Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Hem och konsumentkunskap – Förvaring av mat

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Hem och konsumentkunskap

Tema: Förvaring av mat

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges förutsättningar att förstå och tillämpa grundläggande kunskaper inom livsmedelshygien och -förvaring. Detta inkluderar bland annat korrekt placering av olika livsmedel för att säkerställa att de håller sig fräscha och motverkar matförgiftning.

Eleven redogör för och kan tillämpa kunskaper om livsmedel och deras förvaring.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till livsmedelsförvaring (10 min)
  • Förklara varför korrekt förvaring av mat är viktig för att förhindra matförgiftning och för att öka hållbarheten.
  • Presentera olika typer av livsmedel och deras specifika förvaringsbehov (t.ex. kyla, rumstemperatur).
  • Ge exempel på vanliga misstag vid matförvaring.
Diskussion om förvaring i kyl och frys (15 min)
  • Diskutera vad som ska förvaras i kylskåp och vad som ska frysa.
  • Genomgå temperaturinställningar för kyl och frys och varför de är viktiga.
  • Betona vikten av att förpacka livsmedel ordentligt innan de förvaras.
Praktiskt exempel: Rätt förvaring (15 min)
  • Visa eleverna en bild eller exempel på en kyl och ett skafferi med korrekt och felaktig förvaring.
  • Be eleverna identifiera vilka livsmedel som är korrekt placerade och ge förklaringar till sina val.
  • Diskutera hur de kan förbättra sin egen matförvaring hemma.
Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och nyckelpunkterna kring matförvaring.
  • Ställ öppna frågor till eleverna om vad de lärt sig och hur de kan tillämpa denna kunskap hemma.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en skylt om korrekt förvaring för ett valfritt livsmedel. De ska beskriva på skylten vilken temperatur som är bäst, om det ska vara i kyl eller skafferi och varför. Aktiviteten ska stimulera deras kreativitet och förståelse för ämnet. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Vilka faktorer påverkar livsmedels hållbarhet?
    Svar: Temperatur, förpackning och hantering.
  • Vilket livsmedel bör förvaras kallt?
    Svar: Mejeriprodukter.
  • Varför är det viktigt att inte överfylla kylskåpet?
    Svar: För att luften ska cirkulera och hålla rätt temperatur.
  • Vad ska man tänka på vid förvaring av rått kött?
    Svar: Det ska förvaras längst ner i kylskåpet för att förhindra läckage.
  • Hur kan man förlänga hållbarheten på grönsaker?
    Svar: Genom att förvara dem i en fuktig plastpåse i kylskåpet.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en veckoplan för sina egna matinköp och förvaring hemma. Längd: 150-200 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska skriva en rapport om livsmedelslagar och regler kopplade till förvaring av livsmedel i hemmet. Rapporten ska inkludera en undersökning av kosmiska och mikrobiologiska risker kopplade till felaktig förvaring.

Förslag för nästa lektion

Planering av måltid utifrån förvaring

I nästa lektion kan eleverna arbeta med att planera en måltid med fokus på hur förvaringen av ingredienserna påverkar rätten. Lektionen bör täcka livsmedelsval, hållbarhet och matlagningstekniker. Kunskapskrav som är aktuella handlar om elevernas förmåga att planera och genomföra en måltid med rätt matvaror och korrekt förvaring.

Förberedelser

  • Förbereda exempel på livsmedel och deras förvaring.
  • Samla material för aktivitet, såsom papper och färgpennor.
  • Förbereda presentation av relevanta bilder eller diabilder för diskussionen.

Modern Tillbaka-knapp
×