Prov. Gy. Formgivning 1 – Kulturell och historisk kontext i design






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Formgivning 1

Tema: Kulturell och historisk kontext i design

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för hur kulturella och historiska faktorer påverkar design, samt att låta dem koppla sina egna designval till dessa perspektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är på att förstå hur kulturella och historiska faktorer påverkar design. Eleverna kommer att lära sig om olika designrörelser och deras kontext, samt hur traditioner och trender har format modern formgivning.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera hur kulturella och historiska faktorer påverkar design och kan koppla sina egna designval till dessa perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken designrörelse kännetecknas av funktionalism och enkelhet?
A) Art Deco
B) Bauhaus
C) Postmodernism
D) Minimalism

2. Vilken kulturell faktor har påverkat designen av möbler under 1800-talet?
A) Industrialiseringen
B) Barockstilen
C) Romantiken
D) Rationalismen

3. Vad var ett centralt tema för Bauhausrörelsen?
A) Extravaganta dekorer
B) Sammanlänkning av konst och hantverk
C) Historisk romantik
D) Funktionalitet

4. Vilket av följande exempel är en ikonisk design från Art Deco?
A) Eiffeltornet
B) Chrysler Building
C) Fallingwater
D) Villa Savoye

5. Hur kan designare aktiviteter påverka sociala normer?
A) Genom att skapa inkluderande och mångsidiga designlösningar
B) Genom att följa traditionella normer
C) Genom att fokusera enbart på funktionalitet
D) Genom att undvika kulturella referenser

6. Vilken stil fokuserade på asymmetri och komplexitet?
A) Klassicism
B) Postmodernism
C) Modernism
D) Art Nouveaus

7. Vilket av följande är en känd designer från den moderna rörelsen?
A) Charles Rennie Mackintosh
B) Le Corbusier
C) Frank Lloyd Wright
D) Alvar Aalto

8. Vilken typ av material är typisk för minimalism?
A) Marmor
B) Stål
C) Betong
D) Tyg

9. Vilken roll spelar traditioner inom design?
A) De begränsar kreativitet
B) De används endast för dekoration
C) De påverkar designens form och funktion
D) De är alltid uråldriga och irrelevanta

10. Vad skiljer den postmoderna rörelsen från modernismen?
A) Den accepterar diversitet och lekfullhet
B) Den fokuserar enbart på funktionalitet
C) Den avvisar all historisk referens
D) Den är alltid minimalistisk

11. Vilken av följande designer associeras med hållbar design?
A) Philippe Starck
B) William McDonough
C) Zaha Hadid
D) Karl Lagerfeld

12. Vilken kännetecknar funktionalismen?
A) Ornamental design
B) Ändamålsenlighet
C) Historiska influenser
D) Symbolik

13. Vad var syftet med Arts and Crafts-rörelsen?
A) Öka produktionen av industriella varor
B) Främja massproduktion
C) Bevara hantverk och traditionellt arbete
D) Endast fokusera på utsmyckning

14. Vilken designstil associeras med det tidiga 1900-talet?
A) Art Nouveau
B) Barock
C) Gotik
D) Rococo

15. Design kan medverka till social förändring genom att:
A) Stanna kvar i traditioner
B) Utmana normer och därmed främja medvetenhet
C) Följa trender utan kritik
D) Dölja kulturella uttryck

Resonerande frågor

1. Hur påverkar traditioner i din egen kultur designen av objekt runt omkring oss?
Syftet är att låta eleverna reflektera över relationen mellan kultur och design i sin egen vardag.

2. På vilket sätt kan designhistorik hjälpa en designer i nutiden?
Frågan ger möjlighet att fördjupa sig i hur tidigare rörelser kan informera samtida designval.

3. Diskutera hur hållbarhet kan integreras i design utifrån kulturella perspektiv.
Detta uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring samtida design och sina kulturella implikationer.

4. Ge exempel på hur sociala och politiska rörelser har påverkat designservicen genom historien.
Frågan ger utrymme för analys av specifika exempel och deras kulturella inverkan.

5. Hur kan formgivare använda kulturella element för att öka produkters relevans?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kreativt och strategiskt kring kulturell relevans i design.

6. Vad skulle exempelvis hända om ett designverk saknade kulturella inslag?
Frågan uppmanar till reflektion över betydelsen av kultur i designens värde och funktion.

7. Diskutera hur moderna designtrender kan ses som en kommentar på historiska stilar.
Eleverna ges möjlighet att undersöka relationen mellan gammalt och nytt i design.

8. Vilka etiska överväganden bör en designer ha i åtanke när de arbetar med kulturella symboler?
Denna fråga syftar till att lyfta fram viktiga etiska frågor inom design och representation.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt max 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välutförd resonering ger 2 poäng. Totalt max 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp