Prov. Gy. Specialpedagogik 1 – Granskning av specialpedagogisk forskning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Specialpedagogik 1

Tema: Granskning av specialpedagogisk forskning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att redogöra för och analysera forskningsresultat inom specialpedagogik samt att diskutera hur dessa resultat kan tillämpas i undervisning för att stödja elever med särskilda behov.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleven ska kunna redogöra för och analysera forskningsresultat inom specialpedagogik och diskutera hur dessa kan tillämpas i undervisning för att stödja elever med särskilda behov.”

Kunskapskrav

Provet syftar till att testa kunskapskrav där eleven ska kunna:
– Redogöra för och analysera forskningsresultat inom specialpedagogik.
– Diskutera hur dessa kan tillämpas i undervisning för att stödja elever med särskilda behov.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med specialpedagogisk forskning?
A) Att öka antalet elever i skolan
B) Att förbättra förståelsen för och stödet av elever med särskilda behov.
C) Att sänka kostnaderna för utbildning
D) Att utveckla nya läromedel

2. Vilken av följande metoder används för att granska forskningsartiklar?
A) Att be om en sammanfattning
B) Att bedöma artikelns metodologi, resultat och relevans.
C) Att läsa artikeln högt för klassen
D) Att diskutera artikeln med kollegor

3. Varför är evidensbaserad praktik viktigt inom utbildning?
A) För att följa trender inom undervisning
B) För att säkerställa att undervisningen bygger på välgrundade och testade metoder.
C) För att lärare ska få mer frihet i klassrummet
D) För att göra undervisning roligare

4. Vad kan en lärare göra med forskningsresultat?
A) Ignorera dem
B) Använda dem för att anpassa sina undervisningsmetoder och stödja elever mer effektivt.
C) Dela dem på sociala medier
D) Överlåta dem till eleverna att analysera

5. Ge ett exempel på en aktuell forskningsfråga inom specialpedagogik?
A) Hur påverkar teknologi lärandet hos elever med funktionsnedsättningar?
B) Vad är det bästa sättet att undervisa matematik?
C) Hur många studenter går det på en skola?
D) Vilka böcker är populära bland ungdomar?

6. Vilken nytta har läraren av att läsa studier inom specialpedagogik?
A) Lära sig mer om sin egen utbildning
B) Att hitta på nya aktiviteter
C) Att anpassa sin undervisning för att stödja elever med särskilda behov.
D) För att kunna citeras i sina egna studier

7. Vilka är de centrala teman som tas upp i specialpedagogisk forskning?
A) Metoder för att granska forskningsresultat, betydelsen av evidensbaserad praktik och tillämpning i klassrummet.
B) Historiska händelser i utbildning
C) Sociala mediers påverkan på ungdomar
D) Grundläggande matematik

8. Vilken fråga kan ställas för att granska en forskningsstudie?
A) Hur lång är artikeln?
B) Vilken metod används för att analysera data?
C) Överensstämmer artikeln med popularitet?
D) Vilka färger används i diagrammen?

9. Vad kännetecknar evidensbaserad praktik?
A) Det bygger på prestigefyllda skolor.
B) Det grundas på forskningsresultat och evidens.
C) Det handlar om traditionella metoder.
D) Det är endast lagstiftning som gäller.

10. Vilken typ av resultat eftersträvas inom specialpedagogisk forskning?
A) Allmänna åsikter
B) Statistiska analyser av data
C) Omdirigering av skolor
D) Metodologiska förbättringar

11. Vad är en viktig aspekt av att granska forskningsartiklar?
A) Att se om totaltidningen var bra
B) Att diskutera med eleverna
C) Att bedöma kvalitet och relevans
D) Att kräva högre betyg för författarna

12. Vilken typ av forskning är mest relevant för pedagogisk praktik?
A) Teoretisk forskning
B) Empirisk forskning
C) Kvalitativ forskning
D) Historisk forskning

13. Vad kan forskning inom specialpedagogik hjälpa lärare att göra?
A) Få en högre lön
B) Förbättra sina metodval i undervisningen
C) Arbeta mindre
D) Skapa mer arbetsbelastning

14. Vad innebär att granska metoden i en forskningsstudie?
A) Att fråga författaren om det
B) Att analysera om metoden är lämplig för syftet
C) Att jämföra med andra artiklar
D) Att besluta om att publicera

15. Vad är ett centralt problem inom specialpedagogisk forskning?
A) Lärarens kunskaper
B) Skolans resurser
C) Elever med särskilda behov som inte får rätt stöd.
D) Curriculum förändringar

Resonerande frågor

1. Diskutera hur evidensbaserad praktik kan implementeras i klassrummet.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjligheten att visa sin förståelse för praktisk tillämpning av forskning.

2. Analysera vikten av att granska forskningsartiklar inom specialpedagogik.
Genom att analysera detta kan eleverna visa djupare förståelse av granskningsmetoder.

3. Reflektera över hur teknologi kan förändra undervisningen för elever med särskilda behov.
Denna fråga öppnar för diskussion och ger eleverna möjlighet att visa kritiskt tänkande.

4. Vilka utmaningar kan uppstå i att följa evidensbaserad praktik i skolan?
Genom att diskutera utmaningar kan eleverna visa insikt i skolans verklighet.

5. Hur kan läraren använda forskningsresultat för att differentiera sin undervisning?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktik i klassrumsmiljön.

6. Vilken roll spelar samarbeten med forskare i förbättringen av specialpedagogiska metoder?
Denna fråga ger möjlighet till insikter kring nätverksbyggande och samarbete.

7. Reflektera över hur man kan mäta effekten av evidensbaserad praktik.
Här kan eleverna föreslå metoder för att bedöma effektiviteten av olika metoder.

8. Diskutera betydelsen av föräldrasamverkan i implementeringen av specialpedagogisk forskning.
En viktig aspekt av undervisning som eleverna kan reflektera över.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger maximal 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximal 15 poäng (2 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp