Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Specialpedagogik 1
Tema: Introduktion till specialpedagogik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp och teorier inom specialpedagogik, samt deras förmåga att beskriva och analysera olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på lärande och utveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att introducera begreppet specialpedagogik och dess betydelse i utbildningssystemet. Centrala teman inkluderar olika funktionsnedsättningar, utmaningar i lärande samt metoder för att stödja elever med särskilda behov.
Kunskapskrav
Kunskapskravet handlar om att eleven ska kunna redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom specialpedagogik samt beskriva och analysera olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på lärande och utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär specialpedagogik?
A) En pedagogisk metod för att undervisa alla elever.
B) En form av undervisning för elever med hög betalningsförmåga.
C) En specifik behandlingsform för psykiska störningar.
D) En strategi för att stödja elever med särskilda behov i utbildning.
2. Vilken av följande funktionsnedsättningar är ofta förknippad med svårigheter att koncentrera sig?
A) ADHD.
B) Dyslexi.
C) Autism.
D) Talstörning.
3. Vad betyder inkludering i utbildningen?
A) Att endast vissa elever får stöd.
B) Att alla elever får möjligheter att delta oavsett behov.
C) Att grupperas efter förmåga.
D) Att skapa separata klassrum för elever med funktionsnedsättningar.
4. Vilken typ av stöd kan vara effektivt för elever med dyslexi?
A) Ingen extra hjälp.
B) Att använda ljudböcker och ge extra tid på prov.
C) Omstrukturering av skolan.
D) Att förbjuda användning av datorer.
5. Vad innebär att differentiera undervisningen?
A) Att undervisa alla elever på samma sätt.
B) Att skapa homogena grupper.
C) Att anpassa undervisningen utifrån varje elevs behov.
D) Att endast stödja elever med högsta betyg.
6. Vilken lag reglerar rättigheten till specialpedagogiskt stöd?
A) Skollagen.
B) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
C) Förvaltningslagen.
D) Diskrimineringslagen.
7. Vilka av följande är exempel på funktionsnedsättningar?
A) Autism, ADHD, dyslexi.
B) Matematiksvårigheter och social ångest.
C) Ingenjörer och läkare.
D) Föräldrar och lärare.
8. Vad kan ett pedagogiskt stödprogram innehålla?
A) Endast teoretiska studier.
B) Praktiska metoder för att stödja elevernas lärande.
C) Utvärdering av alla elever.
D) Inga stödåtgärder alls.
9. Hur kan lärare främja inkluderande undervisning?
A) Ignorera olika behov.
B) Använda varierade undervisningsmetoder.
C) Hålla alla lektioner samma.
D) Dela in klassen efter kön.
10. Vilken av följande är en vanlig utmaning för elever med autism?
A) Starka sociala färdigheter.
B) Lätt att anpassa sig till förändringar.
C) Svårigheter med social interaktion.
D) Överdriven koncentration på uppgifter.
11. Vad är syftet med stödåtgärder inom specialpedagogiken?
A) Att skapa bättre förutsättningar för lärande.
B) Att exkludera vissa elever.
C) Att minska lärartid.
D) Att förenkla kurserna.
12. Vilka kan vara aktörer inom specialpedagogisk verksamhet?
A) Endast specialpedagoger.
B) Lärare, specialpedagoger och psykologer.
C) Endast eleverna.
D) Endast föräldrar.
13. Vad innebär det att skolpersonal är medveten om sina elevers behov?
A) Att behandla varje elev lika oavsett behov.
B) Att anpassa undervisningen efter individuella behov.
C) Att inte ge någon hjälp alls.
D) Att följa de olika lagarna utan diskussion.
14. Hur kan samarbete mellan hem och skola se ut för stöd av elever med särskilda behov?
A) Ingen kommunikation alls.
B) Regulaära möten för att följa upp elevens lärande.
C) Enbart kontakt via email.
D) Att föräldrar endast ska stanna bakom kulisserna.
15. Hur kan läraren ta hänsyn till varierande lärstilar?
A) Genom att använda olika pedagogiska metoder.
B) Genom att bara använda en undervisningsmetod.
C) Genom att ignorera elevernas behov.
D) Genom att ge upp.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur specialpedagogik kan påverka elevens självbild och självkänsla.
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över och analysera effekterna av specialpedagogisk praxis på personers identitet.
2. Resonera kring vikten av inkludering i utbildningssystemet.
Frågan ger elever möjlighet att argumentera för värdet av inkluderande utbildning och dess konsekvenser för alla elever.
3. Beskriv hur du skulle utforma en inkluderande klassrumsmiljö.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att använda sin kreativitet och bygga på praktiska exempel.
4. Hur kan skolan förbereda sig för att stödja en elev med flera funktionsnedsättningar?
Frågan möjliggör en djupare analys av komplexiteten i att tillgodose olika behov.
5. Vilka metoder kan vara effektiva vid undervisning av elever med ADHD?
Ett utrymme för att praktiskt diskutera och erbjuda lösningar baserat på forskning och erfarenhet.
6. Diskutera hur samarbete mellan föräldrar och skolan kan förbättra stödet till elever med särskilda behov.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera sambandet mellan olika aktörers roller i elevens utveckling.
7. På vilket sätt kan kulturella skillnader påverka förståelsen av specialpedagogik?
Ger möjlighet att ta ett perspektiv på hur mångfald påverkar utbildning och lärande.
8. Reflektera över hur digitala verktyg kan användas för att stödja elever med funktionsnedsättningar.
Möjliggör kreativitet och utvärdering av teknikens roll i lärande.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 8 poäng. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).