Prov: Bioteknik och Klimatförändringar

Prov: Bioteknik och Klimatförändringar

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Bioteknik
Tema: Klimatförändringar och bioteknik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för hur bioteknik kan användas för att bekämpa klimatförändringar, samt deras förmåga att diskutera och analysera fördelar och begränsningar med biotekniska lösningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om hur bioteknik kan användas för att bekämpa klimatförändringar och bidra till hållbar utveckling. Eleverna kommer att lära sig om biotekniska innovationer som syftar till att minska koldioxidutsläpp, skapa förnybara resurser och förbättra jordbruksmetoder.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för hur bioteknik kan bidra till att lösa miljöproblem och minska klimatförändringar, samt diskutera fördelar och begränsningar med biotekniska lösningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är huvudorsaken till klimatförändringar?
A) Naturliga cykler
B) Mänskliga aktiviteter
C) Solens aktivitet
D) Växthusgaser

2. Vilken bioteknisk innovation kan användas för att minska koldioxidutsläpp?
A) Genmodifierade djur
B) Bioenergi
C) Traditionell odling
D) Ingen av ovanstående

3. Vilket av följande exempel är en bioplast?
A) PLA (polylaktid)
B) Polyeten
C) Polypropen
D) PVC (polyvinylklorid)

4. Vad innebär begreppet hållbart jordbruk?
A) Överanvändning av resurser
B) Bevarande av resurser
C) Maximera avkastning på kort sikt
D) Ingen av ovanstående

5. Vilken växt har utvecklats för att klara torkförhållanden?
A) Vete
B) Ris
C) Torktålig majs
D) Soja

6. Vilket påstående är korrekt angående bioteknik?
A) Enbart positivt
B) Enbart negativt
C) Både positiva och negativa aspekter
D) Ingen påverkan på klimatet

7. Vad syftar koldioxidinfångning till?
A) Att fånga och lagra koldioxid
B) Att frigöra koldioxid
C) Att öka koldioxidutsläpp
D) Ingen av ovanstående

8. Vilken av följande metoder används inte för att minska klimatpåverkan?
A) Förnybar energi
B) Koldioxidlagring
C) Användning av kolkraft
D) Växtförädling

9. Vad är en potentiell risk med genetiskt modifierade organismer (GMO)?
A) Ekosystempåverkan
B) Ingen risk
C) Högre avkastning
D) Främjande av biodiversitet

10. Vad omfattar agroekologi?
A) Endast industriellt jordbruk
B) Hållbara jordbruksmetoder
C) Ingen inverkan på jordbruket
D) Unga lantbrukare

11. Vilken av följande är inte en fördel med bioplast?
A) Biologiskt nedbrytbar
B) Minskad koldioxidöverbelastning
C) Högre kostnader för produktion
D) Minskar plastavfall

12. Hur kan bioteknik främja hållbar utveckling?
A) Genom att enbart producera mer mat
B) Genom att öka användningen av fossila bränslen
C) Genom att minska resursförbrukning och öka avkastning
D) Ingen effekt på hållbarheten

13. Vad kan vara en utmaning med biotekniska lösningar?
A) Ökad biodiversitet
B) Etiska och säkerhetsfrågor
C) Minskar arbetskraftens behov
D) Inga utmaningar

14. Vad menas med biologiskt nedbrytbara material?
A) Material som aldrig bryts ner
B) Material som bryts ner av mikroorganismer
C) Material som förorenar jorden
D) Inga negativa effekter

15. Vilken av följande är en bioteknisk metod för att förbättra jordbruksmetoder?
A) Genmodifiering av grödor
B) Traditionell odling
C) Användning av kemiska gödningsmedel
D) Monokulturer

Resonerande frågor

1. Diskutera hur bioteknik kan bidra till att förbättra livsmedelssäkerheten i samband med klimatförändringar. (Syfte: Eleverna visar djupgående kunskap om sambandet mellan bioteknik och livsmedelssäkerhet.)

2. Analysara fördelar och nackdelar med GMO i ett klimatperspektiv. (Syfte: Eleverna ges möjlighet att belysa både positiva och negativa aspekter av GMO.)

3. Resonera kring etiska dilemman kopplade till användning av bioteknik. (Syfte: Att ge eleverna en plattform för att diskutera komplexa etiska frågor.)

4. Argumentera för eller emot en specifik bioteknisk lösning för klimatproblematiken. (Syfte: Eleverna får chans att framföra sina åsikter och stödja dem med argument.)

5. Diskutera hur bioteknik kan integreras med andra miljöstrategier. (Syfte: Att utforska synergier mellan olika metoder för att bekämpa klimatförändringar.)

6. Analysera effekten av bioplast på plastföroreningar. (Syfte: Eleverna ska kunna koppla biokemiska lösningar till aktuella miljöfrågor.)

7. Resonera kring hur framväxten av bioteknik påverkar smådistriktsjordbruk. (Syfte: Att betona hur bioteknik kan förändra jordbrukets dynamik.)

8. Diskutera vikten av utbildning och forskning inom bioteknik för att möta framtida klimathot. (Syfte: Att anlägga en långsiktig syn på hållbarhetslösningar.)

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, med 1 poäng för rätt svar på varje fråga. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. Minst 8 poäng krävs för betyget E, 12 poäng för betyget C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyget A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).