Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Historia 2b – Upplysningstiden och dess idéströmningar

Lektionsplanering: Upplysningstiden och dess idéströmningar

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Upplysningstiden och dess idéströmningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen avser att täcka centrala innehåll relaterat till upplysningstiden, där fokus ligger på de centrala idéerna om förnuft, individuell frihet och samhällskritik som genomsyrade denna period och hur dessa tankar lade grunden för moderna demokratier.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på de centrala idéerna under upplysningstiden samt analysera deras påverkan på samhälle och politik och diskutera olika perspektiv kring dessa idéströmningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till upplysningstiden (10 min)

  • Beskriv tidsperioden för upplysningstiden och dess grundläggande principer.
  • Diskutera varför upplysningen uppstod som en reaktion mot tidigare epoker, såsom medeltiden.
  • Presentera nyckelkoncept som förnuft, rationalism och empiricism.

Centrala tankar och filosofer (15 min)

  • Introducera framstående tänkare såsom John Locke, Voltaire och Montesquieu.
  • Beskriv deras bidrag och idéer om mänskliga rättigheter, maktdelning och yttrandefrihet.
  • Diskutera hur dessa idéer spreds genom pressen och litteratur under perioden.

Upplysningen och praktisk tillämpning (15 min)

  • Analysera hur upplysningens idéer påverkade viktiga historiska händelser, såsom den amerikanska och franska revolutionen.
  • Diskutera exempel från lagstiftning och grundlagar som bygger på upplysningens tankar.
  • Reflektera över upplysningens inverkan på dagens samhälle och politik.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta nyckelpunkterna från lektionen och diskussionerna.
  • Öppna upp för frågor och reflektioner kring upplysningstidens relevans idag.
  • Diskutera hur individens rättigheter i moderna samhällen relaterar tillbaka till upplysningens tankar.

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper för att göra en researchuppgift där de först undersöker en specifik person eller idé från upplysningstiden. Varje grupp ska förbereda en kort presentation som inkluderar bakgrundsinformation, centrala idéer och hur deras val påverkat länder och samhällen. Grupperna ska också diskutera vilket arv dessa idéer har gett efterföljande generationer. Efter presentationerna kommer klassen att diskutera och reflektera över de presenterade idéerna.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar upplysningstiden?
  • Svar: Upplysningstiden kännetecknas av en betoning på förnuft, vetenskap och kritik av traditionella auktoriteter.
  • Nämn en viktig filosof och vad han bidrog med.
  • Svar: John Locke, som argumenterade för individens rättigheter och att regeringar måste respektera dessa rättigheter.

Modern Tillbaka-knapp
×