En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Etik och lagar inom barn- och ungdomssjukvård


Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Etik och lagar inom barn- och ungdomssjukvård

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för etiska dilemman och lagar inom barn- och ungdomssjukvård, samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens centrala innehåll handlar om etiska dilemman och lagar som påverkar vård av barn och ungdomar, inklusive barnkonventionen och sekretessregler.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och diskutera etiska dilemman och lagar som gäller inom barn- och ungdomssjukvård. De ska också visa förmåga att förstå barns rättigheter och att kunna applicera dessa vid beslut och bemötande i vårdande sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med barnkonventionen?
A) Att skydda barns rättigheter
B) Att reglera sjukvård
C) Att ge ekonomiskt stöd till familjer
D) Att påverka skolpolitik
A

2. Vilken artikel ålägger staten att alltid sätta barnets bästa i främsta rummet?
A) Artikel 5
B) Artikel 3
C) Artikel 12
D) Artikel 15
B

3. Vad innebär sekretess inom vården?
A) Att patienter inte får klaga
B) Att skydda patienters personliga information
C) Att alltid informera föräldrar
D) Att ge alla patienter samma behandling
B

4. Vilket av följande är ett exempel på ett etiskt dilemma inom barnvård?
A) Att hantera barnets skolprestationer
B) Att besluta om medicinering mot föräldrars vilja
C) Att organisera lekar
D) Att informera barn om vård
B

5. Vad är en viktig anledning till att diskutera etik i vården?
A) För att öka vinsten
B) För att säkerställa rättvisa och etiska beslut för patienten
C) För att följa rekommendationer
D) För att minska kostnader
B

6. Vilken instans övervakar att barnkonventionen följs?
A) Socialstyrelsen
B) Barnombudsmannen
C) Folkhälsomyndigheten
D) Skolverket
B

7. Vad handlar etiska dilemman ofta om inom vården?
A) Kostnadseffektivitet
B) Makt och kontroll
C) Mänskliga rättigheter
D) Tidsplanering
C

8. Vilken av följande rättigheter skyddas av barnkonventionen?
A) Rätt till information
B) Rätt till arbete
C) Rätt till trygghet
D) Rätt till utbildning
A

9. Vilken av följande parter har stor betydelse i vården av barn?
A) Barnets föräldrar
B) Endast vårdgivarna
C) Skolpersonal
D) Äldre syskon
A

10. Hur ska vårdgivare agera om föräldrar fattar beslut som kan skada barnet?
A) Följa föräldrarna utan att ifrågasätta
B) Anmäla föräldrarna
C) Informera och diskutera med föräldrarna
D) Ta över beslutet omedelbart
C

11. Vad kan följa av bristande sekretess inom vården?
A) Förbättrad patientkommunikation
B) Mistrust hos patienter
C) Större insyn från media
D) Ökat intresse för vårdpersonal
B

12. Vilken ålder omfattar barnkonventionen?
A) 0-16 år
B) 0-18 år
C) 0-20 år
D) 0-14 år
B

13. Vad innebär att ha barnets bästa i fokus?
A) Att alltid prioritera resurser
B) Att alltid välja den billigaste lösningen
C) Att göra beslut som är mest gynnsamma för barnet
D) Att följa lagarna strikt
C

14. Vilken typ av diskussioner bör vårdgivaren ha med barn?
A) Enskilda och anonyma
B) Öppna och ärliga
C) Dolda och vaga
D) Enbart med föräldrar närvarande
B

15. Vad kan hända om lagar och etik inte efterlevs?
A) Ingenting speciellt
B) Problemen försvinner av sig själv
C) Allvarliga konsekvenser för barnet
D) Endast böter för vårdgivare
C

Resonerande frågor

1. Diskutera hur barnets bästa kan tillämpas i en specifik vårdsituation.
Syftet är att elever ska kunna applicera teorin på en praktisk situation.

2. Reflektera över skillnader i hur olika kulturer kan se på barnrättigheter.
Detta ger elever möjlighet att visa förståelse för kulturell påverkan.

3. Analysera ett etiskt dilemma som ni har diskuterat och ge förslag på möjliga lösningar.
Eleverna får möjlighet att djupdyka i sitt resonemang kring etiska frågor.

4. Hur kan sekretesstänkande påverka relationen mellan vårdgivare och barn?
Detta ger eleverna möjlighet att visa insikt i kommunikationens betydelse.

5. Resonera kring hur man kan involvera barn i beslutsfattandet om deras vård.
Eleverna får möjlighet att visa förståelse för delaktighet och rättigheter.

6. Vad kan konsekvenserna bli om en vårdgivare inte följer lagarna?
Detta ger eleverna chans att diskutera ansvar och konsekvenser.

7. Analys av hur barnkonventionen kan förbättra vården av barn.
Eleverna får möjlighet att reflektera över lagen och dess praktiska tillämpning.

8. Vad skulle du göra om du misstänker att ett barn far illa i hemmet?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera komplexa moraliska beslut och ansvar.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).