En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Svenska – Skriva berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Skriva berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll avser att utveckla elevernas förmåga att skriva egna texter, däribland berättelser, med fokus på struktur, handling och karaktärer. Eleverna ska få möjlighet att öva på att använda olika skrivtekniker och utveckla sitt språk.

Kunskapskrav

Eleverna behöver kunna skriva enklare texter med en tydlig struktur och innehåll samt använda grundläggande skrivregler. De ska kunna ge exempel på handling, karaktärer och miljö i sina egna berättelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättelsens struktur (10 min)

– Förklara delar av en berättelse, såsom inledning, huvuddel och avslutning.
– Ge exempel på hur dessa delar kan se ut i en känd saga eller historia.
– Diskutera vikten av att ha en röd tråd i berättelsen.

Genomgång av skrivprocessen (15 min)

– Presentera olika steg i skrivprocessen: planera, skriva, revidera och bearbeta.
– Förklara hur eleverna kan använda planeringsverktyg som tankekartor för idéer.
– Betona att det är okej att göra misstag under skrivandet; det handlar om att förbättra texten efter första utkastet.

Karaktärsutveckling (15 min)

– Klargöra hur man skapar intressanta och trovärdiga karaktärer.
– Diskutera vad som gör en karaktär unik: namn, utseende, egenskaper och mål.
– Ge exempel på kända karaktärer och diskutera deras egenskaper.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

– Sammanfatta lektionens innehåll och ställ frågor för att bekräfta förståelsen.
– Prata om vikten av feedback och hur det kan hjälpa dem att förbättra sina berättelser.
– Ge utmaningen att tänka på en berättelse de vill skriva till nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att planera en kort berättelse tillsammans. De ska utarbeta en karaktär, en handling och en miljö. Grupperna får använda papper och pennor för att skapa en tankekarta över sina idéer och de ska också förbereda sig för att presentera sin berättelse för klassen. Berättelsen kan sedan skrivas ut individuellt som nästa steg.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Beskriv de tre huvudsakliga delarna av en berättelse.
– Svar: Inledning, huvuddel och avslutning.
– Vad är syftet med att ha en tydlig huvudkaraktär?
– Svar: För att läsa ska kunna relatera till eller förstå berättelsens perspektiv.
– Nämn två skrivsteg i skrivprocessen.
– Svar: Planera och revidera.
– Ge ett exempel på hur man kan göra en karaktär intressant.
– Svar: Genom att ge dem unika egenskaper och ett tydligt mål.
– Varför är feedback viktigt när man skriver?
– Svar: För att få hjälp med att förbättra och utveckla texten.

Hemläxa

Skriv en kort berättelse (200-300 ord) med en tydlig början, mitt och slut. Berättelsen ska inkludera minst en huvudkaraktär och en konflikt.

Fördjupningsuppgift

Skriv en längre berättelse (500-700 ord) samt inkludera detaljerade miljöbeskrivningar och flera karaktärer. Eleven ska också redogöra för hur karaktärerna utvecklas genom berättelsen, vilket visar på en djupare förståelse av skrivandet.

Förslag för nästa lektion

Fortsatt arbete med berättelser

I nästa lektion kan eleverna fokusera på att bearbeta sina berättelser. De får möjlighet att ge och ta emot feedback från sina klasskamrater, vilket stärka deras förståelse för hur man kan vidareutveckla en text. Lektionen bör också täcka grunderna för att redigera och förbättra sina egna texter, och kunskapskravet för att kunna bearbeta texter i olika steg är aktuellt.

Förberedelser

– Förbered exempel på berättelser och karaktärer att diskutera.
– Skaffa material för tankekartor och nedskrivning (papper, pennor).
– Planera en presentation av lektionen med tydliga exempel på skrivprocessen.


×