Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 2
Tema: Fördjupning i designprocessen

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och tillämpning av designprocessens steg, samt deras förmåga att analysera och reflektera över hur dessa steg påverkar det slutliga resultatet i egna designprojekt. Provets utformning syftar också till att uppmuntra kritiskt tänkande kring design och marknadsundersökning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det omfattar följande delar: “designprocessens olika steg, inklusive problemformulering, marknadsundersökning, idéutveckling och funktionsanalys.”

Kunskapskrav

Provet reflekterar kunskapskraven på följande sätt: “Eleven kan analysera och tillämpa designprocessens olika steg i egna projekt och reflektera över hur val i processens olika skeden påverkar det slutliga resultatet.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande steg ingår i designprocessen?
A) Marknadsanalys
B) Skapa en affärsplan
C) **Problemformulering**
D) Ekonomisk analys

2. Vad är en viktig del av marknadsundersökning?
A) Att formulera en budget
B) **Att förstå målgruppen**
C) Att designa produkten
D) Att göra en prototyp

3. Vilken metod används ofta för att samla in data under en marknadsundersökning?
A) **Enkäter**
B) Prototyper
C) Designskisser
D) Ekonomiska rapporter

4. Vad innebär en tydlig problemformulering i designarbetet?
A) Att man hittar på en lösning
B) **Att ge en klar riktning**
C) Att göra designen mer komplicerad
D) Att undvika feedback

5. Hur lång ska den skriftliga rapporten om designutmaningen vara?
A) 200 ord
B) 300 ord
C) 400 ord
D) **500 ord**

6. Vilket av följande är ett steg i designprocessen?
A) **Idéutveckling**
B) Redovisning
C) Presentation
D) Marknadsanalys

7. Vilken av följande påståenden är korrekt angående designprocessen?
A) Den är alltid linjär.
B) **Den är cyklisk och dynamisk.**
C) Enbart forskning är tillräckligt.
D) Problemlösning är ett steg som kan hoppas över.

8. Vad är syftet med att göra en funktionsanalys?
A) Att öka kostnaderna
B) **Att säkerställa att designen fungerar som avsett**
C) Att smycka produkten
D) Att överensstämma med lagar

9. Vilken är en grundläggande del av att genomföra en marknadsundersökning?
A) Att samla information om konkurrenter
B) **Att förstå behov och preferenser hos målgruppen**
C) Att skapa annonser
D) Att sätta priser

10. Vad innebär feedback i designprocessen?
A) Att avfärda andra idéer
B) **Att få input för att förbättra designen**
C) Att stänga ner projektet
D) Att ignorera andra deltares åsikter

11. Vilken typ av information kan en prototyp ge?
A) **Praktisk insikt om designens funktion**
B) Ekonomisk analys
C) Historisk kontext
D) Visuell estetik

12. Varför är det bra att diskutera olika designlösningar?
A) För att enbart fokusera på en lösning
B) **För att få olika perspektiv och idéer**
C) För att spara tid
D) För att undvika att överbelasta sig med information

13. Vilka av följande är viktiga faktorer vid utvärderingen av designen?
A) Budget och konkurrens
B) **Funktion och användarvänlighet**
C) Bara utseende
D) Marknadspris

14. Vilket av följande påståenden beskriver bäst syftet med problemformulering?
A) Att förbise användarens behov
B) **Att definiera målet för designprocessen**
C) Att spara tid i designarbetet
D) Att skapa en prototyp direkt

15. Vilken av följande är en konsekvens av en dålig marknadsundersökning?
A) **Relevanta designlösningar missas**
B) Designen blir mer populär
C) Användare engagerar sig mer
D) Ingen påverkan på projektet

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur en tydlig problemformulering kan påverka designprocessens framgång. Detta ger elever möjlighet att visa förståelse för processens betydelse och vikten av att definiera mål.

2. Beskriv hur marknadsundersökningar kan informera designval och ge exempel på hur detta kan tillämpas i ett eget projekt. Eleverna får möjlighet att visa förmåga att påverka designval baserat på insikter från forskning.

3. Diskutera vikten av feedback i designprocessen och hur det kan leda till förbättringar. Detta ger möjlighet för eleverna att reflektera över samarbete och attityder till kritik och feedback.

4. Analysera hur olika designval kan påverka användarupplevelsen och hur man kan mäta denna påverkan. Detta ger eleverna chansen att applicera teoretiska kunskaper på praktiska situationer.

5. Utvärdera hur tydligheten i presentationen av en designutmaning kan påverka åhörarnas förståelse och intresse. Eleverna får visa sin förmåga att analysera kommunikationens betydelse.

6. Beskriv en designprocess från start till mål och analysera hur dess olika steg hänger ihop. Detta ger eleverna möjlighet att visa övergripande förståelse för designens cykler.

7. Reflektera kring hur olika metoder för marknadsundersökning kan påverka resultaten och valen i designprocessen. Eleverna kan här visa sin förmåga att kritiskt granska metoder och deras effektivitet.

8. Diskutera hur personlig erfarenhet kan påverka designval och beslut under processen. Detta ger elever möjlighet att relatera teoretiska koncept till sina personliga erfarenheter.

Bedömning

Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).