En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Elmätteknik 1 – Felsökning med mätinstrument

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Elmätteknik 1

Tema: Felsökning med mätinstrument

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa metoder för felsökning av elektriska system med hjälp av mätinstrument. Provets utformning möjliggör att eleverna kan visa sina kunskaper praktiskt och teoretiskt i ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om metoder för felsökning av elektriska system med hjälp av mätinstrument. Eleverna får praktiska exempel på hur man identifierar och åtgärdar felaktigheter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och tillämpa metoder för felsökning, använda mätinstrument för att diagnostisera problem och dokumentera resultaten av sina mätningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är det första steget i felsökningsprocessen?

A) Identifiera problemet

B) Rapportera resultatet

C) Analysera faktorer

D) Testa lösningar

2. Vilket av följande är en vanlig typ av elektriskt fel?

A) Tystnad

B) Kortslutning

C) Stabilitet

D) Sång

3. Vilket mätinstrument används för att mäta spänning?

A) Ohmmeter

B) Multimeter

C) Ammeter

D) Voltometer

4. Vad är en visuell inspektion?

A) En typ av mätning

B) En metod för att identifiera synliga fel

C) En dokumentationsmetod

D) En analyseringsteknik

5. Vilket av följande är viktigt att beakta vid felsökning?

A) Musikhastighet

B) Estetiska värden

C) Djupgående analyser

D) Noggrannhet och säkerhetsåtgärder

6. Vad gör en ammeter?

A) Mäter strömstyrka

B) Mäter resistans

C) Mäter spänning

D) Mäter kapacitans

7. Vad innebär dokumentation av felsökningsprocessen?

A) Att berätta en historia

B) Att säkerställa att informationen kan användas i framtiden

C) Att inte göra något

D) Att skapa ett grafiskt diagram

8. Vilken typ av fel kan en överbelastning leda till?

A) Skador på komponenter

B) Förbättrad funktionalitet

C) Ingen påverkan

D) Stabilitet i systemet

9. Vad är målet med felsökning?

A) Att identifiera och åtgärda fel

B) Att tillverka nya komponenter

C) Att lärarledda instruktioner

D) Att skapa grafiska representationer

10. Vilket av följande är en typ av felsökning_method?

A) Teoretisk analys

B) Praktisk mätning

C) Verbal kommunikation

D) Avvisning av problem

11. Vad är en simulator i felsökningssammanhang?

A) En typ av dokument

B) En anordning som simulerar elektriska kretsar

C) En utbildningsmetod

D) Ett slags program

12. Vilket problem kan uppstå med en trasig resistor?

A) Avbrott i kretsen

B) Ökad strömstyrka

C) Inget synligt fel

D) Förbättrad effekt

13. Vilka säkerhetsåtgärder bör vidtas vid mätning av elektriska system?

A) Ingen användning av skydd

B) Användning av skyddsutrustning och säkerhetsprotokoll

C) Att vara vanlig

D) Att inte tänka på säkerhet

14. Vad är en kortslutning?

A) En obehörig väg för ström

B) En typ av resistans

C) En typ av ström

D) En stabil krets

15. Vad kan orsaka överbelastning i en elektrisk krets?

A) För hög resistans

B) För lite material

C) För mycket ström

D) Otillräckligt antal komponenter

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av noggrannhet vid användning av mätinstrument. Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över hur noggrannhet påverkar resultaten av deras arbete.

2. Beskriv en situation där felsökning ledde till en oväntad upptäckte. Frågan kräver att eleverna kopplar sina erfarenheter till praktiska exempel.

3. Vilka är de största utmaningarna vid felsökning av elektriska system? Detta ger eleverna möjlighet att tänka på och diskutera komplexiteten i felsökning.

4. Hur påverkar dokumentation av felsökningsprocessen framtida arbete? Eleverna uppmuntras att fundera på långsiktiga konsekvenser av deras handlingar.

5. Jämför och kontrastera olika metoder för felsökning. Eleverna får möjlighet att analysera sina val och dess effekter.

6. Reflektera över hur teamwork spelar en roll i felsökningsprocessen. Frågan bjuder in till diskussion om vikten av samarbete.

7. Beskriv hur en felaktig bedömning vid felsökning kan påverka resultatet. Eleverna uppmanas att se på effekterna av sina beslut.

8. Hur kan man säkerställa att man följer säkerhetsprotokoll vid felsökning? Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera säkerhetens betydelse i praktiskt arbete.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonerande frågor).