Prov. Gy. Reseproduktion och försäljning – Hållbar turism

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Reseproduktion och försäljning

Tema: Hållbar turism

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hållbar turism samt deras förmåga att analysera och föreslå strategier för att främja hållbarhet inom reseproduktion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion omfattar centralt innehåll som “principer för hållbarhet, socialt ansvar och strategier för att skapa hållbara resor.”

Kunskapskrav

Provet kopplas till kunskapskrav som innefattar att eleven ska kunna redogöra för begreppet hållbar turism och dess betydelse för resebranschen samt ge exempel på metoder och verktyg för att implementera hållbarhetsprinciper i reseproduktionen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär hållbar turism?
    A) Turism som är billig och tillgänglig för alla.
    B) Turism som främjar någon annans kultur.
    C) Turism som minimerar negativ påverkan på miljön och samhället.
    D) Turism som alltid inkluderar transport med flyg.
  2. Vilken av följande är en pelare av hållbarhet?
    A) Ekonomisk tillväxt.
    B) Miljömässig hållbarhet.
    C) Ökad konsumtion.
    D) Urbanisering.
  3. Vilken strategi är viktig för att stödja hållbar turism?
    A) Att marknadsföra resor utan lokal förankring.
    B) Att samarbeta med lokala aktörer.
    C) Att undvika miljövänliga alternativ.
    D) Att öka antalet resenärer oavsett konsekvenser.
  4. Vad är en fördel med hållbar turism?
    A) Skydd av lokala ekosystem och samhällen.
    B) Ökad belastning på lokala resurser.
    C) Minskat ekonomiskt stöd till lokala företag.
    D) Sämre livskvalitet för lokalbefolkningen.
  5. Vilken roll har konsumenternas val i hållbar turism?
    A) Konsumenter har ingen påverkan.
    B) Konsumenter väljer alltid det billigaste alternativet.
    C) Konsumenter kan påverka marknaden genom sina val.
    D) Konsumenter bidrar till ökad miljöpåverkan.
  6. Vilken typ av transportalternativ stödjer hållbar turism?
    A) Flygresor.
    B) Kollektivtrafik och cykel.
    C) Taxi.
    D) Privatbilism.
  7. Vad är fokus för hållbar turism?
    A) Ökad reslust.
    B) Enbart ekonomiska vinster.
    C) Att minimera negativ påverkan och fokusera på lokala fördelar.
    D) Att maximera mängden resenärer.
  8. Vilket av följande är ett exempel på hållbarhetsprinciper?
    A) Använda lokala resurser och minimera transportbehov.
    B) Köpa in produkter från andra länder.
    C) Ignorera lokala lagar.
    D) Fokusera på kortsiktig försäljning.
  9. Vad kännetecknar social hållbarhet inom turism?
    A) Ökomst av antalet besökare.
    B) Respekt för lokala kulturer och traditioner.
    C) Maximera vinster för stora företag.
    D) Minska kontakten mellan resenärer och lokalbefolkning.
  10. Hur kan reseproducenter arbeta för att vara hållbara?
    A) Genom att fokusera på reklam.
    B) Genom att ignorera lokal påverkan.
    C) Genom att implementera ekologiska standarder.
    D) Genom att öka antalet resenärer utan planering.
  11. Vilken effekt kan hållbar turism ha på lokala ekonomier?
    A) Den kan stimulera och stödja lokal ekonomi och sysselsättning.
    B) Den kan leda till ekonomisk nedgång.
    C) Den påverkar inte lokala ekonomier.
    D) Den skapar flera problem för lokala företag.
  12. Vilket av följande är ett exempel på en hållbar strategi?
    A) Att skapa artificiella turistattraktioner.
    B) Att öka antalet hotell utan reglering.
    C) Att marknadsföra ekologiska boenden.
    D) Att använda skadliga kemikalier i utflykter.
  13. Vad betyder “socialt ansvar” inom turism?
    A) Att endast tänka på företagets vinster.
    B) Att ignorera lokalbefolkningens rättigheter.
    C) Att beakta och respektera lokalsamhällens behov och önskemål.
    D) Att öka mängden skräp i lokala områden.
  14. Vilken metod kan främja hållbar turism?
    A) Att undvika utbildning i hållbarhetsfrågor.
    B) Att informera konsumenter om hållbara alternativ.
    C) Att fokusera på destinationer med hög efterfrågan.
    D) Att minska samarbete med lokala aktörer.
  15. Vad menas med hållbara resor?
    A) Resor som alltid innebär långa flygresor.
    B) Resor som är dyra och exklusiva.
    C) Resor som tar hänsyn till både miljö och samhälle.
    D) Resor som inte påverkar miljön.
  16. Ge ett exempel på en negativ påverkan av turism.
    A) Kulturutbyte.
    B) Överbelastning av lokala resurser.
    C) Ökad anställning i lokal turism.
    D) Ekonomisk tillväxt.

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur hållbar turism kan implementeras praktiskt av reseproducenter.
    Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att komma med konkreta exempel och diskutera olika metoder.
  2. Vilka utmaningar ser du för reseproducenter när de arbetar mot hållbarhet?
    Denna fråga låter eleverna analysera och reflektera över potentiella hinder i branschen.
  3. Hur kan resenärer bidra till hållbarhet under sina resor?
    Frågan ger möjligheter för elever att diskutera sin egen roll och påverkan.
  4. På vilket sätt kan lokalbefolkningen dra nytta av hållbar turism?
    Syftet är att förstå relationen mellan turism och lokalsamhälle och hur turismen kan gynna dem.
  5. Resonera kring vikten av utbildning för både resenärer och producenter i hållbar turism.
    Målet är att eleverna ska reflektera över hur kunskap påverkar hållbarhetsarbetet.
  6. Vilken roll spelar marknadsföring i främjandet av hållbar turism?
    Frågan bjuder in till diskussion om hur kommunikationen kan påverka val av turismalternativ.
  7. Hur kan teknologiska lösningar gynna hållbar turism?
    Eleverna får chansen att resonera kring innovationer och deras inverkan på hållbarhet.
  8. Diskutera hur framtiden för hållbar turism kan se ut.
    Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att tänka framåt och föreslå förändringar.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och resonerande frågor med 3 poäng vardera. För E krävs minst 8 poäng, för C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A högst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp