Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Förnybar energi

Tema: Solenergi och solcellsteknik


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för solenergi och solcellsteknik, samt deras förmåga att identifiera och diskutera fördelar, nackdelar och applikationer av dessa teknologier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om solcellers funktionalitet, hur solenergi omvandlas till elektricitet, samt olika typer av solcellssystem (off-grid och grid-tied). Diskutera för- och nackdelar med solenergi och dess tillämpning.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur solcellssystem fungerar, diskutera fördelarna och nackdelarna med solenergi, samt kunna redogöra för solenergi som en del av den förnybara energimixen.


Prov

Faktafrågor

1. Vad gör solceller främst?
A) Genererar värme
B) Omvandlar vindenergi
C) Omvandlar solens energi till elektrisk energi
D) Lagrar elektriskt energi

2. Vilken typ av solcell är känd för hög effektivitet?
A) Tunnfilm
B) Polykrystallina
C) Monokristallina
D) Billiga solceller

3. Vad kännetecknar ett off-grid solcellssystem?
A) Det är anslutet till elnätet
B) Det är oberoende av elnätet
C) Det lagrar all energi
D) Det är installerat på taket

4. Vilken faktor påverkar sättet solceller fungerar på?
A) Ljusintensitet
B) Regn
C) Vindhastighet
D) Kylning

5. Vad är ett typiskt installationskrav för solceller?
A) Måste vara tiltat i 80 grader
B) Måste ha rätt orientering
C) Måste vara installerat av experter
D) Får inte vara på tak

6. Hur konverteras solljus till elektricitet i solceller?
A) Genom den fotovoltaiska effekten
B) Genom kemisk reaktion
C) Genom att skapa värme
D) Med hjälp av magnetism

7. Vilket påstående är ett argument för solenergi?
A) Kostar mycket att installera
B) Ger ren och förnybar energi
C) Är en gammal teknik
D) Är alltid steg för steg ineffektiv

8. Vilka är de två huvudtyperna av solceller?
A) Monokristallina och polykrystallina
B) Tunnfilm och halva effekt
C) Solpaneler och solcellsteknik
D) Miljö och solenergi

9. Vad är en nackdel med solenergi?
A) Obegränsad tillgång
B) Beror på väderförhållanden
C) Låg kostnad
D) Ingen installation krävs

10. Vilken typ av solcell är mindre vanlig?
A) Tunnfilm
B) Monokristallina
C) Polykrystallina
D) Konventionella

11. Vad motiverar installationen av solceller?
A) Förbättrad luftspänning
B) Ekonomiska incitament och miljöpåverkan
C) Härda klimat
D) Ingenting särskilt

12. Vilken applikation används inte vanligtvis för solenergi?
A) Belysning
B) Värmesystem
C) Olja produktion
D) Vattenpumpning

13. Vilket av följande är en fördel med grid-tied-system?
A) Självförsörjande
B) Möjlighet till nätåterföring
C) Ingen installation krävs
D) Högre installation kostnader

14. Vilket av följande påstående är sant?
A) Solcellernas effektivitet minskar i mörka miljöer
B) Solcellernas effektivitet påverkas av temperatur
C) Solceller fungerar endast på marknivå
D) Solceller kan inte användas året runt

15. Vilket av följande är inkluderat i bidragssystem för solceller?
A) Bidrag för installation
B) Skatteavdrag
C) Inga bidrag finns tillgängliga
D) Bidrag för drift


Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika typer av solceller påverkar enskilda hushålls val av energikälla.
Syftet är att låta eleverna analysera valet av solcellstyper utifrån beskattning och installationskostnader.

2. Vilka är de viktigaste faktorerna att överväga när man väljer mellan off-grid och grid-tied solcellssystem?
Denna fråga ger elever möjlighet att diskutera praktiska applikationer och livsstilsanpassningar.

3. Hur kan solenergi bidra till att lösa globala energikrisen?
Genom att reflektera över solenergis potentiella roll uppmanas eleverna att tänka kritiskt på globala utmaningar.

4. Vilka hinder finns för att öka användningen av solenergi i Sverige?
Eleven får möjlighet att undersöka och resonerar kring politiska och ekonomiska faktorer.

5. Analysera hur solenergi kan integreras med andra förnybara energikällor.
Genom att resonera om integration erbjuds blivande teknologer möjligheten att tänka holistiskt.

6. Reflektera över hur förändrade klimatförhållanden kan påverka effektiviteten och användningen av solceller.
Här ges eleverna möjlighet att diskutera anpassning av teknologi till ett förändrat klimat.

7. Hur i framtiden kan solcellsteknik utvecklas för att öka tillgängligheten av förnybar energi?
Eleverna uppmanas att tänka innovativt kring framtida teknologiska framsteg.

8. Diskutera de ekonomiska och miljömässiga avvägningarna i samband med installation av solceller.
Denna fråga ger möjlighet till djup analys gällande kostnader och fördelar.


Bedömning

Provet kan bedömas med en total av 30 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).