Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Bioteknik

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Bioteknik

Tema: Mikrobiologi och odlingsteknik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på mikroorganismer och deras egenskaper samt tekniker för odling och studier av dessa organismer i laboratoriemiljö. Eleverna kommer lära sig om betydelsen av mikrobiologi inom bioteknik, medicin och jordbruk.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva olika typer av mikroorganismer, deras livsprocesser och betydelse, samt redogöra för metoder för isolering och odling av mikroorganismer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mikroorganismer (10 min)

  • Presentera lektionens syfte och mål.
  • Gå igenom vad mikroorganismer är och de olika typerna (bakterier, virus, svampar, protozoer).
  • Diskutera mikroorganismers roll i naturen och deras betydelse för människan.

Egenskaper och livsprocesser (15 min)

  • Beskriv mikroorganismers cellstruktur och funktioner.
  • Diskutera livsprocesser som metabolism, reproduktion och anpassning.
  • Ge exempel på hur mikroorganismer används i olika biotekniska tillämpningar (t.ex. produktion av läkemedel, livsmedel).

Odlingstekniker (15 min)

  • Gå igenom vanliga metoder för odling av mikroorganismer, inklusive agarnäringsmedia och sterilet arbete.
  • Presentera olika typer av odling, som kontinuerlig odling och batch-odling.
  • Diskutera vikten av kontroll av växtförhållanden för att uppnå önskade resultat.

Praktiska övningar (5 min)

Eleverna får i grupper diskutera hur de skulle gå tillväga för att odla en specifik mikroorganism (t.ex. jäst, bakterier) och vilka faktorer som skulle påverka odlingen.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

Sammanfatta lektionens huvudpunkter och låt eleverna reflektera över mikroorganismers betydelse och hur dessa används inom bioteknik.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska skapa en laborationsplan för att odla en specifik typ av mikroorganism. Laborationsplanen ska inkludera val av media, odlingsteknik, sterilitet och faktorer som påverkar tillväxten. Grupperna presenterar sina planer för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är de olika typerna av mikroorganismer? (Bakterier, virus, svampar, protozoer)
  • Vilka är de viktigaste egenskaperna hos mikroorganismer? (Cellestruktur, metabolism, reproduktion)
  • Vad är ett näringsmedium? (Substans som används för att odla mikroorganismer)
  • Ge ett exempel på hur mikroorganismer används i livsmedelsproduktion. (Jäst vid brödbakning)
  • Varför är sterilt arbete viktigt i mikrobiologi? (För att förhindra kontaminering av proverna)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en rapport (max 2 sidor) om en specifik mikroorganism, inklusive dess egenskaper, livsmiljö, betydelse i ekosystemet och tillämpningar inom bioteknik.

*Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.*

Citat

*”Mikrober är inte bara patogener; de är livets grundpelare.”* — Paul K. Feyerabend, 1990.

Detta citat understryker vikten av mikroorganismer i både ekosystem och bioteknik, och deras betydelse för människans liv.