Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Kultur och nationalism i 1800-talet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sambandet mellan kultur och nationalism i 1800-talets Europa, samt deras förmåga att analysera hur dessa faktorer påverkar nationell identitet och historiska händelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen fokuserar på sambandet mellan kultur och nationalism under 1800-talet, inklusive hur kulturella uttryck bidrog till utvecklingen av nationalistiska idéer och rörelser i Europa samt hur dessa idéer formade nationell identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur romantiska och nationalistiska rörelser påverkade kultur och samhälle under 1800-talet samt analysera dess konsekvenser för nationer och identiteter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken ideologi betonar en grupps gemensamma kultur, historia och identitet?
- A) Socialism
- B) Liberalism
- C) **Nationalism**
- D) Anarkism
2. Vilken händelse ledde till enandet av Tyskland?
- A) Första världskriget
- B) **Den tyska enhetskrigen**
- C) Franska revolutionen
- D) Wienkongressen
3. Vem var en känd författare som bidrog till nationalistiska idéer under 1800-talet?
- A) Johann Wolfgang von Goethe
- B) **Johann Gottfried Herder**
- C) Friedrich Schiller
- D) Heinrich Heine
4. Vad syftar nationalism ofta till att uppnå?
- A) Globalisering
- B) **Självbestämmande**
- C) Kolonialism
- D) Imperialism
5. Hur kan nationalism påverka kultur?
- A) Genom ökad internationalisering
- B) **Genom bevarande av traditioner och språk**
- C) Genom att avskaffa gränser
- D) Genom att främja export av konst
6. Vilken typ av konst blev viktig för nationella identiteter under 1800-talet?
- A) Abstrakt konst
- B) **Folklig konst**
- C) Surrealism
- D) Modern konst
7. Vilken musikkompositör associeras med nationalistiska teman?
- A) Beethoven
- B) **Franz Liszt**
- C) Mozart
- D) Tchaikovsky
8. Vilket krig kan ses som en följd av nationalistiska rörelser?
- A) Andra världskriget
- B) **Balkankriget**
- C) Koreakriget
- D) Vietnamkriget
9. En känd nationalistisk idé under 1800-talet var?
- A) Omfördelning av rikedom
- B) **Nationsbyggande**
- C) Avskaffande av religion
- D) Social rättvisa
10. Hur bidrog litteraturen till nationalism under 1800-talet?
- A) Genom att uppmuntra mondän livsstil
- B) **Genom att lyfta fram folkets språk och kultur**
- C) Genom att reducera betydelsen av historia
- D) Genom att kritisera staten
11. Vad står för det känslomässiga uttrycket i nationalismen?
- A) Rationalism
- B) **Romantik**
- C) Objektivitet
- D) Modernism
12. Vilken rörelse syftade till att enas länder baserat på gemensam kultur?
- A) Socialismen
- B) **Nationalismen**
- C) Feminismen
- D) Anarkismen
13. Vilken av dessa faktorer är central för nationell identitet?
- A) Ekonomi
- B) Miljö
- C) **Kultur**
- D) Teknologi
14. En konsekvens av nationalism kan vara?
- A) Internationell fred
- B) **Konflikter**
- C) Bättre samarbeten
- D) Globalisering
15. Vilken idé fanns bakom kulturens roll i nationalism?
- A) Att främja elitkultur
- B) **Att förstärka en gemensam identitet**
- C) Att avskaffa alla traditioner
- D) Att skildra individer som isolerade
Resonerande frågor
1. Diskutera hur romantiken bidrog till utvecklingen av nationalistiska känslor. (Syfte: Att ge insikt i kulturens inflytande på politiska rörelser.)
2. Analysera skillnaderna mellan nationalism i Tyskland och Italien under 1800-talet. (Syfte: Att utveckla förmågan att jämföra och kontrastera olika historiska kontexter.)
3. Hur påverkar nationalism dagens politik i Europa? (Syfte: Att knyta historisk förståelse till nutida samhällsfrågor.)
4. Reflektera över hur kulturarv kan forma nationalism i samtida samhällen. (Syfte: Att uppmuntra till tänkande kring kulturens roll idag.)
5. Vilka risker finns det med nationalistiska rörelser i dagens samhälle? (Syfte: Att analysera potentiella negativa konsekvenser av nationalism.)
6. Ge exempel på hur konst och litteratur idag kan fortsätta att påverka nationalidentitet. (Syfte: Att knyta samband mellan historia och nutid.)
7. Hur har synen på nationalism förändrats från 1800-talet till idag? (Syfte: Att uppmuntra till reflektion över historiens påverkan på moderna idéer.)
8. Diskutera hur nationalism kan interagera med globalisering. (Syfte: Att utforska komplexiteten i samtida relationer.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).