Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska för döva 1
Tema: Introduktion till Skönlitteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom skönlitteratur, inklusive genrer, teman och kännetecken, samt deras förmåga att föra enkla resonemang kring litterära verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar olika genrer inom skönlitteratur, samt kännetecken och teman som är vanliga inom dessa olika litterära former.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i. Dessutom för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en typ av skönlitteratur?
A) Facklitteratur
B) **Roman**
C) Manual
D) Tidningsartikel
2. Vilket av följande teman är vanligt inom skönlitterära verk?
A) Statistik
B) **Kärlek**
C) Formler
D) Analyser
3. Vad är kännetecknande för poesi?
A) **Rim och meter**
B) Kapitelindelning
C) Dialogformat
D) Styckeindelning
4. Vilket av följande är en novell?
A) En lång roman
B) **En kort berättelse**
C) En låttext
D) En film
5. Vilket av följande verk är en klassisk roman?
A) **Stolthet och fördom**
B) Dagens Nyheter
C) Hamlet
D) Varför vi sover
6. Vilken genre handlar oftast om verkliga händelser?
A) **Facklitteratur**
B) Skönlitteratur
C) Drama
D) Lyrik
7. Vilken känsla kan skönlitteratur förmedla till läsaren?
A) **Empati**
B) Svar på frågor
C) Undervisning
D) Fakta
8. Vad är en viktig skillnad mellan roman och novell?
A) **Längd**
B) Antal karaktärer
C) Ålder
D) Typ av språk
9. Vilken genre inkluderar ofta dialoger mellan karaktärer?
A) **Drama**
B) Prosa
C) Poesi
D) Biografi
10. Vilket av följande verk säger något om kärlekens olika aspekter?
A) En självhjälpsbok
B) **Romeo och Julia**
C) En väderrapport
D) En faktabok
11. Vad innebär temat konflikt i skönlitteratur?
A) Harmoni
B) **Motstånd mellan karaktärer**
C) Vänskap
D) Utveckling
12. Vilken av följande påståenden beskriver vad en berättelse gör?
A) **Engagerar läsaren emotionellt**
B) Listar fakta
C) Undervisar
D) Jämför olika teorier
13. Vilken typ av bok är oftast kortare och fokuserar på en viss händelse?
A) **Novell**
B) Roman
C) E-bok
D) Biografi
14. Hur kan miljön i ett skönlitterärt verk påverka berättelsen?
A) **Genom att sätta stämningen**
B) Det påverkar inte
C) Miljö är oviktigt
D) Det förändrar karaktärernas namn
15. Vilken av följande är en avsikt med att läsa skönlitteratur?
A) **Att förstå människors känslor och erfarenheter**
B) Att bara få fakta
C) Att minska läsförmågan
D) Att lära sig matematik
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika genrer påverkar läsarens tolkning av en berättelse.
Syftet är att bryta ner elevernas förståelse av hur genre och berättarteknik interagerar.
2. Vilket tema i skönlitteratur tycker du är mest relevant idag och varför?
Syftet är att få eleverna att koppla litteratur till aktuella samhällsföreteelser.
3. Hur kan en författares liv påverka deras verk?
Syftet är att göra eleverna medvetna om kontexten bakom litterära verk.
4. Resonera kring vilket skönlitterärt verk som haft störst inverkan på dig och varför.
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och koppling till litteraturen.
5. Vilka kännetecken följer ofta med kärleksteman i litteraturen? Ge exempel.
Syftet är att analysera och identifiera mönster inom litteraturen.
6. Diskutera hur skönlitteratur kan spegla mänskliga erfarenheter och känslor.
Syftet är att öka medvetenheten om litteraturens betydelse och funktion.
7. Hur kan litteratur bidra till vår förståelse av olika kulturer?
Syftet är att koppla litteraturens roll till interkulturell kommunikation.
8. Resonera kring skillnaderna mellan att läsa skönlitteratur och att titta på skönlitterära filmer.
Syftet är att jämföra och kontrastera olika medieformer av berättande.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var, där eleverna bedöms utifrån en analytisk nivå.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).