Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Industrialiseringens sociala och kulturella konsekvenser
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av industrialiseringen och dess inverkan på samhället samt de kulturella och sociala konsekvenserna av dessa förändringar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att täcka centrala innehåll relaterat till industrialiseringen, dess framväxt samt de sociala och kulturella förändringar som följde. Vi kommer att analysera hur industriella framsteg påverkat arbetarnas liv och hur dessa förändringar ledde till nya sociala rörelser och kulturella uttryck.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur industrialiseringen påverkade samhället och kulturella uttryck, samt analysera olika perspektiv på dessa förändringar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kännetecknar industrialiseringen?
A. Övergång från industriella till jordbrukssamhällen
B. Utveckling av jordbrukstekniker
C. Övergång från jordbrukssamhällen till industriella samhällen
D. Ockupation av kolonier
2. Vilken uppfinning var avgörande för industrialiseringen?
A. Spinning Jenny
B. Ångmaskin
C. Elmotor
D. Plogen
3. Vilken samhällsklass växte fram som ett resultat av industrialiseringen?
A. Adeln
B. Proletariatet
C. Bönder
D. Borgare
4. Vilken av följande faktorer var en del av industrialiseringens sociala konsekvenser?
A. Minska antalet arbetstillfällen
B. Förändringar i naturromantiken
C. Ökning av arbetsmiljölagar
D. Urbanisering
5. Vem var en betydande författare som skildrade industriarbetarnas liv i sin litteratur?
A. Charles Dickens
B. Leo Tolstoj
C. Mark Twain
D. Emil Zola
6. Vilken rörelse bildades som ett svar på industriella arbetsvillkor?
A. Feminismen
B. Fackföreningar
C. Antikoloniala rörelser
D. Modernismen
7. Vilken konstform påverkades av industrialiseringen under 1800-talet?
A. Barock
B. Romantik
C. Impressionism
D. Surrealism
8. Vilket begrepp beskriver arbetarnas svåra villkor i städer under industrialiseringen?
A. Bosättning
B. Arbetarklass
C. Medelklass
D. Agrar ekonomi
9. Vad ledde till att städer växte under industrialiseringen?
A. Arbetsmöjligheter i fabriker
B. Böndernas utflyttning
C. Mer odlingsmark
D. Ökad industrialisering av landsbygden
10. Vad var en kulturell konsekvens av industrialiseringen?
A. Minska politiska rörelser
B. Framväxt av realistisk litteratur
C. Ökad klädstandardisering
D. Ökande intresse för medeltiden
11. Vilken effekt hade industrialiseringen på familjestrukturen?
A. Männen arbetade i fabriker, medan kvinnor och barn stannade hemma
B. Familjer blev mer sammanhållna
C. Männens roller försvann helt
D. Ökad jämställdhet mellan könen
12. Vilket århundrade präglades i hög grad av industrialiseringen?
A. 1700-talet
B. 1800-talet
C. 1900-talet
D. 1600-talet
13. Vilken av följande uppfinningar ledde till effektivisering i fabriker?
A. Spinning Jenny
B. Hästvagn
C. Fjärrkontroll
D. Teleskop
14. Vilken term hänvisar till arbetarnas kamp för bättre villkor?
A. Arbetarrörelse
B. Feminism
C. Modernism
D. Konservatism
15. Vad var en konsekvens av urbanisering under industrialiseringen?
A. Ökning av befolkningen i städer
B. Minskad räntabilitet
C. Minska arbetslöshet
D. Ökade sjötransporter
Resonerande frågor
1. Resonera kring hur industrialiseringen förändrade arbetslivet, och ge exempel på både positiva och negativa konsekvenser av denna förändring.
Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att analysera komplexa förändringar och ställa dem i relation till varandra.
2. Diskutera hur litteraturen under industrialiseringen kritiserade samhällsstrukturer och hur detta fortfarande är relevant idag.
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till samtida frågor och skapa djupare förståelse.
3. Vilka sociala rörelser uppstod som en direkt respons på de sociala konsekvenserna av industrialiseringen och hur formades de av den tidens kultur?
Denna fråga uppmuntrar till analys av sociala rörelsers utveckling och deras kulturella kontext.
4. På vilket sätt påverkar industrialiseringens arv dagens arbetslivet och arbetsvillkor?
Syftet är att få eleverna att reflektera kring historiska processer och deras långsiktiga konsekvenser.
5. Analysera hur representationen av arbetarklassen i konsten och litteraturen förändrades över tid. Vilka faktorer drev dessa förändringar?
Eleverna får möjlighet att fördjupa sig i kulturhistoria och de faktorer som påverkar konst och litteratur.
6. Vad kan vi lära av industriarbetarnas kamp för rättigheter i relation till nutida sociala frågor?
Genom denna fråga får eleverna koppla historiska exempel till aktuella folksrörelser, och ger dem en möjlighet till kritiskt tänkande.
7. Resonera om hur industrialiseringens sociala och kulturella effekter har format den moderna världen.
Frågan syftar till att stimulera reflektion kring långsiktiga och komplexa effekter av historiska händelser.
8. Diskutera hur industrialiseringen har påverkat vår syn på miljöfrågor idag.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att knyta samman historia med aktuella och brännande frågor.
Bedömning
Provets bedömning kommer att baseras på totalpoäng från både faktafrågorna och de resonerande frågorna.
För betyget E krävs 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).