Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Material och verktyg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion fokuseras på de olika materialen som används i slöjd, exempelvis trä, metall och textil. Eleverna ska få en grundläggande förståelse för hur val av material påverkar det slutliga arbetet och hur man använder olika verktyg på ett säkert och effektivt sätt.
Kunskapskrav:
Eleven kan använda grundläggande verktyg och maskiner på ett säkert sätt och beskriva val av material i en arbetsprocess.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till materialval (10 min)
– Förklara vikten av att välja rätt material för olika typer av slöjdprojekt.
– Diskutera skillnaderna mellan olika material som trä, metall och textil.
– Ge exempel på hur materialval kan påverka arbetets utformning och hållbarhet.
Säkerhet vid verktygsanvändning (10 min)
– Gå igenom säkerhetsregler för användning av verktyg och maskiner.
– Demonstrera korrekt användning av några grundläggande verktyg, såsom såg och borrmaskin.
– Förklara vikten av att alltid använda skyddsutrustning.
Praktisk övning med material och verktyg (15 min)
– Dela ut olika typer av material till grupperna och låt dem diskutera vad de kan skapa med dessa.
– Låt eleverna i grupper börja skissa på sin idé med utgångspunkt i materialvalet.
– Cirkulera bland grupperna för att ge feedback och ställa frågor.
Sammanfattning och reflektion (15 min)
– Samla klassen och diskutera vad eleverna har lärt sig om material och verktyg.
– Låt grupperna dela sina skisser och motivera sina val av material.
– Reflektera över betydelsen av säkra arbetsmetoder.
Aktivitet
Eleverna kommer att i grupper välja ett material och skissa en idé för ett slöjdprojekt. De ska diskutera val av material och hur det påverkar deras design. Varje grupp presenterar sedan sin idé för klassen och motiverar sitt val.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka tre typer av material kan användas i slöjd?
– Trä, metall, textil.
– Varför är det viktigt att välja rätt material för ett projekt?
– Valet av material påverkar utformningen och hållbarheten av slutprodukten.
– Nämn ett verktyg du lärde dig om idag och vad det kan användas till.
– Exempelvis såg, används för att skära material.
– Vad är en viktig säkerhetsregel när du arbetar med verktyg?
– Använd alltid skyddsutrustning.
– Hur kan du motivera ditt val av material i ett slöjdprojekt?
– Det kan baseras på funktion, estetik eller hållbarhet.
Hemläxa
Skriv en kort text (ca 150 ord) om vilket material du skulle välja för ett slöjdprojekt och varför. Diskutera också verktyg som kan behövas.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja ett slöjdprojekt och göra en detaljerad plan som inkluderar materialval, verktyg, steg för steg-instruktioner och eventuella säkerhetsaspekter. De ska också reflektera över hur deras val av material och verktyg påverkar det slutliga resultatet.
Förslag för nästa lektion
Praktisk slöjd med fokus på träbearbetning.
I nästa lektion kan eleverna gå djupare in i träbearbetning, inklusive snickering och användning av specifika träverktyg. Lektionen bör täcka teknik och säkerhet vid träbearbetning. Kunskapskravet som blir aktuellt är att eleven kan använda grundläggande verktyg och maskiner på ett säkert sätt.
Förberedelser
– Samla olika material (trä, metall, textil) för praktisk övning.
– Förbered en demonstration av verktyg och säkerhetsutrustning.
– Planera skissutrustning (papper, pennor) för elevernas aktiviter.