Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska för döva 1
Tema: Skrivprocessen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom skrivprocessens olika steg, inklusive idéutveckling, planering, skrivande och redigering. Provets struktur syftar också till att uppmuntra eleverna att reflektera över sina egna skrivmetoder och att använda feedback i sin skrivutveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessens olika steg, från idéutveckling och planering till skrivande och textbearbetning. Viktiga aspekter av stil, struktur och anpassning av text efter syfte och mottagare inkluderas också.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket steg i skrivprocessen handlar om att utveckla idéer?
A) Redigering
B) Skrivande
C) Idéutveckling
D) Planering
2. Vad är syftet med att planera en text?
A) Att fånga läsarens intresse
B) Att ha en tydlig riktning
C) Att strukturera innehållet
D) Att göra texten längre
3. Vilket av följande är viktigt att se över under redigeringsfasen?
A) Antal ord
B) Struktur och språkliga normer
C) Typ av papper
D) Tiden för skrivande
4. Vad är en central tes?
A) Huvudidé
B) Avslutning
C) Inledning
D) Styckeindelning
5. Vilket av följande kan hjälpa till vid brainstorming?
A) Förbereda sig väl
B) Generera många idéer
C) Ha en klar plan
D) Skriva på dator
6. Vilken av följande aspekter är viktig för att anpassa en text?
A) Kollegors åsikter
B) Syfte och målgrupp
C) Antal sidor
D) Personlig stil
7. Vad innebär feedback?
A) Att berätta för någon att de har gjort bra
B) Konstruktiv kritik och förslag på förbättring
C) Att läsa en text utan kommentarer
D) Att ge höga betyg
8. Vad sker under skrivandets fas?
A) Planerar man sina nästa steg
B) Skriver man ner sina tankar
C) Redigerar man sin text
D) Samlar man information
9. Vilket av följande är en del av redigering?
A) Idégenerering
B) Att skriva en ny text
C) Att kontrollera språkliga normer
D) Att börja om från början
10. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback?
A) Att den ska vara personlig
B) Att den ska vara positiv
C) Att den ska vara konstruktiv
D) Att man ska vara kritisk
11. Vilka fyra steg ingår i skrivprocessen?
A) Idéutveckling, planering, skrivande, redigering
B) Brainstorming, skrivande, presentation, feedback
C) Inledning, kropp, avslutning, redigering
D) Alternativ 1 och 2
12. Hur kan man förbättra en text?
A) Genom att känna sig nöjd med den
B) Genom att strunta i feedback
C) Genom att göra ändringar baserade på feedback
D) Genom att läsa endast sin egen text
13. Vad kan brainstorming leda till?
A) Många idéer
B) En klar plan
C) En slutgiltig version
D) Tidsåtgång för skrivandet
14. Vad innebär att redo göra en text?
A) Att förbättra och justera befintlig text
B) Att skapa något helt nytt
C) Att lämna texten som den är
D) Att be om hjälp
15. Vilken typ av text används oftast vid uppsatser?
A) Inlämningsuppgift
B) Argumenterande text
C) Dagbok
D) Rapport
Resonerande frågor
1. Reflektera över ett steg i skrivprocessen som du tycker är mest utmanande och varför.
Syftet med denna fråga är att ge eleven möjlighet att visa djupgående förståelse för sina egna skrivsvårigheter.
2. Hur har dina tidigare erfarenheter av skrivande påverkat ditt sätt att närma dig skrivprocessen idag?
Denna fråga uppmanar till självreflektion och insikter om egen utveckling som skribent.
3. På vilket sätt kan du använda feedback från en kamrat för att förbättra din text?
Eleven ges möjlighet att resonera kring konkreta metoder för att inkorporera feedback i sin skrivprocess.
4. Beskriv betydelsen av en tydlig tes i en text och hur den påverkar läsarens förståelse.
Denna fråga uppmuntrar eleven att tänka kritiskt kring struktur och syfte i sin text.
5. Hur kan du anpassa din text för olika målgrupper? Ge konkreta exempel.
Genom att ge exempel kan eleven visa förståelse för språk och stil i relation till mottagare.
6. Reflektera över skillnaden mellan att skriva med och utan planering.
Här får eleven möjlighet att argumentera för värdet av planering i skrivandet.
7. Vilka strategier kan en skribent använda för att hantera skrivblockering?
Denna fråga ger möjlighet att reflektera över personliga strategier och verktyg som kan stödja skrivprocessen.
8. Hur kan kreativitet spela en roll i varje steg av skrivprocessen?
Eleven får möjlighet att beskriva hur kreativitet är en integrerad del av att skriva effektivt.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total av 30 poäng. Faktafrågorna ger upp till 15 poäng (1 poäng per fråga), medan de resonerande frågorna ger upp till 15 poäng (1,5 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).