästa lektion. Skissen ska innehålla minst tre färger.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skapa en serie på tre målningar som representerar en historia eller känsla. De förväntas skriva en kort text som beskriver konceptet bakom deras verk. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin kreativitet och förståelse för färg och berättande genom bild.

Förslag för nästa lektion

Temat “Måla med naturen”

I nästa lektion kan vi bygga vidare på temat genom att samla material utomhus, såsom löv och blommor, för att använda i våra bilder. Vi kommer att utforska hur naturmaterial kan påverka våra skapelser och släppa lös kreativiteten utomhus.

En sådan lektion är relevant eftersom den kopplar an till vårt lärande om färg och form, och ger praktisk erfarenhet av att skapa med naturen som inspiration. Kunskapskraven som berörs handlar om att kunna genomföra bildarbeten och reflektera över deras skapande.

Förberedelser

– Förbered olika färger och målarverktyg.
– Samla exempel på färgscheman och färgblandningar.
– Förbered ett område där eleverna kan måla utan att det blir kladdigt.